ایرانیان و حضرت معصومه (س)

به گزارش تنها پیامک، به گزارش خبرنگاران در خراسان رضوی، کتاب ایرانیان و حضرت معصومه (س) در 8 فصل شامل زندگی حضرت معصومه (س) در یک نگاه، جایگاه دینی و شخصیت معنوی حضرت معصومه (س)، حضرت معصومه (س) و آیین های معنوی ایرانیان، حضرت معصومه (س) و آداب ایرانی، ساختار حرم حضرت معصومه (س)، مکان ها و ساختمان های اداری، حضرت معصومه (س) در ادبیات فارسی و حرم حضرت معصومه (س) و توسعه شهر قم به همراه بخش ویژه کتابنامه منتشر شده است.

ایرانیان و حضرت معصومه (س)

در پشت جلد این کتاب آمده است: مهاجرت حضرت معصومه (س) به عنوان یکی از اهل بیت پیامبر اسلام (ص) و از شخصیت های دوره تابعین به ایران، چه مقدار در پیدایی و شکل گیری فرهنگ کنونی شهر قم و فرهنگ عامه ایران نقش داشته است؟

مردمان قم و نیز ایرانیان با این بانو و آرامگاه و آستانه وی چه رفتاری داشته اند و بر پایه آن چه آداب و آیینی برساخته اند؟

این کتاب آثار ورود حضرت معصومه (س) به ایران و ساخته شدن آستانه وی در شهر قم بر فرهنگ عامه ایران و نیز رفتارها و آداب و آیینی را بررسی کرده است که ایرانیان درباره این بانوی مقدس برپا کرده اند.

ایرانیان و حضرت معصومه (س)؛ پاسخ به سوالاتی همچون چگونگی رفتار ایرانیان با آرامگاه و آستانه حضرت معصومه (س)، نحوه تأثیرگذاری آن بر فرهنگ و خرده فرهنگ های ایرانی اسلامی، آداب و رسوم ایجاد شده به سبب وجود آستانه حضرت معصومه (س) و غیره به خواننده اثر ارائه می شود.

در بخشی از این اثر آمده است کوچ کردن شخصیت ها و قبایل عرب به ایران آثار متعددی برجای گذاشت که بیشتر آنها کوتاه مدت بودند اما مهاجرت چند تن از شخصیت های اسلامی مانند امام علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) نه تنها تأثیرات ماندگاری بر تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی داشتند بلکه مبنا و محور دگرگونی های فرهنگی را نیز بنا نهاد.

در قسمتی از این کتاب دربارة مقام و جایگاه حضرت معصومه (س) چنین نوشته شده است: ملاصدرا- فیلسوف نامدار ایرانی قرن یازدهم هجری- در مدتی که در قم زندگی می کرد، هر گاه به مسئله ای برمی خورد، یا مطلبی برایش مبهم می شد، به حرم حضرت معصومه (س) می رفت و از او یاری می جست و همان جا مطلب برایش حل می شد.

اضافه می شود ایرنیان و حضرت معصومه (س) به قلم محمد حسین شمسایی در 128 صفحه قطع رقعی کوتاه و شمارگان یک هزار نسخه با قیمت 9500 تومان از طریق انتشارات به نشر در دسترس عموم واقع شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1924

به "ایرانیان و حضرت معصومه (س)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانیان و حضرت معصومه (س)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید