این چای بدن شما را خنک نگه می دارد

به گزارش تنها پیامک، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام گفت: چای ترش خاصیت خنک کننده قوی برای بدن دارد، از این رو در فصل تابستان می تواند موردتوجه قرار گیرد، به طوری که مقدار تعرق را افزایش داده و دمای داخلی بدن را کاهش می دهد.

این چای بدن شما را خنک نگه می دارد

علی فرضی نژاد در مصاحبه با ایسنا، اظهار کرد: چای ترش یا چای قرمز با نام علمی Hibiscus sabdarifa از خانواده Malvaceae، گیاهی علفی یک ساله یا چندساله درختچه ای و بومی آفریقاست.

وی گفت: برگ های آن متناوب و با حاشیه دندانه دار و دارای 3-5 لوب است. گل های آن سفید مایل به زرد کم رنگ است که بر روی آن دانه های قرمزرنگ وجود دارد و گل ها در شهریور تا مهرماه شکوفا می شوند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام توضیح داد: کاسه گل گوشتی است که در ابتدای تشکیل به رنگ سبز است و وقتی می رسد به رنگ قرمز تبدیل می گردد و میوه هم کپسول هست را احاطه می نماید. معمولاً میوه را در آبان و آذرماه برداشت می نمایند.

فرضی نژاد با بیان اینکه خواص کاربردی چای ترش از کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می گردد و در بسیاری از منطقه ها جهان به صورت نوشیدنی گرم یا سرد از آن استفاده می گردد، توضیح داد: چای ترش خاصیت خنک نماینده قوی برای بدن دارد، از این رو در فصل تابستان می تواند موردتوجه قرار گیرد، به طوری که مقدار تعرق را افزایش داده و دمای داخلی بدن را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: کنترل فشارخون از دیگر خواص این چای است برای بیمارانی که فشارخون بالایی دارند همواره توصیه شده است. البته روش و مقدار استفاده باید با هماهنگی پزشک صورت گیرد و توصیه می گردد از مصرف زیاد و خودسرانه اجتناب گردد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام توضیح داد: از دیگر خواص دارویی این گیاه جهت سلامت کبد و برطرف بوی بددهان و از بین بردن کلسترول مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: چند سالی است در استان ایلام و منطقه گرمسیری دشت عباس دهلران به وسیله جهاد دانشگاهی ایلام اقدام به کشت این گیاه به صورت تحقیقاتی و تجاری شده که خوشبختانه با شرایط مذکور سازگاری دارد و در سال های آینده می تواند به عنوان یک کشت نو به کشاورزان و بهره برداران معرفی کرد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام تأکید کرد: تنها مسئله مهم در بحث برداشت این گیاه است که فعلاً به صورت سنتی برداشت می گردد و در زمان برداشت احتیاج به نیروی کارگری فراوانی دارد که این امر خود باعث اشتغال زایی قشر روستایی خواهد شد در منطقه ها نیمه گرمسیر و معتدل که زمستان سردی دارند این گیاه به صورت یک ساله کشت می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 مرداد 1402 بروزرسانی: 29 مرداد 1402 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3232

به "این چای بدن شما را خنک نگه می دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این چای بدن شما را خنک نگه می دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید