برندی از کنفرانس برند گردشگری به دست نمی آید!

به گزارش تنها پیامک، قرار است کنفرانس برند گردشگری در روزهای 13 و 14 دی ماه در اصفهان برگزار گردد و کارشناسان خارجی از چین، آمریکا، پرتغال، دانمارک و... حضور داشته باشند. در بخش کمیته علمی این کنفرانس نیز فهرست بلند بالایی از مدیران میراث فرهنگی در استان های اصفهان، خراسان رضوی، اساتید حوزه گردشگری از دانشگاه های شیراز، مشهد، علم و فرهنگ، دانشگاه آزاد، اصفهان، علامه طباطبایی و... ححضور دارند.

برندی از کنفرانس برند گردشگری به دست نمی آید!

اعضای شورای راهبری این کنفرانس نیز از مدیران معاونت گردشگری و بعضی از محققان حوزه گردشگری تشکیل شده است که البته در این میان روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و رئیس بخش خصوصی و متولی برگزاری این برنامه هم حضور دارند.

حجت و بهشتی در شورای سیاستگذاری کنفرانس

در شورای سیاستگذاری این کنفرانس هم کارشناسان و مدیران معاونت گردشگری و معاونت صنایع دستی و میراث فرهنگی عضو هستند و در این میان مهدی حجت قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی و محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز حضور دارند.

برای برگزاری این کنفرانس، معاونت گردشگری یک نشست خبری پیش از ظهر امروز یکشنبه 29 آذر ماه در ساختمان این معاونت برگزار کرد.

خبرنگاران در این نشست با مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور بر سر این موضوع بحث کردند که این کنفرانس اولین برنامه در این حوزه نیست و آیا قرار است که بار هم، برای برند گردشگری تعریفی ارائه کنیم؟ یا اینکه قرار است بعد از مدتها نتیجه ای از برند بگیریم.

رحمانی موحد در پاسخ به این بحث ها با تاکید بر اینکه برند گردشگری یک مطالبه جدی از متولیان بوده است گفت: قبلا کنفرانس هایی با موضوع برند برگزار گردیده و ما هم جلسات مشورتی را تشکیل داده بودیم اما احتیاج بود که در سطح قابل قبولی، یک بار این موضوع را در دولت تدبیر و امید مطرح کنیم. هدفمان این است که خروجی این کنفرانس به ضوابط و فراخوانی برای تبیین برند گردشگری تبدیل گردد. به همین دلیل پنل های تخصصی نیز برگزار خواهد شد و از نماینده یونسکو نیز برای سخنرانی دعوت شده است.

وی گفت: خروجی کنفرانس بعدی برند گردشگری در کمیته ملی تصویب می گردد. اکنون می خواهیم یک مسیری را برای دسترسی به یک شاخص و نشان در گردشگری طی کنیم. تا کنون نیز 42 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است. همچنین سایت TBRAND.IR هم برای آن طراحی شد.

رحمانی موحد ادامه داد: فرایند ساخت برند واقعی مراحل مختلفی دارد که شاید تنها 20 درصد آن مشخص نشان و لوگو باشد. اگر تبیین آن دارای ضوابط نباشد، هیچ وقت جامعیت لازم را برای پذیرش همه عوامل یک محصول نخواهد داشت. امیدواریم این برنامه اولین و آخرین برنامه در حوزه برند گردشگری باشد. ما در دو سال اخیر با این موضوع زندگی کردیم ما می بایست یک بار و در یک جا نظرات را دور هم جمع نموده و یک چارچوب را احصا کنیم.

امیدوریم این کنفرانس ما را به سوی مشخص برند گردشگری پرتاب کند

وی درباره اینکه در سمینارهای قبلی برند گردشگری تعریف شده است گفت: از این کنفرانس برندی در نمی آید؛ من تعریف مورد اجماع که در این مملکت به آن رسیده باشند را ندارم اگر شما دارید بگویید. در این کنفرانس قرار است شاخص ها در بیاید. ممکن است فرمول این شاخص، بوم گردی باشد ممکن است دریا و چنگل باشد. چه کسی می تواند به این سوالات جواب بدهد. ما میخواهیم ضوابطی که ما را می رساند به یک لوگوی ملی را احصا کنیم. و گرنه تعریف برند را همه بلد هستند.

معاون گردشگری بر این نکته تاکید نمود که اگر برندی قرار است تهیه گردد باید مورد وفاق ملی باشد. ما هنوز هیچ برندی را نداریم که تایید شده باشد. اگر کسی می گوید که این ضوابط تدوین شده و این کنفرانس اضافه است به من بگوید. به این راحتی نمی توانیم گفت که از میان فعالیت های فعلی می توان بدون تکیه بر نظر کارشناسی بگوییم فلان موضوع برند گردشگری ماست. این کنفرانس راهی است برای اینکه ما را به سوی مشخص برند گردشگری پرتاب کند. با این حال هر کسی را که فکر می کنید در این حوزه صاحب نظر است را به ما معرفی کنید تا از حضورشان در پنل ها استفاده کنیم. ممکن است برسیم به اینکه دوره گذار از یک برند گذشته و به چند برند احتیاج داریم.

به سازمان های بین المللی درباره مصوبه آمریکا هشدار می دهیم

وی همچنین در پاسخ به سوالات دیگر خبرنگاران مبنی بر لایحه آمریکا در حوزه تحریم گردشگری ایران هم گفت: فعالان گردشگری و ما می گوییم که گردشگری عامل پیوند و نزدیکی ملت هاست و نا امنی و خشونت و فعالیت های تروریستی این خروجی را از گردشگری می گیرد. اما ببینید آیا این مصوبه در جهت خاص تروریست هاست و یا مقابله با آن؟ متاسفانه این مصوبه مانع تحقق اهداف گردشگری در دنیاست. پس این اقدام با صحبت آمریکا مبنی بر برخورد با فعالیت های تروریستی مغایر است. این موضوع باید در محیط های سیاسی آنالیز و تبعات آن در گردشگری ارزیابی گردد. چون این اقدام در مرور زمان جزئی از فضایل توافقات برجام نیست. ما حتما به جوامع بین المللی و سازمانهای متولی هشدار می دهیم و می خواهیم برخوردهای لازم را انجام دهند.

کمیته شعار و برند گردشگری بازنده شد

به گزارش خبرنگاران درباره این نشست خبری نکاتی قابل طرح است. معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی قرار است بار دیگر یک کنفرانس با موضوع برند گردشگری برگزار کند و از آنجا که نمایندگان سازمان یونسکو و چند استاد خارجی در این کنفرانس حضور دارند، اعلام شده که این کنفرانس در سطح بین المللی و البته برای اولین بار برگزار می گردد.

هر چند که این کنفرانس در حقیقت اولین بار نیست و در سال های گذشته بارها و بارها سازمان میراث فرهنگی، انجمن ها و متولیان گردشگری دولتی و خصوصی همایش ها و برنامه هایی با موضوع برند گردشگری برگزار نموده اند اما معاون گردشگری امیدوار است این برنامه اولین و آخرین برنامه در حوزه برند گردشگری باشد.

پیش از این در خرداد سال 89 این برنامه با عنوان سمینار و جشنواره برند در صنعت گردشگری با حمایت سازمان میراث فرهنگی، به مدت دو روز به منظور آنالیز راهبردهای ساخت برند در صنعت گردشگری برگزار گردیده بود و دومین دوره آن نیز با حضور استادان دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران، دانشکده گردشگری بارسلون (CETT)، دانشگاه آسیا اقیانوسیه ژاپن (APU)، دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس (EMU)، دانشگاه جزایر بالریک اسپانیا (UIB)، انجمن علمی گردشگری ایران، انجمن علمی بازاریابی ایران، انجمن متخصصان گردشگری ایران و سایر تشکل­های صنفی و تخصصی برگزار گردید.

همچنین در سال 92 سید محمد بهشتی مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، مسئول کمیته شعار و برند گردشگری شده بود ولی نتوانست از این کمیته نیز خروجی مناسبی داشته باشد این درحالی است که در زمان تشکیل این کمیته، فعالان گردشگری از آنجا که بهشتی را فردی توانمندی می دانستند، یک سال منتظر خروجی این کمیته بودند اما جوابی نگرفتند!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 687

به "برندی از کنفرانس برند گردشگری به دست نمی آید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برندی از کنفرانس برند گردشگری به دست نمی آید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید