تغییرات عمده در سورن پلاس ایران خودرو ، از ایمنی تا مصرف سوخت
به گزارش تنها پیامک، از نیمه دوم امسال، سورن پلاس ایران خودرو مطابق با استانداردهای 85 گانه تولید و به بازار ارائه خواهد شد. ایران خودرو به منظور اجرای استانداردهای 85 گانه و ارتقای سطح کیفی و ایمنی خودرو سورن پلاس، بهبودهایی در این خودرو اجرا کرد که بخشی از آن بر اساس بازخوردهای دریافتی از مشتریان اجرا شده است.
بیت ران - براساس الزامات استانداردی، ایران خودرو علاوه بر تجهیز سورن پلاس به دی لایت، در نیمه دوم امسال، این محصول را با افزودن امکانات دیگری به مشتریان عرضه خواهد کرد.
از جمله امکانات اضافه شده به سورن پلاس ایران خودرو می توان به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی اشاره کرد. این سیستم نقش بسیار مهمی را در کنترل خودرو در پیچ ها و مسیرهای لغزنده ایفا می کند.
این امکان با سنجیدن زاویه فرمان و سرعت خودرو، در صورتی که احساس کند امکان انحراف خودرو از مسیر و سر خوردن وجود دارد، با ترمزگیری در چرخ بحرانی مانع واژگونی و انحراف خودرو می شود.
این سیستم که به ESC موسوم است ابتدا تنها روی خودرو تارا نصب شده بود. اما اکنون روی دیگر محصولات از جمله سورن پلاس ایران خودرو به دلیل رعایت استانداردهای 85 گانه تعبیه شده است.
برای روشن و خاموش کردن سیستم ESC یک کلید روی داشبورد تعبیه شد. اما همواره به صورت پیش فرض این سیستم در مدار و فعال است.
با رازهای پژو پارس با موتور نو در بررسی در یوتیوب خبرنگاران پلاس آشنا شوید:
سایر امکانات سورن پلاس ایران خودرو
به موجب نصب سیستم کنترل پایداری، تغییراتی در سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز نیز اجرا شده است. سورن پلاس بهبود یافته ایران خودرو، ضمن بهره گیری از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، دارای سیستم TCS است که همان سیستم کنترل لغزش در هنگام شروع حرکت بوده که مانع از هرزگردی چرخ ها در مسیرهای لغزنده می شود. این سیستم به حرکت سریع تر خودرو کمک می کند.
دیگر سیستم اضافه شده به سورن پلاس ایران خودرو سیستم EBA است. این سیستم در هنگام فشار ناگهانی و شدید روی پدال ترمز، در لحظه فشار هیدرولیکی نیروی ترمز را به حداکثر می رساند تا به توقف سریع تر خودرو کمک کند.
یکی از امکانات مهم اضافه شده به سورن پلاس، سیستم HSA است که در هنگام شروع حرکت در سربالایی، مانع از عقب رفتن خودرو می شود.
این سیستم برای چند ثانیه با حفظ فشار نیروی ترمز برای راننده زمان می خرد تا نسبت به شروع حرکت در سربالایی اقدام کند. سامانه مورد بحث در شرایطی هم که خودرو در سرازیری قرار داشته باشد و راننده قصد حرکت در دنده عقب را داشته باشد مانع از حرکت خودرو رو به جلو می شود.
تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت؛ تست دنا تا حد مرگ را در این لینک تماشا کنید:
کاهش مصرف سوخت با GSI
یکی دیگر از امکاناتی که به تولیدات سورن از نیمه دوم امسال اضافه می شود، راهنمای نشانگر تعویض دنده موسوم به GSI است. طبق الزامات استاندارد 85 گانه، این امکان در خودروهای مجهز به گیربکس دنده ای اجباری شد.
ایران خودرو با هدف کاهش مصرف سوخت و ارتقای حس رانندگی این امکان را برای نصب روی سورن پلاس پیاده سازی کرد. وظیفه این راهنما نمایش زمان مناسب تعویض دنده به راننده در نمایشگر جلو آمپر است. با رعایت آن مصرف سوخت و آلایندگی خودرو نیز کاهش می یابد.
دیگر امکان مهمی که روی سورن پلاس از نیمه دوم سال و اوایل پاییز نصب می شود، سنسور پایش فشار باد تایرها موسوم به TPMS است. این سیستم با پایش فعال فشار و دمای باد تایرها، در صورت کاهش فشار باد تایرها از محدوده مجاز تعریف شده،به راننده در جلو آمپر و در نمایشگر سیستم مالتی مدیا هشدار می دهد تا نسبت به تنظیم فشار باد تایرها اقدام کند.
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا - تست و بررسی خودرو شاهین سایپا را در یوتیوب خبرنگاران ئلاس تماشا کنید:
رانندگی با تایرها در شرایطی که فشار باد آن ها کمتر از استاندارد باشد، ضمن این که موجب خرابی زودهنگام و استهلاک تایرها می شود، روی افزایش مصرف سوخت تاثیر گذاشته و کیفیت سواری را نیز کاهش می دهد.
از جمله موارد ایمنی اضافه شده به سورن پلاس ایران خودرو، استاندارد حفظ ایمنی عابر پیاده در صورت برخورد است. این استاندارد یکی از الزامات عرضه خودرو در بازار اروپا است. خودروسازان جهانی در راستای حفظ جان عابران پیاده و وارد شدن آسیب کم تر به آنها در زمان برخورد رعایت می شود.
ایران خودرو با تغییرات اعمال شده در سپر و به طور کلی بخش جلویی سورن پلاس، توانست استاندارد حفاظت از عابر پیاده موسوم به ECE R127 را برای این خودرو پاس کند.
طرح ترافیک تهران عادلانه می شود / طرح نو ترافیک و تغییرات در پرداخت عوارض
اولین متروباس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شد
خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟
منبع: بیت ران