80 هزار متر مربع فضای جدید دانشگاهی تا خاتمه سال بهره برداری می گردد

به گزارش تنها پیامک، رئیس دانشگاه صنعتی شریف به تشریح فرصت هایی که کرونا برای تعمیر دانشگاه و خوابگاه ها فراهم کرد پرداخت و از بهره برداری از 80 هزار متر مربع پروژه عمرانی و 8 ساختمان و پارکینگ جدید تا انتها سال، اضافه شدن ساختمان و فضای دانشجویی جدید در ترم پاییز، استفاده از یاری خیرین برای تامین اقتصادی و تعمیر و تجهیز 100 اتاق خوابگاهی اطلاع داد.

80 هزار متر مربع فضای جدید دانشگاهی تا خاتمه سال بهره برداری می گردد

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، وقتی صحبت از برترین های کنکور و دانشگاهی در ایران می گردد نام دانشگاه صنعتی شریف نه تنها برای دانش آموزان و جامعه دانشگاهی بلکه برای اغلب مردم آشناست.

در حال حاضر مدیریت دانشگاه صنعتی به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور با محمود فتوحی فیروزآباد است؛ محمود فتوحی فیروزآباد در سال 1338 در فیروزآباد شهرستان صدوق واقع در 10 کیلومتری یزد به جهان آمد و به عنوان دانش آموز نمونه از فیروزآباد برای گذراندن دوره متوسطه به دبیرستان اسلامی زرگران یزد فرستاده شد و پس از اخذ دیپلم تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد. وی در سال 1364 در رشته مهندسی برق گرایش قدرت با رتبه اول از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

محمود فتوحی فیروزآباد در سال 1365 دوره کارشناسی ارشد را در دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز کرد و همزمان در معاونت سازندگی و آموزش (دفتر آموزش) وزارت نیرو به عنوان کارشناس انتقال و توزیع مشغول به کار شد. پس از پیروزیت در امتحان اعزام و اخذ بورس تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پیروز به اخذ درجه کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه ساسکاچوان کانادا شد و تا سال 1381 در این دانشگاه به عنوان فوق دکتری و استاد مشغول به تحقیق و تدریس بود. وی در حال حاضر استاد تمام دانشکده برق و رئیس دانشگاه صنعتی شریف است.

در سال های اخیر با رویکرد توسعه نظام آموزش عالی که برای سال هایی موضوع کمیت نسبت به کیفیت در اولویت قرار گرفته بود، فرصت کمتری برای افزایش کیفیت به دست آمده بود؛ اما در سا ل های اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر افزایش کیفیت خدمات دانشجویی و استانداردسازی محیط های دانشجویی در دانشگاه ها دارد. در چند ماهه ای که از انتهای سال 98 تا ابتدای سال 99 با شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا سپری شد و دانشگاه ها تعطیل و خالی از دانشجو بودند، فرصت مغتنمی برای تعیمرات دانشگاه و خوابگاهی پیش آمد؛ به طوری که بسیاری از دانشگاه ها توانستند در این مدت با استفاده از خلوتی محیط های دانشجویی و نبود رفت و آمد پروژه های عمرانی خود را تسریع نمایند و حتی پروژه های عقب افتاده را به خاتمه برسانند.

درباره این موضوعات با محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف به گفت وگو نشسته ایم و آخرین اخبار را جویا شده ایم.

در گفت وگوی خبرنگار با محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف می خوانید:

کرونا فرصت مغتنم اجرای طرح های عمرانی و تعیمرات اساسی در دانشگاه و خوابگاه

بهره برداری از 80 هزار متر مربع پروژه عمرانی در دانشگاه شریف تا سرانجام سال

8 ساختمان و پارکینگ جدید دانشگاه صنعتی شریف تا سرانجام سال برای استفاده آماده می شوند

2 ساختمان و فضای دانشجویی جدید در دانشگاه شریف در ترم پاییز 99 قابل استفاده می شوند

استفاده از یاری خیرین برای تامین اقتصادی پروژه های دانشگاهی

100 اتاق خوابگاهی دانشگاه شریف به طور کامل تعمیر و تجهیز می گردد

کرونا فرصت مغتنم اجرای طرح های عمرانی و تعیمرات اساسی در دانشگاه و خوابگاه

فارس: در چند ماهه ای که از انتهای سال 98 تا ابتدای سال 99 سپری شد و به دلیل شیوع ویروس کرونا دانشگاه ها تعطیل و خالی از دانشجو بودند، بسیاری از دانشگاه ها توانستند پروژه های عمرانی خود را تسریع نمایند و حتی به پروژه های عقب افتاده هم برسند، در دانشگاه شریف، آخرین شرایط پروژه های عمرانی چگونه است؟

فتوحی فیروزآباد: طی چند سال گذشته، فعالیت های کلیدی در زمینه تعمیرات اساسی و طرح های عمرانی در دانشگاه شریف انجام شده است. می توان گفت که بعضی از این اقدامات به منظور ارتقای کیفیت و کارایی فضاهای موجود و بعضی دیگر به منظور احداث ساختمان های جدید مورد احتیاج دانشگاه انجام شده تا فاصله سرانه فضای فیزیکی دانشگاه با میزان استاندارد کمتر گردد.

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور که منجر به تعطیلی دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی شد، بخش مدیریت امور ساختمان و تاسیسات دانشگاه صنعتی شریف به فعالیت های خود ادامه داد. در این مدت دیوار غربی دانشگاه صنعتی شریف که شکل زیبایی نداشت به طور کامل تعمیر و بازسازی شد.

در فرصت تعطیلی دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی به دلیل کرونا، پروژه تعمیر و بازسازی دیوار غربی دانشگاه صنعتی به طور کامل انجام شد و پنجره های خوابگاه ها 2 جداره شد و زمین ورزش خوابگاه هم آماده شد

در این مدت دیوار غربی دانشگاه صنعتی شریف که شکل زیبایی نداشت به طور کامل تعمیر و بازسازی شد. دیوار غربی قدیمی دانشگاه شریف که با آجرهای قدیمی و سیم خاردار ایجاد شده بود و ظاهر زیبایی نداشت، تخریب شد و اکنون دیوار نرده ای جدیدی جایگزین آن شده است. همچنین، در دوره کرونا تعمیرات اساسی در چیلرهای بخار و سیستم پمپاژ و تامین آب گرم در موتورخانه مرکزی دانشگاه انجام شد. به علاوه، چندین دستگاه چیلر موتورخانه های فرعی دانشگاه هم تعمیر اساسی شد.

در حوزه خوابگاهها، در جهت تکمیل بازسازی اساسی ساختمانها و موتورخانه های خوابگاهی، و در زمانی که خوابگاه های دانشجویی خالی از دانشجو شده بود، تعمیرات اساسی در داخل خوابگاه های دانشجویی انجام شد. نصب پنجره 2 جداره در خوابگاه ها، اصلاح سیستم تهویه تابستانی، رنگ آمیزی فضاهای عمومی، نصب لامپ LED، اجرای شبکه کامپیوتر و آماده سازی زمین ورزش یکی از خوابگاه ها از دیگر فعالیت های عمرانی مربوط به خوابگاه ها بوده است. این فعالیت ها در زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا آغاز و علیرغم چالشهای فراوان در تامین تجهیزات و نیروی انسانی انجام شده است.

بهره برداری از 80 هزار متر مربع پروژه عمرانی در دانشگاه شریف تا سرانجام سال

فارس: در سالی که گذشت عملکرد دانشگاه صنعتی شریف در پروژه های عمرانی چگونه بوده است؟

فتوحی فیروزآباد: علاوه بر فعالیت های تعمیرات اساسی که در زمان شیوع ویروس کرونا انجام شد، فعالیت های اجرایی در طرح های عمرانی دانشگاه صنعتی شریف انجام شده و انتظار داریم با تکمیل اغلب طرح های عمرانی دانشگاه تا سرانجام سال 99، بیش از 80 هزار متر مربع فضای مسقف در این دانشگاه به بهره برداری برسد.

از جمله این پروژه ها می توان به ساختمان جدید دانشکده مهندسی مکانیک با زیربنای 15 هزار متر مربع اشاره نمود که در حال حاضر تکمیل شده و آماده افتتاح و بهره برداری است. همچنین فعالیتهای عمرانی پروژه ساختمان کلاس های آموزشی دانشگاه صنعتی شریف به مساحت 10 هزار و 200 متر مربع به سرانجام رسیده و در حال تجهیز ساختمان هستیم که پس از آن به بهره برداری خواهد رسید.

دانشکده مهندسی مکانیک، ساختمان کلاس های آموزشی دانشگاه، ساختمان دانشکده مهندسی هوافضا، مجتمع نوآوری هوافضا، بخشی از پارکینگ طبقاتی دانشگاه، آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و اقتصاد، آمفی تئاتر داخل دانشگاه و مجتمع خدمات فناوری، مرکز نوآوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف تا سرانجام امسال به مرور زمان به بهره برداری می رسند

علاوه بر این، پروژه ساختمان دانشکده مهندسی هوافضا و مجتمع نوآوری در ساختمان هوافضای دانشگاه صنعتی شریف به مساحت 18 هزار و 200 متر مربع در حال ساخت است و انتظار داریم این پروژه حداکثر تا دی ماه سال 99 آماده بهره برداری گردد.

پروژه دیگر، پروژه پارکینگ طبقاتی دانشگاه صنعتی شریف است که یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه حمایت اقتصادی از بخش اعظم این پروژه را تقبل نموده است؛ مساحت این پارکینگ 36 هزار متر مربع و ظرفیت آن هزار و 75 خودرو است. می توان گفت در زمان افتتاح در اواخر سال 99، پس از پارکینگ های ایران مال و فرودگاه مهرآباد، سومین پارکینگ طبقاتی تهران از نظر ظرفیت خواهد بود. بخشی از این پارکینگ به ماشین های دانشگاه اختصاص داشته و بخش دیگر برای استفاده عموم به شهروندان اختصاص داده خواهد شد؛ احداث این پارکینگ با توجه به نزدیکی به ایستگاه مترو شریف، ناحیه نوآوری شریف، مشارکتی اساسی از سوی دانشگاه برای بهبود زندگی و ترافیک در محدوده طرشت به شمار میرود. امیدوار هستیم که بخش اول پارکینگ در دهه فجر سال 99 یا اواخر امسال افتتاح گردد.

همچنین یک آمفی تئاتر با ظرفیت 500 نفر در دانشکده مدیریت و اقتصاد تکمیل شد و در دست راه اندازی است. علاوه بر این، آمفی تئاتر دیگری با ظرفیت 320 نفر در دانشکده مهندسی کامپیوتر با مشارکت خیرین در حال تکمیل است که احتمالا کار در این پروژه تا اواخر آبان یا آذر سال 99 به اتمام خواهد رسید. پس از احداث فاز دوم مجتمع خدمات فناوری در سال 95، اکنون در حال احداث فاز سوم مجتمع مذکور به مساحت هزار و 500 متر مربع هستیم و تصور می کنیم که این پروژه در اواخر آبان به سرانجام برسد. علاوه بر این، مرکز نوآوری انرژی به مساحت 700 متر مربع در دست برنامه ریزی است که پیش بینی می کنیم این پروژه در تیرماه 99 آغاز گردد و در اواخر سال 99 به سرانجام برسد. به طور کلی می توان گفت که با استمرار فعالیت های عمرانی تا سرانجام امسال به مرور زمان پروژه های مذکور به بهره برداری رسیده و بیش از 80 هزار متر مربع فضای جدید در دانشگاه خواهیم داشت.

درباره فعالیت های عمرانی که دانشگاه صنعتی شریف انجام شده، ویدئوی زیر را ببینید:

فعالیت های عمرانی در دانشگاه صنعتی شریف به روایت تصویر

2 ساختمان و فضای دانشجویی جدید در دانشگاه شریف در ترم پاییز 99 قابل استفاده می شوند

فارس: در حال حاضر بنابر آخرین اعلام ستاد ملی مدیریت کرونا در کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ترم تحصیلی آینده قرار است به صورت ترکیب مجازی و حضوری برگزار گردد، اگر ترم تحصیلی سال آینده در پاییز 99 به صورت حضوری برگزار گردید یا بخشی از دانشجویان امکان حضور در دانشگاه را داشتند، چه پروژه های عمرانی برای استفاده دانشجوها آماده و قابل بهره برداری است؟

فتوحی فیروزآباد: اگر ان شالله دانشجویان بتوانند در نیم سال تحصیلی آینده در پاییز 99 به صورت حضوری به دانشگاه بیایند، دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف افتتاح خواهد شد و اساتید در ساختمان جدید مستقر خواهند شد، بنابراین دانشکده مهندسی مکانیک به محل جدید جا به جا خواهد شد. با انجام جابجایی های مذکور، تعدادی از ساختمانهای قدیمی دانشگاه هم تخلیه خواهند شد. بخشی از این ساختمانها در اختیار دیگر دانشکده ها و مراکز پژوهشی قرار می گیرند و بخشی تخریب می شوند تا گسترشی اساسی در فضاهای روباز و فضای سبز دانشگاه اتفاق بیفتد.

اگر ان شالله در نیم سال تحصیلی آینده در پاییز 99 دانشجویان بتوانند به صورت حضوری به دانشگاه بیایند، دانشکده مهندسی مکانیک و ساختمان کلاس های آموزشی دانشگاه صنعتی شریف افتتاح خواهد شد

همچنین بخش مهم تر، ساختمان کلاس های آموزشی دانشگاه است. در حال حاضر ساختمان کلاس های آموزشی دانشگاه، در ساختمان ابن سینا مستقر است که اولین ساختمان دانشگاه بوده و احتیاج به مقاوم سازی دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر ساختمان کلاس های آموزشی دانشگاه در حال تجهیز است، در ترم تحصیلی جدید در پاییز 99، بخشی از آموزش دانشگاه به این ساختمان جدید منتقل می گردد، به این معنی که بخش ستادی معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به صورت کامل به ساختمان جدید منتقل شده و سپس و به مرور زمان تمامی کلاس های آموزشی دانشگاه به این ساختمان جدید انتقال داده می گردد. پس از تکمیل انتقال، مقاوم سازی ساختمان ابن سینا را آغاز خواهیم کرد. بنابراین اگر در ترم مهر ماه 99 بتوانیم به صورت حضوری دانشجویان را در دانشگاه داشته باشیم این 2 ساختمان جدید (دانشکده مهندسی مکانیک و ساختمان کلاس های آموزشی دانشگاه) در اختیار دانشگاه و دانشجویان قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این با ادامه طرح ساماندهی دانشگاه در سالهای اخیر تعدادی واحد مسکونی در شمال دانشگاه خریداری و با تخریب آنها پروژه دانشکده مهندسی و علم مواد در 10700 متر مربع آغاز شده است. همچنین مقدمات آغاز پروژه توسعه دانشکده مهندسی عمران با مشارکت خیرین هم فراهم شده است.

استفاده از یاری خیرین برای تامین اقتصادی پروژه های دانشگاهی

فارس: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سیاست های کلی خود در حوزه های اقتصادی، اداری و مدیریت منابع بر کاهش وابستگی دانشگاه ها به منابع دولتی و بودجه عمومی و شناسایی دیگر منابع درآمدی برای تامین اقتصادی به ویژه یاری خیرین دانشگاهی، فارغ التحصیلان دانشگاهی و حتی ایرانیان خارج از کشور تاکید دارد. در پروژه های عمرانی دانشگاه صنعتی شریف چه میزان از این یاری ها استفاده شده است؟

در دانشگاه صنعتی شریف، بنیاد حامیان شریف متشکل از فارغ التحصیلان و خیرین دانشگاهی به تامین اقتصادی در پروژه های مختلف توسعه دانشگاه یاری نموده است

فتوحی فیروزآباد: در پارکینگ دانشگاه صنعتی شریف از یاری یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه استفاده شد؛ یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه به نام مهندس غلامرضا بهاری که از فارغ التحصیلان دانشکده مهندسی برق هستند در این پارکینگ سرمایه گذاری نموده اند. هزینه احداث این پارکینگ نزدیک به 100 میلیارد تومان برآورد می گردد که بخشی از این هزینه طبق تفاهم نامه و قراردادی که به تصویب هیات امنای دانشگاه رسیده است توسط آقای مهندس بهاری تامین شده است.

علاوه بر این، در دانشگاه صنعتی شریف، بنیادی به نام بنیاد حامیان شریف داریم که این بنیاد در بخش های مختلف یاری نموده است؛ برای مثال این بنیاد در تجهیز ساختمان کلاسهای آموزشی دانشگاه یاری نموده و در بخش های دیگر هم توانسته ایم یاری هایی را از خیرین جذب کنیم و پروژه های را انجام دهیم.

100 اتاق خوابگاهی دانشگاه شریف به طور کامل تعمیر و تجهیز می گردد

فارس: با توجه به نبود خوابگاه های دانشجویی به حد کافی در کشور، در سال های اخیر، توسعه خوابگاه های دانشگاه ها از روینمودهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است؛ به طوری که وزارتخانه در این باره به دانشگاه ها تاکید دارد و مشوق هایی را هم در نظر گرفته است، درباره خوابگاه های دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف چه اقداماتی انجام شده است؟ کاربران سامانه فارس من هم در سوژه مسائل خوابگاه های دانشگاه شریف، خواهان بهبود شرایط خوابگاه ها هستند.

فتوحی فیروزآباد: در این باره، این هفته جلسه ای در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار گردید که خیرین حوزه علم و فناوری در این جلسه حضور داشتند و مسائل مختلفی در این حوزه مطرح شد. بحث جلسه عمدتا به تعمیرات مورد احتیاج در خوابگاه های دانشگاه ها اختصاص داشت.

در دانشگاه صنعتی شریف، برای حدود 500 تا 550 نفر احتیاج به فضای خوابگاهی جدید داریم که در صددیم با یاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا با یاری خیرین، گام هایی در این زمینه را برداریم

در حوزه خوابگاه های دانشجویی، ما در دانشگاه صنعتی شریف، علاوه بر اقداماتی که در زمان شیوع ویروس کرونا برای تعمیرات اساسی خوابگاه های دانشجویی دانشگاه انجام داده ایم، اقدام دیگری را هم با یاری انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف به ثمر رسانده ایم. به این ترتیب که انجمن فارغ التحصیلان شریف تقبل کردند که 100 اتاق از خوابگاه های دانشگاه شریف را تجهیز نمایند؛ به این معنی که هم تعمیرات تکمیلی در این اتاق ها انجام گردد و هم تجهیز کامل صورت گیرد. برآورد شده است که تعمیر و تجهیز هر اتاق حدود 30 تا 35 میلیون تومان هزینه احتیاج خواهد داشت. در حال حاضر حدود 4 هزار دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد و تعداد کل اتاق های خوابگاهی این دانشگاه 800 تا 850 اتاق است. به منظور تامین احتیاج جدید خوابگاهی ناشی از شرایط کرونا، برای تقریبا 500 تا 550 نفر احتیاج به فضای خوابگاهی جدید داریم که در صددیم با یاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا با یاری خیرین، گام هایی در این زمینه برداریم.

به گزارش فارس، در این گفت وگو به سوژه کاربران درباره مسائل خوابگاه دانشگاه شریف پاسخ داده شد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1014

به "80 هزار متر مربع فضای جدید دانشگاهی تا خاتمه سال بهره برداری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 هزار متر مربع فضای جدید دانشگاهی تا خاتمه سال بهره برداری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید