راه اندازی مرکز نوآوری گردشگری یزد در دانشگاه استان

به گزارش تنها پیامک، رئیس هیئت مدیره مرکز نوآوری گردشگری سپند آریا مستقر در دانشگاه یزد گفت: اقدامات اولیه برای راه اندازی مرکز نوآوری گردشگری در استان یزد شروع شد.

راه اندازی مرکز نوآوری گردشگری یزد در دانشگاه استان

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، علی دلشاد، رئیس هیئت مدیره مرکز نوآوری توریستی سپند آریا مستقر در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد درخصوص تاسیس این مرکز در دانشگاه یزد گفت: اقدامات اولیه برای راه اندازی مرکز نوآوری توریستی سپند آریا پیرو یک سری فعالیت های پژوهشی تحت عنوان شناسایی عوامل موثر بر زنجیره ارزش توریستی و تقویت آن ها در استان یزد در دانشگاه یزد شروع شد.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، بخش مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد اضافه نمود: این طرح به وزارت علوم پیشنهاد و بعد از طی مراحل با عنوان طرح های جهش فراوری و مزیت استانی تایید شد و دانشگاه یزد به عنوان اولین و تنها دانشگاه در حوزه توریستی فعالیت خود را شروع کرد.

دلشاد با اشاره به شکاف عمیق بین سه حوزه دولت، صاحبان مشکل و صاحبان ایده توضیح داد: عمده فعالیت این مراکز که در سراسر جهان مشغول به کار هستند ارتباط بین سه حوزه است و یکی از رسالت های آن ها تسهیل گری بین این سه حوزه است.

وی اضافه نمود: عملا این سه ضلع به صورت اتوماتیک نمی توانند به هم وصل شوند، مرکز نوآوری ابتدا مساله صاحب مشکل را پیدا و آن را کاملا می شکافد و با آنالیز آن ها به فرد می فهماند اولویت های حل مساله اش چیست. سپس با ایجاد ارتباط با صاحبان ایده راه حل مناسب به فرد صاحب مشکل ارائه می گردد. از طرف دیگر دولت نیز می تواند وارد عرصه گردد و با حمایت هایی نظیر معافیت مالیاتی و وام های طولانی مدت بدون بهره همکاری لازم را در این زمینه انجام دهد.

دلشاد انجام مشاوره، ارائه فعالیت های آموزشی و پژوهشی نظیر برگزاری استارت آپ ها را از دیگر فعالیت های مراکز نوآوری بیان کرد. دکتر دلشاد با بیان اینکه ما در مرکز نوآوری توریستی سپند آریا به آنالیز مسایل حوزه توریستی که شامل چهار بخش عمده آژانس های مسافرتی، اقامتگاه ها، تفریح و تفریح و صنایع دستی است، می پردازیم گفت: ما ابتدا با ارتباطاتی که در حوزه صنعت توریستی داریم مسائل را شناسایی و سپس با اولویت بندی آن ها به صاحبان ایده درخواست پروپوزال می دهیم و در نهایت با برگزاری رویداد های استارت آپی با حضور صاحبان مشکل، ایده پردازان و مسئولان مربوطه با انعقاد تفاهم نامه به حل آن مساله می پردازیم.

وی توضیح داد: در این زمینه تا کنون تفاهم نامه های همکاری میان مرکز نوآوری توریستی سپند آریا با ذی نفعان صنعت توریستی شامل جامعه هتلداران کویر یزد، مجتمع خلیج فارس یزد، انجمن توریستی خوراک و نوشیدنی دونار ومدیریت سامانه خبره 24 در راستای برطرف احتیاج های فناورانه این صنعت منعقد شده است.

مدیر مرکز نوآوری توریستی سپند آریا یادآور شد: هر بخش حوزه توریستی مسائل خاص خود را دارد، اما عمده ترین مسائل در زمینه بازاریابی و نبود نیروی انسانی است. دکتر دلشاد با اشاره به اینکه در حال حاضر با کسب مجوز در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد در مرحله پیش رشد هستیم و به زودی به مرحله رشد خواهیم رسید توضیح داد: هدف ما صرفا مسائل توریستی استان یزد نیست، امیدواریم با کوشش های مستمر بتوانیم در سطح ملی و بین المللی، فعالیت های خود را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه فعالیت این شرکت یک فعالیت دانش بنیان است، گفت: صاحبان ایده بر اساس دانش، مهارت و توانایی ایده های خلاقانه و نوآورانه ارائه می دهند پس عملا یک کار دانش بنیان اجرا شده است و امیدواریم با توجه به شعار سال جاری از فضای رانتی خارج شویم در یک فضای کاملا رقابتی سالم به فعالیت بپردازیم.

دلشاد اظهار کرد: متاسفانه مسئولان توریستی استان خیلی با ایجاد مراکز نوآوری موافق نیستند و حضور مرکز نوآوری توریستی را برنمی تابند و همکاری لازم را ندارند. به گفته وی باید همکاری با شرکت های دانش بنیان برای کسب و کار ها یک مزیت محسوب گردد و بسترسازی مناسب و حمایت کافی و فضای درست فعالیت فارغ از رانت ها فراهم گردد تا فضا بهبود یابد و شرکت های دانش بنیان به راحتی کار نمایند، چون قطعا به آن ها احتیاج خواهد شد.

وی توضیح داد: اگر حل مساله به درستی صورت گیرد و از آن طرف دولت حمایت های لازم را انجام دهد شرکت های دانش بنیان مثل سایر کشور های پیشرفته جایگاه خود را در کسب و کار ها پیدا خواهند کرد و ارتباط بین صنعت با دانش برقرار خواهد شد.

سیدرضا بهادری یکی از بنیانگذاران مرکز نوآوری توریستی سپند آریا نیز گفت: یک سری عوامل انگیزشی و رانشی در حوزه توریستی وجود دارد که ما در مرکز نوآوری در پی این امر هستیم و اینکه ما چگونه می توانیم جذب توریست داخلی و یا خارجی از کشور های مختلف داشته باشیم.

وی اضافه نمود: یک سری عوامل کششی نیز وجود دارد که به جذابیت های مقصد مربوط است ما در استان یزد باید جذابیت های شهری را بالا ببریم. ما در زمینه جاذبه های تاریخی، فرهنگی و مذهبی بسیار خوب هستیم، ولی در زمینه جاذبه هایی مثل پارک های موضوعی و مصنوعی بسیار ضعیف عمل کردیم.

بهادری تبلیغات و بازاریابی، فراوری محتوا و حضور در فضای مجازی که بخش مهمی از عوامل کششی به شمار میرود را حلقه گمشده توریستی ایران و یزد بیان کرد و اضافه نمود: با تحقیقاتی که صورت گرفت زنجیره ارزش را شناسایی کردیم یک بخشی که بسیار مشکل داریم و در رویداد های برگزار شده بسیار مورد بحث قرار گرفته بحث تبلیغات و بازاریابی است و ما متاسفانه نتوانستیم به درستی شهر یزد را که یک شهر میراث جهانی و پر از افتخارات ملی و بین المللی است به جهان معرفی کنیم و مرکز نوآوری می تواند به عنوان یک بازوی اجرایی قوی در این راستا عمل کند.

بهادری با اشاره به اینکه ما می توانیم بیش از 40 نوع توریستی را در استان یزد به توریستان داخلی و خارجی معرفی کنیم توضیح داد: یکی از سیاست های مرکز نوآوری بحث تنوع بخشی توریستی و رفتن به سوی ایجاد جاذبه های نو و تجربه محور است که این امر باعث افزایش توریستان داخلی و خارجی خواهد شد.

به گفته وی باتوجه به اینکه در حکم استاندار یزد برای اولین بار بحث توسعه توریستی ذکر شده است امیدواریم توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان در زمینه توریستی و صنایع دستی صورت گیرد و حمایت های لازم بین ارگان های حوزه توریستی به صورت عادلانه تخصیص یابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3028

به "راه اندازی مرکز نوآوری گردشگری یزد در دانشگاه استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی مرکز نوآوری گردشگری یزد در دانشگاه استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید