درباره پسر آبی پوش چه می دانید؟

به گزارش تنها پیامک، حدود 100 سال پیش، زمانی که یک مجموعه دار آمریکایی تابلو نقاشی پسر آبی پوش اثر توماس گینزبرا را به قیمتی بی سابقه خریداری کرد، این اثر هنری به گران ترین تابلو نقاشی دنیا تبدیل شد.

درباره پسر آبی پوش چه می دانید؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از آرت نت، تابلو نقاشی پسر آبی پوش که در ماه ژانویه برای نخستین بار در صد سال گذاشته به خانه اش یعنی بریتانیا بازگردانده می گردد تا در گالری ملی لندن به نمایش گذاشته گردد، 100 سال قبل، زمانی که به وسیله مجموعه داران آمریکایی به نام هانتینگتون به قیمت 728,000 دلار که در آن موقع بسیار قابل توجه بود خریداری شد، عنوان ارزشمندترین تابلو نقاشی دنیا را از آن خود کرد.

با پرداخت این میزان پول برای خرید این تابلو نقاشی که نخستین بار با عنوان پرتره یک جنتلمن جوان نمایش داده شده بود، این اثر گینزبرا به معروفیت دنیای رسید. پیش از آنکه این نقاشی که در آن یک پسر نوجوان در لباس آبی براق به تصویر کشیده شده است از لندن به خانه جدیدش در کالیفرنیا منتقل گردد، گالری ملی لندن به مدت چند هفته به عنوان یک مراسم خداحافظی میزبان این نقاشی شد.

این نقاشی از سال 1798 با لقب پسر آبی پوش شناخته شد و از آن پس به منبع الهام بسیاری از آثار هنری تبدیل شد.

با این که لباس آبی براق این پسر مجذوب کننده ترین نکته این تابلو نقاشی است، اما همین رنگ لباس در زمان خلق نقاشی، این تابلو را تا حدی نامتعارف نموده بود. گیزنبرا این نقاشی را برای نخستین بار در سال 1770 و در آموزشگاه سلطنتی به نمایش گذاشت؛ درست در همان زمانی که موسس این آموزشگاه نقاشی هایی با الهام از آثار هنرمندان فلورانسی و رومی که رنگ قرمز در آثارشان پررنگ بود خلق می کرد. با توجه به این نکته، تابلو پسر آبی پوش متضاد نقاشی های هم دوره بود و در آن بیشتر رنگ های آبی و سبز مورد استفاده قرار گرفته بود.

نکته قابل توجه دیگر درباره این نقاشی آن است که به گفته تاریخ دانان پوشش سوژه نقاشی پسر آبی پوش نمایانگر نحوه پوشش مرسوم حوالی 1770 نیست و بیشتر به پوشش مرسوم 130 سال پیش از خلق نقاشی یعنی حوالی 1640 میلادی شباهت دارد. به نظر می رسد پسر آبی پوش با الهام از پوشش سوژه های یکی از پرتره های آنتونی ون دایک که قهرمان و هنرمند محبوب گیزنبرا بود خلق شده است. بسیاری این تابلو نقاشی را ادای احترام گیزنبرا به پرتره دوک و لرد نوجوان اثر ون دایک می دانند.

البته پرتره دو نوجوان اثر ون دایک در دوران زندگی ون دایک مشهور بود و برای شماری از هنرمندان قرن هجدهم از جمله گیزنبرا تاثیرگذار بود.

نکته دیگر درباره نقاشی پسر آبی پوش آن است که در این تابلو تصویر یک سگ با رنگ پوشانده شده است. تابلو نقاشی پسر آبی پوش حدود 250 سال پس از این که خلق شد به بازسازی احتیاج پیدا کرد. در جریان یک پروژه 18 ماهه که به منظور بازگرداندن شکوه اولیه نقاشی اجرا شده بود، نکات جدیدی درباره این اثر تعیین شد.

آنالیز این نقاشی با یاری اشعه ایکس-ری نشان داد در ابتدا یک سگ پشمالو سفید هم در سمت چپ پسر به تصویر کشیده شده بود. البته گیزنبرا بعدها این سگ را با رنگ پوشاند و جای آن چند تکه سنگ نقاشی کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2483

به "درباره پسر آبی پوش چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره پسر آبی پوش چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید