دریافت مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی خطا و غیر قانونی است

به گزارش تنها پیامک، ایرنا/ براساس سخنان رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، دریافت مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی خطا و غیر قانونی است.

دریافت مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی خطا و غیر قانونی است

فصل سفر و جهانگردی در راه است در کنار همه تمهیداتی که برای سفر امن و ایمن داخلی و خارجی در نوروز در نظر گرفته شده است، اما گاهی اخبار و گزارش هایی از افزایش غیرقانونی قیمت در بعضی از خدمات سفر، سردرگمی، نارضایتی و شکایت متقاضیان سفرهای خارجی دریافت می گردد. در همین چارچوب به رغم آنکه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد قانون اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده مشمول پروازهای خارجی نمی گردد اما ظاهرا بعضی شرکت های هواپیمایی این قانون را رعایت نمی نمایند و از قیمت بلیت پروازهای خارجی همچنان اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده دریافت می نمایند، مبلغی که طبق قوانین بین المللی و داخلی خلاف قانون است.

سازمان هواپیمایی کشوری 21 بهمن 1400 در اطلاعیه ای اعلام کرد: براساس مفاد ماده دو قانون اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده، عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و واردات و صادرات آنها از لحاظ اقتصادیات و عوارض، مشمول مقررات قانون مزبور است. بنابراین مادامی که شرکت های حمل و نقل هوایی ترتیبات حمل و نقل هوایی مسافر و بار را فراهم نمایند، مکلفند اقتصادیات و عوارض ارائه خدمات حمل و نقل هوایی در ایران را از مسافر یا خریدار خدمت حمل، حسب مورد، مطالبه و وصول نمایند.

این سازمان در مورد نحوه دریافت اقتصادیات برارزش اضافه کرده در پروازهای داخلی نیز اعلام کرد: بلیت صادره پروازهای سیستمی یا چارتری اعم از الکترونیکی یا جلدی در حکم صورتحساب صادره است. بنابراین درج اجزای تشکیل دهنده بهای بلیت الزامی است، زیرا ماخذ محاسبه اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده، بهای خالص بلیت است و عوارض و تعرفه هایی از قبیل عوارض فرودگاهی، هلال احمر و تعرفه نظارت بر ایمنی مسافر در پروازها که به موجب قانون، مصوبات هیات وزیران و غیره در بلیط از مسافر اخذ می گردد، جز محاسبه اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده نیست.

اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده پروازهای خارجی باید حذف گردد

حرمت الله رفیعی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: وقتی قانونی به صراحت ابلاغ می گردد، همه ارائه دهندگان خدمات ملزم به رعایت آن هستند، وقتی یکی رعایت کند و دیگری امتناع کند بازار به هم می ریزد و مشتری هم ناراضی خواهد، تکلیف معین است طبق قانون دریافت اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده برای پروازهای خارجی باید حذف گردد.

رفیعی درباره گران فروشی بلیت پروازهای خارجی و دریافت اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده شرح داد: طبق قوانین مصرح بین المللی که کشور ما هم از آن تبعیت می نماید، دریافت اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده از بلیت پروازهای خارجی را خطا و خلاف قانون است تا تکلیف اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده در خدمات سفر معین نگردد، سفر مقرون به صرفه نمی گردد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: ارزش اضافه کرده به محصول و کالایی تعلق می گیرد که قیمت آن از کارگاه فراوریی تا بنکدار و عمده فروش، از بازار تا مصرف نماینده افزایش دارد اما قیمت بلیت هواپیما به عنوان یک محصول در صنعت هوایی از فراوری تا زمانی که دست مسافر می رسد باید ثابت باشد و ارزش افروده ندارد که اقتصادیات به آن تعلق گیرد.

وی اضافه کرد: براساس قانون اگر خدمات در ایران انجام گردد بابت آن باید اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده اخذ گردد، اگر دفاتر خدماتی بلیت می فروشند اقتصادیات را از آنها باید بگیرند اما وقتی شرکت هواپیمایی خودش بلیت را می فروشد و نظارت هم نمی گردد، از همین جا گرانی و نارضایتی ایجاد می گردد.

رفیعی به مکاتبه سوم اسفنده 1400 با مسئولان سازمان هواپیمایی کشور درباره اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده پروازهای خارجی اشاره نمود و گفت: طبق قانون دریافت اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده برای پروازهای خارجی باید حذف گردد، نه اینکه یک شرکت هواپیمایی اقتصادیات بگیرد و شرکت دیگری نمی گیرد. اگر نهاد نظارتی دقیق کار خود را انجام دهد دیگر شاهد این آشفته بازار در قیمت بلیت ها نخواهیم بود و مسافر و جهانگرد ناراضی نخواهد شد.

در این نامه یادآور شدم که اطلاعیه انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا مندرج در سند 8622 سازمان بین المللی ایکائو و استانداردسازی آن موسوم به پیمان شیکاگو که دولت ایران نیز رسما عضو و متعهد به اجرای این پیمان است با هدف تجارت بین المللی و برابری، سیاست خود مبتنی بر عدم تعلق اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده به خدمات ارائه شده در صنعت حمل و نقل هوایی که صراحتا به علت پرداخت وجه مربوطه نمی تواند منحصرا تابع قوانین اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده حاکم بر کشور مبدا باشد. بعلاوه خطوط هوایی بین المللی از تبعیت قوانین سایر کشورها مشمول قانون بر ارزش اضافه کرده در زمینه دریافت اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده بجز در محدوده کشور خود منع شده اند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران توضیح داد: اگر بلیت پرواز خارجی گران فروخته گردد، مسافر می تواند به راحتی بلیت را از شرکت هواپیمایی خارجی به صورت آنلاین و مستقیم خرید کند، همه فرایند اقتصادی آن سوی کشور و 10 درصد مقرون به صرفه تر انجام می گردد، اما باید توجه گردد که ارز مملکت خارج می گردد بعلاوه همه اطلاعات مردم در سرورهای شرکت های خارجی ثبت می گردد.

رفیعی اعلام کرد: جهانگردی مقرون به صرفه به شعار و حرف نیست، دولت برای تحقق آن باید میان داری کند، باید جلسه کارشناسی بگذارد و با بخش خصوصی فعال صنعت جهانگردی از هتلداران تا مدیران دفاتر خدماتی و تورگردانان، همه ذی نفعان و فعالان زنجیره تامین خدمات جهانگردی گفت وگو و مشورت کند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: باید بخشهای مختلف دولتی مرتبط با سفر، از وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی تا وزارت راه و شهرسازی و سازمان حج زیارت و وزارت خارجه با اصناف صنعت جهانگردی دور هم بنشینند و عواملی که هزینه خدمات جهانگردی را گران و غیرواقعی می نمایند شناسایی و برطرف نمایند. شرکت های هواپیمایی و آژانس داران هم بیایند، مخالفان و موافقان هم باشند تا سفر مقرون به صرفه و آسان فقط رویا و شعار باقی نماند.

رفیعی گفت: البته بعضی شرکت های هواپیمایی چون دولت را حامی خود می دانند قیمت بلیت را افزایش می دهند، تا دولت وارد میدان نگردد، آرای مختلف را نشنود، نظرات مخالف و موافق اهل فن حوزه جهانگردی را جمع بندی نکند و تصمیم منطقی نگیرد وضع به همین منوال خواهد بود و در همیشه در فصل های جهانگردی شاهد افزایش قیمت خدمات سفر و بلیت های حمل و نقل خواهیم بود.

وی بر ضرورت هم اندیشی و مشورت همه فعالان صنعت جهانگردی تاکید نمود و گفت: باید یک نهاد یا مقام مسئول نظارتی در حوزه خدمات سفر وارد میدان گردد تا این خطاها و افزایش قیمت ها انجام نگردد، از این گرانی ها جلوگیری و مانع زیاده خواهی ها گردد؛ در این صورت جهانگردی که حق مسلم همه مردم است به صورت اتوماتیک مقرون به صرفه می گردد و مردم با قیمت واقعی به سفر می فرایند.

منبع: همگردی
انتشار: 25 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2113

به "دریافت مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی خطا و غیر قانونی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی خطا و غیر قانونی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید