دپوی 200 میلیون یورو قطعات خودرو در گمرک کشور

به گزارش تنها پیامک، 200 میلیون یورو قطعات خودرو در گمرک کشور دپو شده است و گمرک حاضر به ترخیص آن ها نیست. به گفته قطعه سازان امروز فشار تحریم های داخلی بیشتر از تحریم های خارجی شده است.

دپوی 200 میلیون یورو قطعات خودرو در گمرک کشور

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو انجمن قطعه سازان در نشستی از شرایط وخیم صنعت قطعه سازی خودرو (زنجیره تامین) سخن گفت.

چندی پیش آخرین گزارش شرایط قطعه سازان خودرو کشور که به وسیله انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه در اختیار خبرنگاران نهاده شد نشان می داد قطعه سازان بیش از شصت و پنج هزار میلیارد تومان از دو خودروساز بزرگ کشور طلب دارند.

حالا در آخرین نشست این گروه با رسانه ها، خبر دپوی میلیون ها یورو قطعات خودرو در گمرک کشور به میان آمد.

نحوه تسویه حساب خودروسازان با قطعه سازان

امیر جلالی نایب رییس انجمن قطعه سازان تهران گفت: ما قطعات را به خودرو ساز می فروشیم و آن ها در برترین حالت یک چک مدت دار یک ساله به ما می دهند. با توجه به هزینه های مختلف نقدی ما مانند خرید مواد اولیه، پرداخت حقوق پرسنل و… ما این چک ها را به بانک ها می دهیم و آن ها به ما پول نقد می دهند.

اما این در حالی است که بانک هم بیست درصد مبلغ چک را مسدود می نماید و به ما اعتبار می دهد. چرا که اگر قرار باشد یک سال برای دریافت آن ها صبر کنیم با توجه به تورم سالانه در خاتمه یک سال کاری ما فقط شصت درصد قدرت خرید ابتدای سال را خواهیم داشت. اما سقف اعتبار بانک ها هم در حال اتمام است و آن ها هم می خواهند تسلیم شوند.

ماجرای دپوی 200 میلیون یورو قطعات در گمرک چیست؟

جعفر نصیری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان تهران می گوید: با این شرایط سخت تسویه حساب خودرو سازان ما بعضی از قطعات را که احتیاج به واردات داشتند به خاطر تحریم ها در چند کشور چرخانده ایم و پول آن ها را هم پرداخت نموده ایم و انتها آن ها را وارد نموده ایم اما پس از این راه سخت گمرک کشور خودمان که هیچ ربطی هم به تحریم ندارد این جنس ها را ترخیص نمی نماید.

واقعا عجیب است گمرک کشور که در اختیار دولت است و شرایط سخت خودروسازی را هم به خوبی می داند و از طرفی خودش در خودروسازی هم سهام دار است چرا اجازه ترخیص فوری این کالاها را نمی دهد؟

آیا پای تسویه حساب های جناحی یا گرفتن امتیاز مطرح است؟

علت افت کیفیت قطعات در خط فراوری خودروسازان از زبان تامین نمایندگان

گروه قطعه سازان حاضر در نشست سعی داشت افت کیفیت شدید قطعات ارایه شده به خط فراوری را نپذیرد اما پرسش های خبرنگاران و ارایه مثال ها و شواهد عینی لب آن ها را به سخن گشود.

جعفر نصیری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان تهران در این زمینه گفت: علت افت کیفیتی که شاهد آن هستید افزایش قیمت مواد اولیه است و از سمتی در شرایط سخت قطعه سازی خودروسازان مجبورند از هر قطعه سازی که حاضر است قطعه مورد نظر آن ها را تامین کند خرید نمایند.

وی درباره وجود قطعات یدکی تقلبی که این روزها دامن گیر خریداران شده است هم اضافه نمود: متاسفانه افراد شیاد و سود جو قطعات یدکی بازیافتی را با نو نوار کردن وبسته بندی تازه روانه بازار می نمایند.

منبع: بیت ران
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1930

به "دپوی 200 میلیون یورو قطعات خودرو در گمرک کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دپوی 200 میلیون یورو قطعات خودرو در گمرک کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید