روایت آبی که گران تمام می گردد

به گزارش تنها پیامک، خبرنگاران/خراسان جنوبی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با تاکید بر توجه به اقتصاد در حوزه آب، گفت: آب در خراسان جنوبی بسیار گران تامین می گردد؛ بنابراین باید به درستی مصرف گردد.

روایت آبی که گران تمام می گردد

احمد قندهاری، امروز دوشنبه 2 تیر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: آب ترمز توسعه نیست؛ بلکه آب باید محور توسعه باشد.

به گزارش خبرنگاران، وی با بیان اینکه صرفه جویی کم مصرف کردن است نه مصرف نکردن، اضافه کرد: آب در استان ما بسیار گران تامین می گردد؛ بنابراین باید به درستی مصرف گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه شرایط بارندگی در سطح استان طی دو سال گذشته مطلوب بوده، اما هنوز کافی نیست، توضیح داد: میانگین بارندگی استان تا اول تیرماه امسال 168.8 میلی متر بوده که نسبت به سال گذشته 14 درصد و نسبت به طولانی مدت 46 درصد افزایش داشته است.

قندهاری ادامه داد: میزان متوسط کسری مخزن استان در سال آبی 97-98 به میزان 113.04 میلیون متر مکعب بوده و بیشترین کسری مخزن مربوط به دشت های سرایان، بشرویه و بیرجند است.

وی با اشاره به اینکه متوسط کسری مخازن آبی استان در 10 سال اخیر 144 میلیون متر مکعب بوده است، اظهار کرد: اجرای طرح احیا و تعادل بخشی موجب شده که کسری مخزن استان از 166.89 در سال آبی 92-93 به میزان 113.04 در سال آبی 97-98 کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی توضیح داد: متوسط شوری آبخوان های استان از سال 87 تا 93 فرایند صعودی داشته به طوری که این میزان از 5154 میکرو زیمنس بر سانتی متر به 5738 میکرو زیمنس بر سانتی متر رسیده است.

قندهاری با بیان اینکه شوری آبخوان ها از سال 93 تا کنون فرایند کاهشی داشته و به اندازه 5381 میکر زیمنس بر سانتی متر کاهش یافته است، توضیح داد: از ابتدای امسال تا کنون 14 چاه غیرمجاز پر شده و طی سال گذشته پر کردن 40 حلقه چاه غیر مجاز ابلاغ شده بود که 70 چاه را پر کردیم.

وی اعلام کرد: شرکت آب منطقه ای استان متولی 35 محدوده مطالعاتی است که از این تعداد اکنون هشت محدوده ممنوعه بحرانی، 18 محدوده ممنوعه و 9 محدوده آزاد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی توضیح داد: از سال 93 تا کنون هشت محدوده مطالعاتی در راستای صیانت از منابع آبی استان به محدوده های ممنوعه استان اضافه شده است.

قندهاری ادامه داد: اکنون برای 85 درصد چاه های کشاورزی کنتورهای هوشمند نصب شده و تا خاتمه سال جشن اتمام کنتورگذاری را در چاه های کشاورزی و صنعتی استان برگزار خواهیم کرد.

وی یادآور شد: پروژه بزرگ انتقال آب از دریای عمان، آن هم در خراسان جنوبی که در آن با فقر آبی مواجهیم، بزرگ ترین پروژه ای است که می توان روی آن سرمایه گذاری کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1091

به "روایت آبی که گران تمام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت آبی که گران تمام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید