ضربه مدیریت سنتی به فراوری آذربایجان غربی

به گزارش تنها پیامک، نسا خلخالی- ارومیه - خبرنگار:سال هاست مجموعه پارک علم و فناوری با هدف توسعه نوآوری و انجام کارهای دانش بنیان ایجاد شده است تا بتواند نیازهای فناورانه و نخبگان هر منطقه ای را پاسخ گو باشد. اما به نظر نمی رسد این ظرفیت تاکنون مورد توجه قرار گرفته باشد.

ضربه مدیریت سنتی به فراوری آذربایجان غربی

آن هم در حالی که تنها عملکرد این پارک ها تبدیل شدن به محلی برای تجمع نخبگان نیست و می تواند ایده ساز و حلال بسیاری از مسائل سازمان های دولتی و غیردولتی باشد. اتفاقی که در حوزه مالی کشور هم می تواند وجود داشته باشد تا با طرح ایده های فناورانه مردم را از مصرف گرایان صرف به فراورینمایندگان نخبه تبدیل کند. آن هایی که دیگر تمام اتکا و اهدافشان مصرف منابع نباشد و بتوانند خودشان در زمینه های مختلف دست به فراوری ایده یا خدمات بزنند. در این باره سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی در گفت وگو با خبرنگاران از مضرات بی توجهی به فناوری روز و عملکرد سنتی بسیاری از نهادهای مختلف در استان می گوید. صحبت های علی محمد نیکبخت را در ادامه بخوانید.

  • مسائل دورریز محصولات کشاورزی با فناوری حل می گردد

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با بیان این که توسعه یا عدم توسعه اقتصاد ریشه در فرهنگ دارد، اظهار می نماید: خیلی از موانع فراوری ریشه در شاخص های فرهنگی و اجتماعی بخش های مختلف دارند که در بی توجهی به علم روز و اقدامات دانش بنیان با مسائل زیادی روبرو هستند. علی محمد نیکبخت ادامه می دهد: پیشنهاد می کنم فقط یک بار از مبادی خرید و فروش میوه در شهر دیدن نموده و آمار ضایعات را آنالیز کنید. چرا کسی نمی پرسد در بخش فراوریات کشاورزی استان با وجود 5/2 میلیون تن فراوری هنوز پیشرفت نکردیم؟ جواب ساده است: چون تمام مراحل کاشت، داشت، برداشت، بسته بندی، انتقال و فروش همگی علمی هستند؛ اما در استان ما همچنان همان شیوه سنتی رایج است و هنوز فرهنگ استفاده از علم و فناوری در بخش های مختلف مالی جا نیفتاده است.

وی با اشاره به این که از مسئولان استانی مطالبه داریم که شرکت های دانش بنیان برای تمامی مراحل مختلف فراوری یاری بگیرند، تاکید می نماید: سالیان زیادی است که کشورهای پیشرفته با بیان مسائل خود از شرکت های دانش بنیان راه چاره می خواهند و با ایجاد رقابت بین شرکت های دانش بنیان آن ها به چالش و ارائه بهترین راه چاره می کشانند. اقدامی که هیچ هزینه ای ندارد و نه تنها مسائلشان را با به روزترین علم فناوری حل می نماید، بلکه با به چالش کشیدن شرکت های دانش بنیان باعث پیشرفت آن ها هم می شوند.

این مسئول تاکید می نماید: مدیران باید توجیه شوند تا همسو و همراه با ما در راه توسعه، اشتغال پایدار، ارزش افزوده و بهتر شدن وضعیت زندگی قدم بردارند. اما در آذربایجان غربی این اتفاق نیفتاده است و عزمی هم برای برطرف این مشکل وجود ندارد. با وجود فراخوان هایی که داده شده است هیچ نهاد یا ارگانی مسائلش را با پارک علم و فناوری در میان نمی گذارد و به همین دلیل شاهد بسیاری از مسائل از جمله همان اتفاقی هستیم که روزانه در بازار میوه ارومیه رخ می دهد.

  • لزوم ترویج فرهنگ فناوری

نیکبخت با اشاره به فواید توجه به فناوری در توسعه کشورها عنوان می نماید: کشور عربستان را با کشور سنگاپور مقایسه کنید؛ عربستان کشوری غنی از نظر منابع و معادن اما محروم از علم روز است در حالی که سنگاپور به عنوان کشوری بسیار کوچک و محروم از منابع مالی عربستان به یک غول مالی دانش بنیان تبدیل شده است. دولتمردان این کشور برای جهان الگو معین می نمایند و علت این موضوع هم بسیار ساده است. سنگاپور دارای زیست بوم فرهنگی است و مردم توجیه شده اند که باید برای فراوری، کار، فناوری و ارزش افزوده کوشش نمایند؛ اما در کشورهای غنی این زیست بوم فرهنگی وجود ندارد و همگی به فکر استفاده از منایع خدادادی هستند نه فناوری!

وی با تاکید بر این که باید کوشش کنیم استان ما هم از لحاظ فرهنگی پیشرفت کند و مردم به این تفکر برسند، اظهار می نماید: مثلاً در نظر بگیرید کارمندی در اداره، مسئول صدور مجوز سردخانه است. فردی برای دریافت مجوز احداث سردخانه به این کارمند مراجعه می نماید، آن شخص باید با این دیدگاه برای صدور هرچه سریع تر مجوز این سردخانه حتی خارج از وقت اداری کوشش کند که وقتی این سردخانه احداث شد حداقل 15 نفر در این محل مشغول به کار شوند. آن هم با این تصور که شاید یکی از اقوام، همسایه ها و افراد بیکاری که برای به دست آوردن مقداری پول به کارهایی سخت مشغول هستند شانس کار در این سردخانه را داشته باشند. به همین دلیل من یاری می کنم تا شخصی از بیکاری نجات پیدا کند و با همین نظر تمامی کارها به سرعت انجام می گردد و فراوری رونق پیدا می نماید. این دقیقاً مثالی است که می توان برای تغییر دیدگاه فرهنگی مردم برای اهمیت دادن به دیدگاه های فناورانه استفاده نموده.

سرپرست پارک علم و فناوری استان ادامه می دهد: به همین منظور باید رویدادهایمان را در زمینه سمت و سوی فرهنگی راهنمایی کنیم. اتفاقی که می تواند خانواده ها را به تربیت فرزندانی فراورینماینده به جای مصرفگرا در آینده سوق دهد. به همین دلیل در شهریور سال جاری با همکاری معاونت امور بانوان رویداد بانوان و دختران کارآفرین برگزار خواهد شد. در این زمینه اعتقاد داریم کارآفرینی از منزل آغاز می گردد و بانوان می توانند از همان ابتدای کودکی فرزندان خود را با روحیه کارآفرینی تربیت نمایند.

نیکبخت تاکید می نماید: اقتصاد یک اصل پیش برنده توسعه کشور و فرهنگ مهم ترین زیرساخت آن است. اگر این زیست بوم فرهنگی ایجاد گردد ثروت اندوزی را به عنوان یک ارزش خواهیم شناخت و به جای مصرف گرایی به سمت فراوری خواهیم رفت و به جای این که سرمایه های سرگردان را در بازارهای کذایی طلا و مسکن که مخل اقتصاد کشور است صرف کنیم، وارد فراوری می کنیم تا بتوانیم با ایجاد کسب و کار شاهد رونق مالی باشیم.

  • استقبال نوجوانان از رویدادهای فناورانه

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی درباره نقش رویدادهای فناورانه در این زمینه می گوید: در قالب تعریف شده رویدادها افراد پیروز با در میان گذاشتن تجارب خود با علاقه مندان باعث ایجاد جرقه ایده های مختلف در اذهان مخاطبانشان می شوند. این ایده ها به صورت آنلاین ثبت نام و با قضاوت اولیه ایده ها در همان رویداد تبادل ایده می گردد. اتفاقی که می تواند یک ایده را تبدیل به یک فناوری جدید کند. از جمله این رویدادها می توان به رویداد از منزل تا ثروت اشاره نمود که در آبان سال جاری برای نوجوانان برگزار خواهد شد.

این مسئول اظهار می نماید: نوجوانان و جوانان مشتاق یادگیری و فناوری های جدید هستند و این آغاز یک موج مثبت خوب در استان است که از حالا به فکر کارآفرینی و فراوری باشیم. اگر رسانه ها در این رویدادها حضور داشته باشند متوجه می شوند تعداد زیادی از نوجوانان در این رویدادها حضور دارند و مصرانه در بحث ها شرکت می نمایند و ایده ارائه می دهند.

  • برگزاری کارگاه های آموزشی برای خانواده ها

درباره برگزاری اولین رویداد فناورانه بانوان و دختران کارآفرین با هماهنگی امور بانوان استانداری، با معاون این مرکز گفت وگو کردیم. پریسا علیلو می گوید: استفاده از زنگ های پرورشی مدارس برای تقویت روحیه کار عملی در نوجوانان و جوانان و استفاده از آموخته های تئوری شان برای توسعه فناوری و سوق دادن آن ها به سمت کارآفرینی از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام خواهد شد.

وی ادامه می دهد: جوانان نباید به این فکر باشند که پس از دریافت مدارکشان در ارگانی استخدام شوند بلکه می خواهیم با اجرای برنامه های مختلف دانش آموزان را به سمت استفاده از خلاقیت و نوآوری سوق دهیم. مساله ای که تاکنون به نتایج خوبی در آن دست پیدا نموده ایم. در حال حاضر چند نفر از دانش آموزان آذربایجان غربی با تکیه بر خلاقیت و فناوری خودشان در مراکز پرورشی مشغول به فراوری قطعات خودرو هستند که خود اتفاقی جالب توجه در این زمینه به شمار می رود.

علیلو بیان می نماید: تفاهم نامه های لازم با پارک علم و فناوری، جهاد دانشگاهی و سازمان فنی و حرفه ای امضا شده است تا بچه ها از همان ابتدا با مهارت تربیت شوند و با تکنولوژی روز سروکار داشته باشند تا شاهد نوآوری شان باشیم. این مسئول می نماید: با توجه به لزوم ترویج فرهنگ نوآوری، خانواده به عنوان محور اصلی تربیت بچه ها بزرگ ترین نقش را دارد که با برگزاری کارگاه های آموزشی نسبت به مطلع سازی خانواده ها اقدام نموده ایم، به طوری که هر ماه یک کارگاه آموزشی با یک محور معین برگزار می گردد تا فرهنگ نوآوری و فناوری در بین خانواده ها و به ویژه نسل جدیدترویج پیدا کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 251

به "ضربه مدیریت سنتی به فراوری آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضربه مدیریت سنتی به فراوری آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید