بازسازی و مقاوم سازی و بهسازی ساباط های تاریخی شوشتر آغاز خواهد شد

به گزارش تنها پیامک، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، بازسازی و مقاوم سازی و بهسازی ساباط های تاریخی شوشتر آغاز خواهد شد.

بازسازی و مقاوم سازی و بهسازی ساباط های تاریخی شوشتر آغاز خواهد شد

با توجه به لزوم بازسازی و احیای بافت تاریخی شوشتر، این پروژه بازسازیی به همت میراث فرهنگی و با رویکرد بازسازی اضطراری ساباط های در معرض خطر تخریب و احیای مجدد بافت تاریخی شوشتر برنامه ریزی شده است.

ساباط بیشتر در شهرهای گرمسیری ساخته میشده و وجود ساباط در معماری ایران در شهرهای گرم و آفتابی نشان از تجربه، دانش و مهارت ایرانیان در امر معماری دارد.

در پایه های ساباط از سنگ و برای طاق ها از آجر و ملات گچ استفاده شده است. البته در بعضی موارد آجر خشت نیز در طاق ها استفاده شده است.

ساباط از 2 بخش تشکیل شد: سا در زبان فارسی به معنای آسایش و راحتی است و باط هم معنای بنا یا عمارت می دهد و در نتیجه ساباط یعنی سازه ای که با هدف آسایش و رفاه بیشتر افراد و رهگذران ساخته میشد.

ارتباط دهنده خانه ها، ارتباط دهنده کوچه ها و بافت ها و مکانی برای فرار از گرمای تابستان و بارش باران و...از جمله کاربری های مختلف ساباط ها در گذشته و نیز در زمان حال است.

شهر تاریخی شوشتر از شهرهایی است که میتوان نمونه هایی زیبا و کم نظیری از ساباط ها را در آن مشاهده کرد؛ ساباط هایی که ریشه در تاریخ و فرهنگ کشور ایران دارند.

پیشینه ساخت ساباط در شهرستان شوشتر بیشتر به دوره قاجاریه بر میگردد اما در دوره های بعد هم ساباط هایی در این شهر تاریخی احداث شده است.

در 50 سال گذشته نزدیک به 100 ساباط در شهرستان شوشتر وجود داشته است اما اکنون تنها 30 ساباط به جای مانده که پس از ترمیم همگی در لیست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 17 آبان 1401 بروزرسانی: 17 آبان 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3103

به "بازسازی و مقاوم سازی و بهسازی ساباط های تاریخی شوشتر آغاز خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی و مقاوم سازی و بهسازی ساباط های تاریخی شوشتر آغاز خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید