راهنمای سفر به شهر رشت

به گزارش تنها پیامک، هر قسمت از شمال کشور جذابیت دیدنی و منحصر به فرد خود را دارد که آن را تبدیل به نقطه ای دیدنی نموده است. همه این مناطق مختلف مقصدی به نام شمال را به وجود آورده اند که از دیرباز تا به الان، جذاب ترین مقصد هر ایرانی برای مسافرت داخلی بوده است. یکی از این مناطقی که جز دسته بندی سفرهای شمالی می گردد، شهر رشت است که یکی از پیشرفته ترین و بزرگ ترین شهرهای ایران است. شهر رشت را رسما باید بزرگ ترین مرکز تجمع گیلکی ها در سراسر جهان نیز معرفی کرد. این شهر بسیار زیبا پر است از جاذبه و دانستنی هایی که ما امروز می خواهیم در این مطلب مجله گردشگری خبرنگاران با شما در میان بگذاریم پس با ما تا به انتهای این متن همراه باشید.

راهنمای سفر به شهر رشت

همه چیز درباره شهر رشت

یکی از شهرهای بسیار بزرگ ایران، شهر رشت است. این شهر که در زمره شهرهای بسیار پر جمعیت ایران نیز قرار می گیرد به خاطر همسایگیش با دریای خزر نه تنها آب و هوایی بسیار عالی دارد بلکه شهری است بسیار سر سبز و آباد. از لحاظ تقسیمات جغرافیایی، رشت در واقع مرکز استان بسیار بزرگ گیلان است و تنها 25 کیلومتر با دریا فاصله دارد. همچنین این شهر در بین شهرهای شمالی نیز لقب پر جمعیت ترین را هم دارد.

از لحاظ اقلیم آب و هوایی و همچنین پوشش گیاهی، شهر رشت یکی از سبزترین استان های کشور با آب و هوایی همواره دلنشین و معتدل است و بیشتر دلیل شهرت و محبوبیتش نیز همین آب و هوای بسیار بی نظیرش است. همین پتانسیل طبیعت رشت باعث شده است که بیشتر جاذبه های این شهر طبیعی باشند و یا در بستر طبیعت شکل گرفته باشند. مردم رشت اصولا به زبان گیلکی و فارسی صحبت می نمایند. لباس سنتی زنان گیلکی هنوز هم در بعضی مناطق این شهر و در روستاهای آن بر تن بانوان محلی دیده می گردد. دامن های چین دار و رنگارنگ به همراه جلیقه و روسری. لباس های محلی رشت همگی رنگین کمانی از رنگ های زیبا و دیدنی هستند. شهر رشت یکی از شهرهای بسیار زیبا و در عین حال پیشرفته ایران است که زیبایی های بصری فراوانی برای گردشگران خود دارد. در رشت انواع و اقسام بازارهای مختلف و مراکز خرید کوچک و بزرگ را می توانید پیدا کنید.

از انواع و اقسام سوغاتی ها و تولیدات سنتی این شهر و محصولات خوراکی تازه گرفته تا انواع و اقسام لباس های زنانه، مردانه و بچه گانه، کیف و کفش و خلاصه هر آن چیزی که ممکن است تا شما به آن نیاز داشته باشید را می توانید در این مراکز و بازارها پیدا کنید. هر چند که در حال حاضر حضور در بازارهای سنتی شهر رشت و گشت و گذار و خرید در آن ها یکی از جاذبه گردی های پیشنهادی در این شهر است. وقتی که به رشت رفتید، به هیچ عنوان شکم گردی را نباید فراموش کنید زیرا اگر از غذاهای رشتی آن هم با دست پخت خودشان نخورید گویی اصلا شهر رشت را ندیده و نشناخته اید.

شهر رشت پر است از غذاخوری های سنتی، محلی و حتی لوکس و مجلل. هر کدام از غذاهای این شهر را که بچشید، گویی تازه با مزه موادی که در آن غذا استفاده شده است آشنا شده اید! معروف ترین غذاهای رشتی عبارتند از: کال کباب، انواع ماهی، کویی خوروش، تورش تره، اناربیج، واویشکا، باقلا قاتق، سیر قلیه، اشپل کوکو، شامی رشتی و یک عالمه غذای خوشمزه دیگر. شهر رشت از لحاظ دارا بودن امکانات حمل و نقل نیز از شهرهای پیشرفته کشور است.

سوغاتی های شهر رشت هم بسیار متنوع و مختلف هستند و هم بسیار جالب و حتی کاربردی. انواع و اقسام ترشی ها، ماهی شور، شیرینی های مختلف و متنوع محلی، محصولات مختلف که از حصیر ساخته می شوند، کلوچه های سنتی، صنایع دستی ساخته شده از چوب و بسیاری از وسایل دیگر، سوغات این شهر به شمار می آیند. فرودگاه بین الملی رشت، سیستم ناوگان قطارهای این شهر، جاده های به هم پیوسته و مجهز و همچنین سیستم اتوبوسرانی پیوسته و منظم شهر رشت، یکی از بهترین نقاط قوت این شهر است.

دانستنی هایی درباره شهر رشت

  • شهر رشت یکی از متنوع ترین بسترها را در زمینه کشت سبزیجات و همچنین به عمل آوردن آنان دارد.
  • رشت در لیست 19 کشور جهان از نظر تنوع خوراک و غذا قرار گرفته است.
  • بسیاری از اولین های ایران در رشت به وقوع پیوستند. مثل اولین داروخانه و یا اولین راه آهن.
  • رشت به شهر باران های نقره ای شهرت پیدا نموده است و دلیلش هم به این خاطر است که باران های ریز و مداومی در این شهر می بارد.
  • جالب است درباره رشت این نکته را بدانید که نسبت جمعیت شهر رشت در شب و روز نسبت به یکدیگر کاملا متفاوت است و از این نظر این شهر دارای رکورد جالبی می باشد.
  • رشتی ها آداب و روسوم مختلف و متفاوتی دارند که باعث شهرت و تعالی فرهنگی این شهر در بین اقوام مختلف ایرانی شده است. اشعار مختلف رشتی و سنت های مختلف آنان نمودی از همین تاریخ بسیار غنی رشتی ها است.

رشت WEATHER

بعضی از بهترین جاذبه های گردشگری شهر رشت

  • میدان شهرداری رشت

یکی از نمادهای شهر رشت، میدان شهرداری این شهر است که در دوره حکومت پهلوی ها در سال 1305 ساخته شده است. این ساختمان را با توجه و تاثیرگیری از هنر کلاسیک ساختمان سازی اروپایی علی الخصوص در روسیه طراحی و ساخته اند. در این ساختمان بزرگ و زیبا هنوز هم شهرداری شهر رشت قرار گرفته است و علاوه بر جاذبه بودن، ساختمانی اداری نیز هست. برج ساعت و موزه پست یکی از جاذبه های موجود در ساختمان شهرداری رشت می باشد.

  • پارک ملت رشت

پارک ملت رشت و یا به اصطلاحی دیگر سیاه باغ یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین جاهایی است که شما می توانید در رشت به آن رفته و از طبیعت سراسر لبریز شوید. در این پارک پر است از درختان تنومد و قدیمی که در کنار آن ها، زمین های ورزشی، آلاچیق های خانوادگی و همچنین زمین بازی های استانداردی برای بچه ها.

  • بازار رشت

امکان ندارد که شما به رشت بروید و از بازار سنتی شهر رشت بازدید ننمایید. بازار رشت کاملا روباز است و انواع و اقسام فروشنده های مواد غذایی و غیر غذایی مختلف در آن برای فروش محصولاتشان حضور دارند.

  • آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

یکی از معروف ترین شخصیت های تاریخی ایران و خطه گیلان، میرزا کوچک خان جنگلی بود که در شهر رشت به جهان آمده بود. میرزا کوچک خان برای این معروف و تبدیل به شخصیتی ملی شد که برای کشورش و آرمان هایش تا آخرین نفس جنگید. پیکر میرزا در محله داراب رشت به خاک سپرده شده است.

  • خانه قدیری

خانه قدیری شهر رشت در دوره قاجارها ساخته شده است و امروزه به عنوان یک موزه معرف می گردد. این ساختمان که پر است از تزئینات گچ بری و آیینه کاری شده، در خود کتابخانه نیز دارد

  • پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراواان در فاصله 17 کیلومتری رشت قرار گرفته است. این جنگل در هر فصل تمامی زیبایی های آن فصل را به خود می گیرد و نمادی از زیبایی در بهار، تابستان، پاییز و زمستان می گردد. هر وقت که به رشت رفتید حتما به این پارک سر بزنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 تیر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 143

به "راهنمای سفر به شهر رشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به شهر رشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید