هر آنچه درباره رفرش ریت گلکسی S22 پلاس و S22 اولترا باید بدانید

به گزارش تنها پیامک، رفرش ریت نمایشگر گوشی های سری S22 طی روزهای اخیر سروصدای زیادی راه انداخته است. در همین رابطه سایت GSMArena گزارش مفصلی را درباره رفرش ریت نمایشگرهای گلکسی S22 پلاس و S22 اولترا منتشر نموده که تصویر کامل تر و بهتری را در زمینه این موضوع ترسیم می نماید؛ کاری که سامسونگ نتوانسته انجام دهد.

هر آنچه درباره رفرش ریت گلکسی S22 پلاس و S22 اولترا باید بدانید

بر اساس اعلام سامسونگ، نمایشگر گلکسی S22 اولترا می تواند رفرش ریت بین 1 تا 120 هرتز را ارائه کند و کاربران S22 و S22 پلاس با رفرش ریت بین 48 تا 120 هرتز روبه رو می شوند. همان طور که احتمالا می دانید، سامسونگ در ابتدا ادعای دیگری را درباره S22 و S22 پلاس مطرح نموده بود که مدتی بعد این ادعا را تغییر داد. اما مشکل این است که اگرچه ادعای اولیه صحت نداشت، در این میان اعداد تازه هم درست نیستند.

قبل از پرداخت به موضوع اصلی، باید به تفاوت رفرش ریت و فریم ریت بپردازم که بسیاری از کاربران این دو مفهوم را یکسان در نظر می گیرند. عدد فریم ریت به زبان ساده می گوید که در هر ثانیه چند فریم به وسیله GPU رندر شده ولی رفرش ریت تعداد به روزرسانی نمایشگر در هر ثانیه را نشان می دهد.

با آنالیز های اجرا شده روی انواع API اندروید 12 در گلکسی S22 پلاس و S22 اولترا، اعداد 10، 24، 30، 48، 60، 96 و 120 هرتز برای رفرش ریت این نمایشگرها به دست آمده اما بعد از مدت ها آنالیز، نمایشگر گلکسی S22 پلاس نمی تواند رفرش ریت پایین تر از 24 هرتز را ارائه دهد. این یعنی نمایشگر فوق حتی نسبت به ادعای سامسونگ هم عملکرد بهتری ارائه می نماید. اما درباره اینکه چرا در API مربوط به S22 اولترا رفرش ریت 1 هرتز فهرست نشده، در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

باید خاطرنشان کنیم رفرش ریت واقعی با اعداد ذکر شده مرتبط است اما یکسان نیست. سامسونگ در منوی مربوط به توسعه دهندگان یک ابزار مفید به نام GPU Watch قرار داده که البته برای آنالیز فریم ریت استفاده می گردد. فریم ریت نمایشگر S22 پلاس هنگام نمایش عکس های ثابت به 1 می رسد ولی در همین شرایط معمولا با رفرش ریت 24 هرتز روبرو می شویم.

با توجه به آنالیز های اجرا شده، رفرش ریت S22 پلاس با سرعت بسیار زیادی کاهش و افزایش پیدا می نماید. به همین دلیل حتی اگر برای لحظه ای نمایشگر را لمس نکنید و محتوای آن تغییر نکند، رفرش ریت با سرعت قابل توجهی پایین می آید. با وجود اینکه حداقل رفرش ریت این نمایشگر 24 هرتز است، اما فریم ریت مربوط به پردازنده گرافیکی تا عدد 1 هم پایین می آید و همین موضوع باعث می گردد که GPU متحمل فشار کمتری گردد.

از سوی دیگر، باید به عملکرد عالی نمایشگر S22 پلاس هنگام اجرای بازی هم اشاره کنیم. به عنوان مثال زمانی که فریم ریت 24 را برای بازی انتخاب کنید، این نمایشگر هم رفرش ریت را بر روی 24 هرتر تنظیم می نماید. همین موضوع برای دیگر فریم ریت ها هم انجام می گردد. بعلاوه هنگام پخش ویدیوهای یوتیوب هم این نمایشگر به صورت اتوماتیک همین رویکرد را تکرار می نماید.

با توجه به این شرایط، آیا نمایشگر LTPO استفاده شده برای گلکسی S22 اولترا هیچ مزیتی نسبت به نمایشگرهای LTPS گلکسی S22 و S22 پلاس ندارد؟ در این زمینه باید بگوییم که مهم ترین مزیت این نمایشگر هنگام نمایش ویدیوهای HDR نمود پیدا می نماید. به طور تعیین زمانی که در گوشی S22 پلاس محتوای HDR نمایش داده می گردد، رفرش ریت فارغ از فریم ریت ویدیو بر روی 120 هرتز تنظیم می گردد که این رویکرد اصلا برای شارژ باتری خوب نیست. اما متاسفانه مزیت نمایشگر S22 اولترا در همین نقطه به خاتمه می رسد و با وجود ادعای سامسونگ، رفرش ریت آن هیچ وقت به 1 هرتز نمی رسد و مانند مدل پلاس حداقل رفرش ریت 24 هرتز را ارائه می دهد.

در نهایت باید خاطرنشان کنیم این آنالیز ها با نسخه فعلی نرم افزار گوشی ها اجرا شده و شاید در آینده با انتشار آپدیت های مختلف، شرایط آن ها تغییر پیدا کند. به طور تعیین باید به رفرش ریت 10 هرتز برای گلکسی S22 پلاس اشاره کنیم که باید ببینیم آیا این تعیینه در آینده نزدیک فعال می گردد یا نه. درباره گلکسی S22 اولترا هم باید ببینیم آیا سامسونگ وعده رفرش ریت 1 هرتزی را عملی خواهد نمود؟

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2680

به "هر آنچه درباره رفرش ریت گلکسی S22 پلاس و S22 اولترا باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه درباره رفرش ریت گلکسی S22 پلاس و S22 اولترا باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید