کتابخانه ها در ایام عید نمایشگاه کتاب برگزار نمایند، پیشنهاد بازید از کتابخانه آستان قدس

به گزارش تنها پیامک، نرگس محمدنبی، کارشناس کتابداری بخش کاوش کتابخانه مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران؛ بیان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب در کتابخانه های عمومی و تخصصی در ایام عید می تواند مخاطبان را با منابع کتابخانه ها آشنا کند. این کتابخانه ها در کنار برگزاری این نمایشگاه ها، می توانند کتاب های مازاد خود را هم به بازدیدنمایندگان، مخصوصا بازدید نماینده های کودک و نوجوان اهدا نمایند.

کتابخانه ها در ایام عید نمایشگاه کتاب برگزار نمایند، پیشنهاد بازید از کتابخانه آستان قدس

کارشناس کتابداری بخش کاوش کتابخانه مجلس با بیان این که علاقه به کتاب میان همه مردم ممکن است وجود داشته باشد، اظهار کرد: باید بستری را فراهم کرد تا مردم و به ویژه بچه ها و نوجوانان با انواع کتاب ها و تفاوت چاپ آن ها با حضور در کتابخانه های مهم کشور آشنا شوند و عید فرصت خوبی برای این آشنایی است.

کارشناس کتابداری بخش کاوش کتابخانه مجلس با بیان این که بسیاری از مردم تفاوت انواع چاپ های سنگی و سربی و خطی را نمی دانند، اظهار کرد: کتابخانه ها می توانند با برگزاری این نمایشگاه های کتاب در ایام عید، ضمن آشنایی مردم با منابع کتابخانه ای، شرایطی را هم برای اهدای کتاب های مازاد به بازدید نمایندگان، مخصوصا گروه کودک و نوجوان، فراهم نمایند. اهدای کتاب در این نمایشگاه ها می تواند فرهنگ عیدی دادن و عیدی گرفتن کتاب را هم میان مردم ترویج و در عین حال مردم نسبت به بازدید از کتابخانه تشویق کند.

لیست نویسی منابع نوروزی کتابخانه ها

محمدنبی با بیان این که کتابخانه مجلس به عنوان یکی از کتابخانه های مهم کشور می تواند در ایام عید یک نمایشگاه کتاب مجازی را در سایت خود ایجاد کند، مطرح کرد: سایت کتابخانه مجلس در ایام عید می تواند با ایجاد یک نمایشگاه کتاب مجازی مردم را با انواع کتاب های چاپی، سنگی، سربی و نشریات این کتابخانه آشنا کند.

این کارشناس کتابداری بخش کاوش کتابخانه مجلس گفت: لیست نویسی منابع نوروزی کتابخانه های عمومی یکی از راهکارهای خوبی است که می تواند مراجعه نمایندگان را زودتر به هدف برساند و در عین حال مخاطبان و اعضای کتابخانه ها را با منابع نوروزی یا درباره نوروز آشنا کند.

کاهش حضور افراد به کتابخانه ها در روزهای آخرسال

محمد نبی با اشاره به تجربه 20 ساله خود در کتابخانه مجلس گفت: تجربه این سال ها نشان می دهد مراجعه به کتابخانه مجلس در روزهای پایانی سال همیشه کاهش می یابد. یکی از سختی هایی که محققان و پژوهشگران برای حضور در کتابخانه مجلس دارند، قرار گرفتن کتابخانه مجلس در مرکز شهر و وجود ترافیک سنگین در این منطقه است که معمولا رفت و آمد را برای محققان و پژوهشگران به این کتابخانه سخت می نماید اما کتابداران در این کتابخانه کوشش می نمایند منابع را تا حد امکان به صورت دیجیتال در اختیار مراجعه نمایندگان قرار دهند تا دسترسی آن ها به منابع کتابخانه تسهیل گردد.

محدودیت امانت در کتابخانه ها آخر سال کاهش پیدا کند

محمدنبی با پیشنهاد امانت بیشتر کتاب ازسوی کتابخانه ها در روزهای پایانی سال اظهار کرد: کتابخانه های تخصصی و عمومی بهتر است شرایطی را فراهم نمایند تا محققان پژوهشگران و اعضای فعال کتابخانه ها بتوانند با تمهیدات خاص، کتاب های بیشتری را در آخر سال به امانت ببرند. امانت کتاب به صورت ارسال کتاب در ایام عید هم می تواند ارتباط مخاطبان را با کتابخانه های عمومی و تخصصی را حفظ کند.

این کارشناس کتابداری بخش کاوش کتابخانه مجلس درباره حفظ ارتباط کتابخانه با مخاطبان در ایامی مانند نوروز گفت: یکی دیگر از راهکارهای ارتباط کتابخانه ها با مخاطبان در ایام تعطیلات و نوروز، ارائه خدمات به صورت مجازی است و این راهکار با توجه به شرایط کتابخانه مجلس و الزام به بسته بودن آن در ایامی مانند نوروز می تواند ارتقا پیدا کند تا محققان و پژوهشگران بتوانند در همه زمان ها از جمله تعطیلات و عید از منابع کتابخانه استفاده نمایند.

وی درباره استفاده محققان و پژوهشگران از منابع کتابخانه مجلس در ایام عید و تعطیلات گفت: البته درحال حاضر هم محققان و پژوهشگران در ایام عید می توانند به وسیله سایت کتابخانه (mirasebaharestan.ical.ir) منابع خطی، سنگی و سربی و منابع دیجیتال سازی شده کتابخانه مجلس را با توجه به سطح دسترسی ها؛ استفاده نمایند.

بازدید از کتابخانه آستان قدس و کتابخانه عبدالعظیم حسنی شهرری

این کتابدار کتابخانه مجلس با پیشنهاد بازدید از کتابخانه آستان قدس رضوی درشهر مشهد و کتابخانه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهر ری تهران گفت: ایام عید فرصت خوبی برای بازدید از کتابخانه های مهم کشور است. پیشنهاد می کنم، مردم در صورت سفر به مشهد از کتابخانه آستان قدس و در صورتی که به تهران آمدند، از کتابخانه آستان حضرت عبدالعظیم در شهر ری تهران بازدید نمایند.

محمد نبی با اشاره به رسم اهدای کتاب به اعضای فعال کتابخانه مجلس در سال های قبل از کرونا گفت: کتابخانه مجلس در سال های گذشته و قبل از کرونا، ضمن تجلیل از اعضای فعال کتابخانه مجلس در روزهای پایانی سال، به آن ها کتاب اهدا می کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2415

به "کتابخانه ها در ایام عید نمایشگاه کتاب برگزار نمایند، پیشنهاد بازید از کتابخانه آستان قدس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه ها در ایام عید نمایشگاه کتاب برگزار نمایند، پیشنهاد بازید از کتابخانه آستان قدس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید