51 درصد خودرو های مردودی در معاینه فنی مشکل آلایندگی دارند

به گزارش تنها پیامک، خبرگزاری خبرنگاران-مدیر اجرایی مرکز معاینه فنی کشور با بیان اینکه 51 درصد خودرو هایی که در 10 ماه سال جاری به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند مشکل آلایندگی داشتند، گفت: بیشتر مشکل آلایندگی در این خودرو ها به قطعه کاتالیست خودرو ها مربوط است.

51 درصد خودرو های مردودی در معاینه فنی مشکل آلایندگی دارند

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ،آقای عبدالله متولی با بیان این که 656 مرکز معاینه فنی در سراسر کشور فعالیت می نمایند، اضافه نمود: در این مراکز 842 خط مکانیزه در معاینه فنی سبک و 169 مرکز معاینه فنی سنگین در حال فعالیت و صدور گواهی معاینه فنی هستند.

وی گفت: در 10 ماه 1400، نه میلیون و 430 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی سبک در کشور مراجعه کردند که 2 میلیون و 171 هزار خودرو مردود شدند و یک میلیون و 115 هزار خودروی مردودی صرفا به دلیل آلایندگی بوده است.

آقای متولی درباره ویژگی های قطعه کاتالیست و قطعات مرتبط با سنسور های گاز و اکسیژن اضافه نمود: مبدل های کاتالیستی یکی از قطعات بسیار مهم محسوب می شوند که در چند دهه اخیر در کشور های مختلف از جمله ایران استفاده از آن ها در خودرو ها اجباری شده است، اما براساس گزارش های دریافتی عملکرد این قطعات نصب شده بر روی خودرو های ایرانی تا 80 هزار کیلومتر است و تا 90 درصد در تبدیل گاز های خطرناک و سمی به گاز های بی خطر موثر است.

وی گفت: اگر کاتالیست یک خودرو بعد از 80 هزار کیلومتر پیمایش تعویض نگردد 5 برابر بر آلایندگی این خودرو ها اضافه نموده می گردد که بسیار خطرناک است.

مدیر اجرایی مرکز معاینه فنی کشور اضافه نمود: خودروساز ها خودرو های فراوری داخل را تا دو سال گارانتی و ضمانت می نمایند در حالی که بر اساس ماده 8 قانون هوای پاک خودرو ها 4 سال از گرفتن معاینه فنی معاف هستند و این موارد با هم همخوانی ندارند.

وی توضیح داد: اگر خودروساز نسبت به عملکرد خودروی فراوریی اش اطمینان خاطر دارد که تا 4 سال احتیاجمند اخذ معاینه فنی نیست، ضمانت یا گارانتی خودرو را 4 ساله کند در غیر این صورت معافیت اخذ معاینه فنی برای خودرو های فراوری داخل باید 2 ساله گردد تا موضوع تعویض کاتالیست ها برعهده خریداران و مالکان خودرو ها نباشد.

متولی ادامه داد: با توجه به اینکه کاتالیست از فلزات گران بها ساخته می گردد، قطعه بسیار گران قیمتی است و باید تدبیر گردد و خودروساز تا زمانی که خودرو به معاینه فنی احتیاج ندارد، تعویض کاتالیست را ضمانت کند.

وی در ادامه در مورد تبلیغات صدور گواهی معاینه فنی آسان در فضای مجازی گفت: همه مراکز معاینه فنی کشور به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) متصل هستند یعنی هیچ فرقی میان اخذ معاینه فنی در تهران و دیگر کلانشهر ها با دورترین منطقه ها کشور وجود ندارد و همگی به صورت مستقیم از یک رویه و قانون معین تبعیت می نمایند و با ایجاد سامانه سیمفا دخالت انسان در صدور گواهی معاینه فنی بجز بازدید های ظاهری که به وسیله نیروی انسانی صورت می گیرد، حذف شده است.

آقای متولی با بیان اینکه البته ممکن است در بخش کنترل ظاهری تخلف هایی صورت پذیرد، اضافه نمود: مدیران ستاد های معاینه فنی در شهرداری های سراسر کشور و کارگروه مرتبط با این موضوع در استانداری ها موظف به نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی به صورت همه جانبه هستند.

وی در این حال درباره آگهی های منتشره در فضای مجازی توضیح داد: این آگهی ها را دلالان مدیریت می نمایند و برگه معاینه فنی ها خارج از سامانه سیمفا صادر می شوند و فاقد اعتبار هستند، بنابراین اگر خودرویی چنین معاینه فنی گرفته باشد قطعا به وسیله دوربین های سطح شهر و پلیس روزانه 50 هزار تومان جریمه می گردد از این رو مردم فریب این تبلیغات را نخورند تا متضرر نشوند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 30 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2623

به "51 درصد خودرو های مردودی در معاینه فنی مشکل آلایندگی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "51 درصد خودرو های مردودی در معاینه فنی مشکل آلایندگی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید