تصویب خروج ایران از پروتکل الحاقی در کمیسیون امنیت ملی

به گزارش تنها پیامک، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که طبق اصلاح طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم ها در صورت عدم عمل طرف های اروپایی به تعهد های برجامی، این کمیسیون مصوب کرد که جمهوری اسلامی ظرف 2 ماه آینده از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خارج گردد.

تصویب خروج ایران از پروتکل الحاقی در کمیسیون امنیت ملی

به گزارش ایرنا، ابوالفضل عمویی در جمع خبرنگاران درباره نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه نمود: در پی تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبری مجلس برای لغو تحریم ها که امروز در صحن علنی با حداکثر موافقت آرا نمایندگان همراه بود، جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تشکیل شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: این جلسه از ساعت 14 امروز شروع و بعد از ساعت 19 انتها یافت و 9 ماده طرح و کلیات آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق ماده یک طرح، سالانه 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در کشور فراوری و ذخیره خواهد شد، بیان کرد: طبق ماده دو نیز سازمان انرژی اتمی مکلف می گردد ماهانه 500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با سطح پایین فراوری و نگهداری کند وطبق ماده 3 سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی مکلف به بهره گیری از ماشین های نسل جدید سانترفیوژ های IR 2 M و IR 6 است. همچنین سازمان مکلف به بهره برداری از کارخانه فراوری اورانیوم فلزی در اصفهان شده است.

وی ادامه داد: طبق ماده 5 نیز سازمان انرژی اتمی مکلف است همزمان با عملیات بهینه سازی راکتور آب سنگین اراک، یک راکتور آب سنگین 40 مگاواتی دیگر با هدف فراوری رادیو ایزوتوپ های بیمارستانی، طراحی کند و زمان راه اندازی این راکتور را نیز به مجلس اعلام کند.

عمویی با بیان اینکه این 5 ماده پیش از این در کمیسیون آنالیز و تصویب شده بود و سایر مواد طرح امروز به تصویب اعضای کمیسیون رسید، بیان کرد: در ماده 6 دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم عمل به تعهدای کشور های 4 به علاوه یک در قبال ایران و عادی نشدن روابط بانکی و عدم برطرف موانع صادرات و فروش نفت ایران، 2 ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف گردد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: ماده 7 نیز اعلام می نماید چنانچه اعضای 4 به علاوه یک به اجرای تعهد های خود برای برطرف تحریم ها اقدام نمایند، دولت گزارش این اقدامات را به مجلس ارائه داده و مجلس واکنش احتمالی خود را به موضوع بر اساس بند یک ماده 45 قانون آئین نامه داخلی مجلس آنالیز می نماید.

وی ادامه داد: ماده 8 و 9 این قانون نیز به ترتیب درباره الزام اجرای این قانون و حمایت از آن و تأمین اعتبارات ضروری است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: این طرح اصلاحات مختلفی داشته است که پس از تصویب اصلاحات که امروز انجام شد، طرح در هفته جاری به صحن علنی ارجاع خواهد شد تا آنالیز گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1370

به "تصویب خروج ایران از پروتکل الحاقی در کمیسیون امنیت ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب خروج ایران از پروتکل الحاقی در کمیسیون امنیت ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید