برگزیده جایزه ادبی من بوکر به بازار کتاب ایران رسید

به گزارش تنها پیامک، به گزارش خبرنگاران ، جایزه ادبی مَن بوکر (به انگلیسی: The Man Booker Prize)، که به نام جایزه بوکر هم شناخته می گردد، یکی از مهم ترین جوایز ادبی دنیاست که هرسال به برترین رمان نو انگلیسی زبان اعطا می گردد.

برگزیده جایزه ادبی من بوکر به بازار کتاب ایران رسید

دیمون گالگوت (متولد 1963) نویسنده، رمان نویس و نمایشنامه نویس اهل آفریقای جنوبی، سومین نویسنده آفریقایی تباری است که پیروز به دریافت جایزه بوکر می گردد.

پیش از او نادین گوردیمر در 1974 و جی او کوتسی دوبار در سال های 1983 و 1999 برندۀ بوکر شده بودند. دیمون گالگوت پیش تر دوبارِ دیگر با پزشک خوب در 2003 و در یک اتاق عجیب در 2010 نامزد دریافت بوکر شده بود و خاتمه سال جاری (2021) در سومین نامزدی با نهمین رمان خود وعده، جایزه 69 هزار دلاری موسوم به اسکار دنیای ادبیات را به خود اختصاص داد. منتقدان قلم توانای دیمون گالگوت را با نویسندگانی مانند ویلیام فاکنر و ویرجینا وولف مقایسه نموده اند.

وعده روایتی از یک خانواده سفیدپوست آفریقایی در اواخر آپارتاید است که 40 سال گذشته و گذار از دوران نژادپرستی در آفریقای جنوبی را به تصویر می کشد و از نظر منتقدان این رمان مهم ترین اثر دیمون گالگوت محسوب می گردد، چراکه اثری بسیار زنده و تأثیرگذار است که دیدگاهی نو در خواننده ایجاد می نماید.

گالگوت دراین باره می گوید: همواره این موضوع برای من هیجان انگیز بود که به نوشتن دربارۀ آداب ورسوم محلی بپردازم تا آن را به دیگران معرفی کنم. یکی از ویژگی های این اثر این است که به نحوی قوانین روایت در داستان را نادیده گرفته ام و لحن آن را به صورت تصادفی از میان هزاران کلمه ای که نوشتم به دست آوردم؛ طوری که گویی یک فیلم سینمایی را به نوشته های مکتوب تبدیل نموده ام .

در سال 2021 برای دومین سال پیاپی مهمانی رسمی اعلام نام برنده بوکر به علت همه گیری کرونا برگزار نشد و مراسم 45 دقیقه ای آن زنده و مستقیم از رادیو و تلویزیون روی آنتن رفت که در آن گالگوت به عنوان برندۀ نهایی گوی سبقت را از سایر رقبای خود ربود. اما نکتۀ جالب اینجاست که شاید بتوان گفت هیچ کس بیشتر از گالگوت از این انتخاب شگفت زده نشد، چون خودش در واکنش به این خبر گفت: دوست دارم از توجه مردم دور باشم و زندگی آرامی را تجربه کنم. برنده شدنم در جایزه ای مثل بوکر، مانند یک شوخی بود.

در بخشی از این کتاب می خوانید:

چقدر سخت است از چیزی که روزی هر چند برای مدت کوتاهی دوستش داشتی یا فکر می کردی دوستش داری یا دوست داشتی فکر کنی دوستش داری، روبرگردانی، چون در هر صورت تا آخر عمر با غل و زنجیر اسیرش می شوی.

کتاب وعده، نوشته دیمون گالگوت با ترجمه ریحانه عسکری در 361 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به بهای 98 هزار تومان از سوی انتشارات گویا منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2279

به "برگزیده جایزه ادبی من بوکر به بازار کتاب ایران رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزیده جایزه ادبی من بوکر به بازار کتاب ایران رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید