تاریخ مدفون در مغازه اسباب بازی فروشی!

به گزارش تنها پیامک، مدتی می شود که کار کاوش در مغازه پلاک 24 بازار حضرتی تمام شده، باستان شناس با تفاهم میراث، مالک و شهرداری، کلید مغازه را با خود برده و حالا مالک مغازه اسباب بازی فروشی مانده و مغازه ای که زیر و رو شده از تاریخی که شاید تهران را غنی تر کند. این خبر در بخش سرنوشت تاریخ مدفون در مغازه اسباب بازی فروشی هست.

تاریخ مدفون در مغازه اسباب بازی فروشی!

به گزارش ایسنا، مغازه اسباب بازی فروشی در پلاک 24 بازار حضرتی تهران، که از حدود سه ماه قبل با حضور باستان شناسان و کاوش هایشان در حال نشان دادن روی دیگر تاریخ باستان شناسی تهران است تا کنون چند جرز تاریخی از دوره صفوی و تکه سفال هایی از دوره های تاریخی مانند پیش از تاریخ را پس داده است، اتفاقی که به مرور عمر تهران قدیم را بیشتر می کند.

اما میانه های انجام کارهای کاوش تیم باستان شناس چند مسئول حوزه فرهنگی با حضور در سایت کاوش، اظهارنظرها و قول های مختلفی را برای کمک به مالک مغازه اسباب بازی فروشی کرده اند، اما به نظر می رسد حالا که وقت عمل رسیده، همه پا پس کشیده و فقط قانون را ملاک قول هایشان قرار می دهند!

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ایسنا درباره سرنوشت تاریخ مدفون می گوید: چون در آن فضا حفاری رخ داده، باید پژوهشکده باستان شناسی گزارش کاملی به ما برساند تا بتوانیم درباره آینده آن مکان به نتیجه برسیم که چه کاری انجام دهیم.

او با اشاره به همکاری و کمک مالک مغازه به میراث فرهنگی، برای انجام مطالعات باستان شناسی در این فضا و به دست آمدن اطلاعات تاریخی نو از تهران و سرنوشت تاریخ مدفون ادامه می دهد: میراث فرهنگی باید به مالک که تا کنون به ما کرده، کمک کند. این اتفاق یک نمونه تشویقی برای مکان هایی است که احتمال رخ داد چنین اتفاقی برای آن ها نیز هست، می توانیم با کمک شهرداری کارها را جلو ببریم، اما پژوهشکده باستان شناسی باید به ما گزارش کامل بررسی ها را بدهد تا در این زمینه به نتیجه برسیم.

دلاور بزرگ نیا - مدیر کل میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیر درباره سرنوشت تاریخ مدفون به ایسنا می گوید: براساس اخباری که در اختیار من درباره تاریخ مدفون قرار داده ، خوشبختانه مالک مغازه، استقبال خوبی برای حفاظت از سازه های به دست آمده داشته و حتی قصد حفاظت از فضا را دارد.

او تاکید می کند: به نظر می رسد مالک مغازه اسباب بازی فروشی مسئله ای برای همکاری با میراث فرهنگی با هدف بررسی های باستان شناسی ندارد، ادامه این کار در قالب تفاهم قابل انجام است.

محسن شیخ الاسلامی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، نیز بعد از سرانجام کار کاوش درباره اقداماتی که باید برای این مغازه انجام داد، به ایسنا می گوید: معتقدم دفتر تسهیل گری بازار تهران زیر نظر سازمان نوسازی می تواند به خوبی فضای مناسبی را برای این مغازه و سایت تاریخی طراحی کند، حتی می توان برای کاربری آن جا کمک گرفت.

او در خصوص سرنوشت تاریخ مدفون ادامه می دهد: با آن ها مطرح کردم که بحث طراحی را به عهده بگیرند تا اگر نیاز است تجهیزاتی یا کاربری داده شود، دفتر کار آن ها به آن ها دفتر تسهیل گری بازار، کمک بزرگی است، حتی دفتر بافت تاریخی تهران نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

به گفته وی از سوی دیگر یکی از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی تهران، موظف به تهیه طرحی برای این فضای تاریخی و تاریخ مدفون شده است.

او همچنین درباره اظهار نظرش به مالک مغازه که گفته است روی سایت را با شن پر کنید توضیح می دهد: کار اولیه در این فضا با توجه به استعلام نگرفتن از میراث فرهنگی و گودبرداری برای ایجاد زیرزمین غیرقانونی بوده اما اکنون که مالک با میراث فرهنگی همکاری دارد، ما نیز باید به او کمک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه روش های مختلفی برای حفاظت از آثار تاریخی است، ادامه می دهد: در برخی مواقع بعد از برآورد در مکان و به دست آمدن اطلاعات از فضا، سایت را با خاک قابل برداشت پر می کنند، اما معمولاً این کار در فضاهای بیابانی انجام می شود، نه در کارهای باستان شناسی شهری، این خود یک راه حفاظتی محسوب می شود. در شرایط انتهایی کار، وقتی همه تلاش های خود را نجات این فضا انجام دادیم، اما پیروز به گرفتن نتیجه نشدیم، در نهایت به او گفته می شود که می تواند فضا را با شن قابل برداشت پر کند.

او اضافه می کند: در جلسه ای که با مالک مغازه بیش از یک ماه قبل داشتیم، درباره اقداماتی که باید انجام شود، صحبت کردیم که بعد از انجام مستند نگاری های مورد نیاز، یکی از آخرین راه ها در صورتی که به هیچ نتیجه دیگری نرسیم، پر کردن فضا است، اما این بحث انجام نشد که از همان لحظه اول مالک این کار را انجام دهد.

قدیر افروند، سرپرست هیأت کاوش در مغازه بازار حضرتی، نیز در این زمینه به ایسنا می گوید: مالک مغازه درخواست خود را به سازمان میراث فرهنگی و شهرداری اعلام کرده و پیگیری هایی نیز از شورای شهر دارد.

او با اشاره به در دست بررسی بودن یافته های به دست آمده از این کاوش و ادامه دار بودن مطالعات نظری و کتابخانه ای او ادامه می دهد: ضوابط میراث فرهنگی سخت و محکم است و شرایط خاص خود را می خواهد، اما چون به طور قطع بخش عمده فضای زیرزمینی مغازه مالک صرف سایت موزه باستان شناسی می شود، به طبع مالک مغازه از داشتن فضای زیرزمینی محروم می شود، چون او در ابتدا دنبال داشتن یک فضای بیشتری برای مغازه خود بود، اما امروز دیگر آن فضا فریز شده و نمی تواند کاری انجام دهد.

مسئول بخش باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه خواسته مالک همچنان برای حفاظت از این بنا پابرجاست، ادامه می دهد: باید مسئولان میراثی و شهرداری وارد شور شوند و با رسیدن به یک تعامل، به وی کمک کنند و حداقل تعیین تکلیف شود تا او نیز تکلیف خود را بداند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس توافقی که بین میراث فرهنگی تهران، شهرداری منطقه و مالک اجرا شده است، بعد از سرانجام کار کاوش کلید مغازه را در اختیار گرفته است، ادامه می دهد: تلاش می کنم زودتر شرایط تعیین شود، هر چند من فقط کاوش گر این سایت بوده و صرفه در بحث باستان شناسی خود می توان نظر دهم. تصمیم گیرنده نیستم، تصمیم با معاونت میراث فرهنگی استان تهران است.

افروند، ایده آل ترین و بهترین اتفاق را برای این فضا، ایجاد یک سایت موزه باستان شناسی می داند و می افزاید: این یک باید و شاید است، اما به هر حال واقعیت قطعی این است که اینجا مالک خصوصی دارد و مالک نیز کسب و کار تعیین خود را دارد که باید به آن نیز توجه شود. کار و خواسته او نیز مهم است.

وی با اشاره به دخیل بودن شهرداری تهران و شهروندان تهرانی در این فضای شهری، نیز می گوید: از هر جهت در حقیقت واقعیت این است که مالک بیگانه با فضاها و اتفاقات تاریخی است، اما باید با او مانند یک شهروند ویژه رفتار کرد و بهترین تصمیم را برای او گرفت. چون او با میل و رغبت و علاقمندی کار کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3131

به "تاریخ مدفون در مغازه اسباب بازی فروشی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ مدفون در مغازه اسباب بازی فروشی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید