تراژدی اتوبوس های کاغذی

به گزارش تنها پیامک، بی رودربایستی شرایط اتوبوس های پایتخت از آنچه که مسئولان تصور می نمایند بغرنج تر است، شرایطی که با اصلاح قیمت بنزین چنان بدتر شد به گونه ای که گاهی باید عطای سوار شدن به اتوبوس را به لقایش بخشید و یا اگر مجبور به انتخاب اتوبوس شدی، اگر خیلی هنر داشته باشی باید بتوانی چند سانتی متر در چند سانتی متر، جا برای ایستادن و آویزان شدن از میله های اتوبوس برای خودت دست و پاکنی و نهایتا خیلی زرنگ باشی جایت را طوری تنظیم کنی که وقتی خواستی پیاده شوی لای دست و پای مردم گره نخوری و از ایستگاه جا نمانی.

تراژدی اتوبوس های کاغذی

به گزارش خبرنگاران، بنا بر اعلام مسئولان شهرداری تهران، بعد از اصلاح قیمت بنزین تعداد مسافران حمل ونقل عمومی به ویژه اتوبوس حدود 20 الی 25درصد افزایش یافته است، این افزایش تعداد مسافران در حالی است که بنا به گفته محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شاهد افزایش فرسودگی اتوبوس های پایتخت هستیم.

محمود ترفع در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به آخرین شرایط اتوبوس های پایتخت می گوید که در حال حاضر 5862 دستگاه اتوبوس فعال است که در این میان تعداد 3173 اتوبوس دچار فرسودگی هستند.

وی با بیان اینکه 54 درصد اتوبوس های پایتخت فرسوده هستند، تاکید نمود که حدود 500 دستگاه احتیاج به تعمیر دارند و این در حالی است که باید به تعداد فرسوده ها یعنی3173 دستگاه اتوبوس نو وارد چرخه گردد.

با افزایش قیمت بنزین و در پی آن افزایش تعداد مسافران و شرایط نامناسب اتوبوس ها، دولت تصمیم گرفت تا سقف 3000 دستگاه اتوبوس به شهرداری های سراسر کشور یاری کند که از این میان سهم تهران 1500 دستگاه اتوبوس می شد به گونه ای که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با اعلام این خبر از موافقت بانک مرکزی و دولت برای تأمین 1500 اتوبوس در شهر تهران اطلاع داد و گفت: بر این اساس مقرر شد که 3000 میلیارد تومان از سوی دولت و بانک مرکزی از محل صندوق ذخیره ارزی در اختیار شهرداری تهران برای تامین 1500 اتوبوس قرار بگیرد و شهرداری مکلف به پیگیری موضوع شد.

79درصد ناوگان اتوبوس کشور فرسوده است

با وجود اینکه رئیس شورای شهر تهران از وعده دولت برای پرداخت اعتبار برای خرید اتوبوس اطلاع داد اما تا به امروز این مهم محقق نشده، جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور، در گفت وگو با خبرنگاران، در تشریح فرایند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در کشور گفت: با توجه به شرایط سخت مالی و تحریم ها بسیاری از خودروسازان ما متاسفانه موجودی اتوبوس ندارند؛ جلسات متعددی با معاون اول رییس جمهور گذاشته شد تا فرایند تزریق اتوبوس های جدید به ناوگان موجود مشخص تکلیف گردد.

وی اضافه نمود که در حال حاضر 79 درصد ناوگان اتوبوسرانی موجود فرسوده است که درصد بسیار بالایی است لذا احتیاج به همت جدی داریم به همین دلیل مقرر شد 3000 میلیارد تومان برای خرید و تزریق اتوبوس های جدید و 2000 میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی به عنوان یاری اختصاص پیدا کند و قول داده شده حتی در شرایط سخت این ارقام با یاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه اختصاص پیدا کند؛ مقرر شده بود این کار تا پایان سال محقق گردد.

وی ادامه داد: برای بودجه سال 1398 نیز 8500 میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است تا به عنوان یاری به بخش مترو و اتوبوس و بازافرینی اطراف اماکن مذهبی محقق گردد و تاکید شد که 100 درصد بخش مترو و اتوبوس تخصیص پیدا کند. در حقیقت از این میزان اوراق مشارکت 1230 میلیارد تومان برای اتوبوس و 4000 میلیارد تومان نیز برای مترو اختصاص پیدا خواهد نمود و مابقی برای نوسازی بافت های فرسوده اطراف اماکن مذهبی و حرم های مطهر اختصاص داده خواهد شد.

شناسایی 100 اتوبوس برای خرید

قولها بروی کاغذ زیاد نوشته شده است

با اینکه رئیس سازمان شهرداریها از نبود اتوبوس در کشور برای خرید اطلاع داده اما معاون شهردار تهران نظر دیگری دارد بگونه ای که یوسف حجت سرپرست معاونت حمل ونقل ترافیک نیز در مورد پایان وعده دولت برای تامین اعتبار خرید 1500 دستگاه اتوبوس برای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه تا به امروز هیچ حرکتی در این زمینه انجام نشده است به خبرنگاران گفت: تا به امروز هیچ اعتباری در این زمینه در اختیار ما داده نشده است اما با این حال ما تعدادی اتوبوس،مینی بوس و تعدادی ون برای معلولین آماده و در کشور شناسایی کردیم که آماده فروش است اما اعتباری برای خرید نداریم.

احتیاج 50میلیاردی برای خرید اتوبوس

وی با بیان اینکه کمتر از 100 دستگاه اتوبوس در کشور برای فروش وجود دارد که ما آنها را شناسایی کردیم اما اعتباری برای خرید نداریم، می گوید: چند صد مینی بوس نیز در کشور آماده فروش است و برای مسیرهای کوتاه مینی بوس می تواند گزینه خوبی باشد و کارآیی خوبی دارد و مینی بوس آماده هم هست اما پولی برای خرید نداریم و هیچ اعتباری تا به امروز در این زمینه به ما داده نشده است. تعدادی ون هم وجود دارد برای افراد دارای معلول آماده است اما برای آن هم اعتباری برای خرید نداریم.

حجت بیان کرد که برای این تعداد شناسایی شده اعتباری حدود 50 میلیارد تومان برای خرید همین تعداد اتوبوس و مینی بوس شناسایی شده ضروری است اما هیچ اعتباری نداده اند و متاسفانه باید اعلام کنم که قول ها بروی کاغذ زیاد نوشته شده است و مصوبه زیاد نوشته شده اما تا به امروز هیچ کدام تبدیل به اعتبار نشده است، البته ما بدبین نیستیم و امیدواریم هرچه سریعتر این مصوبات به اتوبوس و مینی بوس تبدیل گردد.

از بس به خرید اتوبوس اصرار کردیم؛ خسته شدیم

هیچ دستگاهی حاضر نیست پولش را به ما تقدیم کند، پس باید پیگیری کنیم

اما از سویی دیگر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران عدم وصول این 1500 اتوبوس را متوجه شهرداری تهران می داند و در مورد پایان وعده دولت به خبرنگاران می گوید: تحقق این وعده دولت به کوشش جدی شهرداری تهران بستگی دارد. در هر صورت دولت کار خود را نموده و مصوبات لازم را تصویب نموده و محل بودجه ارزی و ریالی برای خرید اتوبوس ها را مشخص نموده و الان باید شهرداری پیگیر موضوع باشد وگرنه بی عرضگی محض است.

وی با بیان اینکه اتوبوس در تهران به مانند کالای اساسی است و اگر برای این کالاها ارز 4200 تومانی می دهند برای اتوبوس هم می بایست این ارز تخصیص داده گردد و دولت نیز آماده است اما متاسفانه پیگیری در شهرداری به درستی انجام نمی گردد؛ در مورد چشم انداز تحقق خرید 1500 اتوبوس بیان کرد: کاملا چشم انداز مشخص و روشنی دارد چراکه شرکت واحد باید با یاری بخش خصوصی با شرکت های فراوری نماینده اتوبوس، قرار داد می بندد و شهرداری باید حدود 20 درصد به میان بیاورد و ارز آنهم از سوی دولت تامین گردد اما معتقدم اگر علاقه آقای شهرداری باشد و پیگیری نمایند، حتما این اتفاق می تواند رخ دهد و باید بگویم آنقدر ما در شورا، به خرید اتوبوس اصرار کردیم خسته شدیم اما نمی دانم چرا اتفاقی رخ نمی دهد.

وی در مورد پایان جلسه مدیران شهرداری با جهانگیری نیز اظهار کرد: پیگیری شهرداری تهران در زمینه تحقق وعده های دولت حائز اهمیت است و به نظرم در مورد یاری های دولت،حناچی باید پیگیری های بیشتری انجام دهد و از ظرفیت حضورش در جلسه هیات دولت استفاده کند.

هاشمی در مورد وعده وزارت نفت به یاری توسعه حمل و نقل عمومی از محل صرفه جویی در مصرف سوخت نیز گفت که مسئولان وزارت نفت اعلام کردند که عملکرد شهرداری در صرفه جویی از محل کاهش سوخت راستی آزمایی گردد، در حالی که این مساله واضح است چرا از سال 77 تا به امروز که این قانون تصویب شده، هفت میلیارد سفر با مترو به ثبت رسیده است و نمی توانند بگویند شهرداری در کاهش مصرف سوخت عملکرد خوبی نداشته است و فرافکنی می نمایند و شهرداری باید حق خود را در این زمینه بگیرد چرا که اگر کوشش ننمایند هیچ دستگاهی حاضر نیست پولش را به ما تقدیم کند.

تحریم تصمیمات خوب دولتی

با اینکه هاشمی نقد نشدن وعده دولت را بی عرضگی شهرداری عنوان می نماید اما محمد علیخانی رئیس کمیته حمل ونقل شورای شهر تهران نیز در گفت وگو با خبرنگاران در مورد پایان تحقق خرید 1500 دستگاه اتوبوس برای تهران با بیان اینکه تصمیمات خوبی در دولت گرفته می گردد و جهانگیری نیز کوشش خود را در این زمینه انجام داده است گفت: در دولت تصمیمات خوب گرفته می گردد اما وقتی به بدنه دولت که می رسد در این مصوبات 1001 مشکل ایجاد می نمایند تا اجرایی نگردد که می توان به موانع بانکی به عنوان بزرگترین مشکل نگاه کرد.

وی با بیان اینکه ما با دو نوع تحریم روبرو هستیم ادامه داد: یک نوع تحریم خارجی و از سوی دشمنان است نوع دوم تحریم داخلی است که کوشش می گردد تصمیمات خوب دولتی اجرایی نگردد و حالا جای سوال است که اگر نمی توانند این مصوبات دولت را اجرایی نمایند چرا آقایان بانکی و مسئولان مربوطه که در جلسه حضور داشتند همان جا اعلام نکردند این مصوبات اجرایی نمی گردد تا مردم را امیدوار نکنیم؟ منتها وعده را می دهند و مصوب می گردد اما بعد عملی نمی گردد.

رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر اضافه نمود: در جلسه ای که اخیرا در شورای شهر برگزار گشت مسئولان دولتی اعلام کردند برای اجرای این مصوبه باید در وهله اول ارز خارجی به ریال تبدیل گردد چراکه لازمه پیش پرداخت به سازندگان اتوبوس است اما قانونا این موضوع ممنوع است و نمی توانند ارز را به ریال تبدیل نمایند و باید مجوزات لازم را بگیرند؛ خب! جای سوال است که وظیفه چه کسی است که مجوز بگیرد؟ باید مسئولان دولتی این کار را انجام دهند پس چرا آن روز تصویب این سخنان را نگفتید؟ و چرا اول مجوز نگرفتید و بعد تصویب کردید؟ ببنید که از این نوع موانع ایجاد شده و عملا وعده اجرایی نشده است.

وی اضافه نمود: من بعد از این جلسات تقریبا از دولت ناامید هستم و معتقدم که باید شورای شهر فکری به حال شهر کند که در اولین گام در متمم بودجه 98،اعتباری در نظر گرفتیم به گونهای که در بودجه سال 99 نیز در نظر داریم با خرید تعدادی اتوبوس حتی قلیل و کم مسائل را حل کنیم و آستین همت خود را بالا بزنیم، چراکه من با این موانعی که در جلسات شنیدم چندین و چندماه برای حل مسائل زمان ضروری است که به عمر شورا که هیچ ممکن است حل آن به عمر خیلی از ما مسئولان هم نرسد.

به گزارش خبرنگاران، داشتن اتوبوس آنهم به تعداد کافی که مجبور نشوی، برای سوار شدن به آن درگیر یک جنگ تن به تن شوی، کم کم در حال تبدیل شدن به یک آرزو است، برای شهفرایندان فرقی نمی نماید که اتوبوس را دولت بدهد یا شهرداری، درخواست زیادی نیست حالا که استفاده از حمل ونقل عمومی برای بسیاری از ما تبدیل به یک الزام و نه انتخاب شده، مسئولان نیز به وعده خود بروی کاغذ عمل نموده و از محل صرفه جویی در مصرف سوخت یا افزایش بهای بنزین حداقل تعداد اتوبوس ها را افزایش دهند نه اینکه وعده های اتوبوسی شان روی کاغذ بماند و دل شهفرایندان به اتوبوس های کاغذی خوش باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 792

به "تراژدی اتوبوس های کاغذی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراژدی اتوبوس های کاغذی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید