توسعه و ترویج مراقبت های پرستاری و توانبخشی و توسعه دسترسی مردم به خدمات

به گزارش تنها پیامک، رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور از انعقاد تفاهم نامه سه جانبه فی مابین سازمان فنی و حرفه ای، سازمان بهزیستی و سازمان نظام پرستاری اطلاع داد.

توسعه و ترویج مراقبت های پرستاری و توانبخشی و توسعه دسترسی مردم به خدمات

به گزارش خبرنگاران، حسینی نیا در مراسم تفاهم نامه سه جانبه فی مابین سازمان فنی و حرفه ای، سازمان بهزیستی و سازمان نظام پرستاری که در نمایشگاه وزارت تعاون برگزار گردید، گفت: اکوسیستم ملی اشتغال برکت زیادی داشته از جمله اینکه همه کنشگران و عاملان بحث توسعه و اشتغال را کنار هم قرار داده و جایگاهشان را معین کردند.

وی با بیان اینکه اکوسیستم ملی اشتغال این کار با ارزش را انجام داد که بخشهای مختلف را زنجیره نموده و ارتباط ارگانیک بینشان ایجاد کند، اضافه نمود: از مهمترین ویژگی ها این است که نقش جایگاهی به بخش خصوصی و به نهادهای غیردولتی و سازمانهای مردم نهاد داد.

حسینی نیا با بیان اینکه یکی از هفت خوشه مشاغل آینده اقتصاد سلامت است، اظهار داشت: در رأس اقتصاد سلامت مواردی است که مربوط به بحثهای مراقبتی و پرستاری می گردد و در گستره همه خانه ها و اجتماعات بشری وجود دارد، لذا موضوع بسیار اساسی است که مغفول هم بوده است. زمانی که می گوییم پرستار تنها پرستاری که در بیمارستان است به ذهنمان می آید درحالیکه بسیاری از خدمات در حرفه پرستاری وجود دارد. این یک حرفه است که تعداد زیادی شغل در آن وجود دارد که مغفول واقع شده بود.

وی اضافه نمود: ما می توانیم با آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی در دوره های کاربردی تعریف شده، نیرو تربیت نموده و امید است که این تفاهم نامه منشا خیر و برکت برای رفاهی که برای مردم ایجاد می نماید، باشد.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در بخش دیگری از سخنان خود به تفاهم نامه اشاره نمود و گفت: این تفاهم نامه سه جانبه است. بخش مهمی از خروجی های این سیستم می تواند به سیستم بهزیستی و افرادی که در خانه فرد معلولی دارند و باید کسانی باشند که به این افراد خدمت دهند، یاری کند.

وی با اشاره به اینکه تفاهم نامه سه جانبه در ارتباط با توسعه آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای در باب اقتصاد سلامت و حرفه پرستاری منعقد می گردد، توضیح داد: کلیات تفاهم نامه این است که بتوانیم توسعه و ترویج خدمات و مراقبت های پرستاری و توانبخشی و توسعه دسترسی آحاد مردم به این خدمات را در سطح جامعه داشته باشیم که با در نظر گرفتن تغییر الگوی جمعیتی و افزایش بیماریهای مزمن به ویژه در سالمندان، تغییر رفتار و سبک زندگی و موارد این چنینی و از طرف دیگر پیشرفتهای نوظهوری که در سلامت و فناوریهای نو داشتیم بتوان نیروهای ماهر و در سطح ملی را تربیت کرد تا این کار را انجام دهند.

وی گفت: امید است که خروجی های این تفاهم نامه بتواند به ارائه خدمات دوره های آموزشی و توانمندسازی تخصصی یاری پرستاری، مراقبت سالمند و معلول و کودک و... شامل گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود این را هم گفت که پیش بینی می گردد که سالی 10 هزار نفر را در فاز اول آموزش دهیم.

به گزارش خبرنگاران، میرزابیگی، رییس سازمان نظام پرستاری کل کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه این شبکه سازی از زنجیره های ارزش در جهت ارائه خدمت نو با استفاده از ظرفیتهای مغفول مانده بسیار تاثیرگذار است، اضافه نمود: ما فقط به خدمات تخصصی و فوق تخصصی احتیاج نداریم.

وی اضافه نمود: ما سالمند و بیماریهای صعب العلاج و مزمن داریم که این ها احتیاجی ندارند در بیمارستانها بستری شوند، چه بسا که در بسیاری از موارد به ویژه در بیماران صعب العلاج و سرطانی در اثر نوع خدماتی که وجود دارد گاهی یک بیمار سرطانی یا صعب العلاج اول دچار فقر میگردد و بعد ممکن است جان خود را از دست دهد.

به گفته وی، این حرکتی که امروز بین ما و مرکز آموزشهای فنی و حرفه ای و سازمان بهزیستی اتفاق می افتد، امید است زمینه ای از خدمات را با هدف سالمندان و بی بضاعتان و بیماران مزمن تحت پوشش و نهادهای حمایتی و معلولان ایجاد کند که بتوانیم تعدادی نیروهای مراقب که به تخصص کمی از نوع مهارت احتیاج دارند، تربیت کنیم که هم در عرصه اشتغال و کارآفرینی یک حرکتی باشد و هم در عرصه پوشش همگانی خدمات سلامت، جامع نگر و خانواده محور باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2530

به "توسعه و ترویج مراقبت های پرستاری و توانبخشی و توسعه دسترسی مردم به خدمات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه و ترویج مراقبت های پرستاری و توانبخشی و توسعه دسترسی مردم به خدمات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید