طرح انتقال آب رودخانه چالوس به بخش خصوصی واگذار می گردد

به گزارش تنها پیامک، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت که این شرکت برای تکمیل طرح ملی نیمه تمام کانال انتقال آب رودخانه چالوس به دنبال واگذاری آن به بخش خصوصی است.

طرح انتقال آب رودخانه چالوس به بخش خصوصی واگذار می گردد

جهت دریافت اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، اجرای طرح ملی کانال انتقال آب رودخانه چالوس به بخش های مرکزی استان مازندران از سال 1374 آغاز شد. قرار است با تکمیل این طرح آب رودخانه چالوس پس از طی 109 کیلومتر به دشت هراز در شهرستان آمل برسد. پیش بینی شده بود این کانال در طول جهت خود بخشی از آب مازاد رودخانه های خیرود، کجور و گلندرود را به جای ریختن به دریا، برای بخش کشاورزی این جهت در دسترس قرار دهد.

رودخانه چالوس یکی از رودخانه های مهم و پرآب استان مازندران است که از یک رژیم یخچالی، جریانات آب دائم و قابل توجهی برخوردار است. متوسط جریان سالانه آب این رودخانه در محل سد انحرافی چالوس 486 میلیون متر مکعب است که حجم زیادی از آن در نیمه نخست سال بدون استفاده به دریای خزر می ریزد.

کارشناسان پیش بینی کردند که با اجرای این طرح 14 میلیون متر مکعب آب برای توسعه و برطرف کمبود آب 2 هزار و 200 هکتار شالیزار و 14 میلیون متر مکعب برای آبیاری 2 هزار و 830 هکتار از باغ های مناطق جلگه ای تامین می گردد. قرار بود اجرای این طرح سیستم آبگیری 25 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را هم بهبود بخشد.

محمدابراهیم یخکشی یکشنبه بیست وچهارم آذر، اعتبار مورد احتیاج برای تکمیل این طرح نیمه تمام را 500 میلیارد تومان اعلام نمود و گفت: با واگذاری این طرح به بخش خصوصی در فرایند اجرای این طرح تسریع خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد با رایزنی هایی که با سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام گرفته و تعریف بسته ای در قالب بسته هراز نسبت به جذب سرمایه گذار بخش خصوصی به وسیله فاینانس برای اجرای طرح اقدام گردد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: تا به امروز برای اجرای این طرح که شامل پرداخت هزینه های طراحی، ساخت سد انحرافی، تونل، کانال به طول حدود 26 کیلومتر، تملک اراضی اشخاص حقیقی و حقیقی در جهت، حدود 140 میلیارد تومان از اعتبارات ملی هزینه شده و در مجموع این طرح از زمان اجرا تا به امروز حدود 31 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یخکشی یکی از علت های متوقف شدن فرایند اجرایی این طرح را نداشتن اعتبار اعلام نمود و گفت که دولت هر سال حدود 2 میلیارد تومان برای این پروژه ملی در نظر می گیرد که با توجه به شرایط موجود مالی و گرانی مصالح این رقم در مقابل حجم انبوه عملیات بسیار اندک است.

وی اضافه نمود: دولت برای گذر از مسائل مالی سعی دارد تا برای انتها رساندن طرح های نیمه تمام پس از اولویت بندی بر اساس نقش این طرح ها در رونق مالی، فضای کسب و کار و برطرف مسائل مردم تکمیل و به بهره برداری برساند.

شرکت آب منطقه ای مازندران حدود 13 طرح ملی آب رسانی در این استان در حال انجام دارد که این طرح ها شامل شش طرح آب رسانی، سه مورد ساخت سد و یک مورد هم در زمینه شبکه های آبیاری است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 608

به "طرح انتقال آب رودخانه چالوس به بخش خصوصی واگذار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح انتقال آب رودخانه چالوس به بخش خصوصی واگذار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید