عوارض پر کردن دندان ها

به گزارش تنها پیامک، پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مسائل مربوط به دهان و دندان است که در پی آن باید بخش های پوسیده دندان را پر و ترمیم کرد. هر چند پر کردن دندان هم مسائلی دارد که تعدادی از آن ها را آنالیز نموده ایم.

عوارض پر کردن دندان ها

پر کردن بخش های پوسیده و ترمیم دندان، یکی از روش های حفظ دندان پوسیده است. البته این را در نظر داشته باشید که پر کردن دندان هم گاهی اوقات عوارضی به دنبال دارد که در این مطلب خبرنگاران، تعدادی از مهم ترین مسائل آن را آنالیز نموده ایم.

حساس شدن دندان ها

حساس شدن دندان پس از پر کردن آن امری رایج است. دندان پر شده ممکن است به فشار، هوا، خوراکی های شیرین یا دما حساس گردد؛ این حساسیت پس از چند هفته با پرهیز از موارد حساسیت زا، خودبه خود برطرف می گردد؛ اما اگر حساسیت دندان پر شده تان، پس از 2 تا 4 هفته برطرف نشد، با دندانپزشکتان تماس بگیرید. در این صورت دندانپزشک به شما توصیه می نماید که از خمیر دندان های برطرف حساسیت بهره ببرید و یا ممکن است ماده ای روی دندانتان قرار دهد تا از حساسیت آن بکاهد. گاهی اوقات هم پوسیدگی دندان به ریشه می رسد و دندانپزشک مجبور می گردد مشکل دندان تان را با ریشه درمانی حل نماید.

دردهای ناشی از پر کردن دندان و علل آن

به چند دلیل زیر، دندان های پرشده دردناک می شوند:

1. احساس درد موقع گاز زدن یا قرار دادن دندان ها روی هم

این نوع درد معمولا پس از برطرف شدن بی حسی دندان پر شده و موقع گاز زدن چیزی رخ می دهد و ممکن است مدتی ادامه پیدا کند. گاهی اوقات، موادی که دندانتان را با آن پر نموده اند، موجب این درد می گردد؛ بنابراین باید از دندانپزشک خود بخواهید شرایط ماده پرنماینده دندانتان را آنالیز کند.

2. درد بر اثر گرما یا سرما

این نوع درد بسیار تیز است و وقتی دندانتان با چیزی سرد یا گرم تماس پیدا می نماید، رخ می دهد. این درد معمولا چند ثانیه پس از برطرف گرما یا سرما برطرف می گردد؛ اما اگر درد آن بیشتر از چند ثانیه باقی ماند و ادامه هم داشت، نشان دهنده صدمه به عصب دندان است. در این صورت، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

3. درد دائمی شبیه به دندان درد

اگر پوسیدگی دندانتان خیلی عمیق و تا مغز آن رسیده باشد، دچار چنین دردی می شوید. مغز دندان، در واقع رگ ها و اعصاب دندان است. این نوع درد نشان می دهد که مغز دندان دیگر سالم نیست. در این شرایط باید مشکل را با ریشه درمانی حل کرد.

حساسیت به آمالگام

به ندرت پیش می آید که فردی به مواد نقره ای رنگ آمالگام (که مخصوص پر کردن دندان است) حساسیت داشته باشد. در این شرایط نادر، جیوه یا یکی از مواد مورد استفاده در آمالگام، موجب واکنش های حساسیتی می گردد. علائم حساسیت به آمالگام، شبیه حساسیت های پوستی از جمله جوش و خارش پوست است. بیمارانی که به مواد آمالگام حساسیت دارند، معمولا خودشان یا یکی از اعضای خانواده شان سابقه حساسیت به فلزات داشته اند. وقتی حساسیت به این نوع مواد در فردی تأیید گردد، پر کردن دندان او با موادی از جنس دیگر انجام می گردد.

پرکردگی های قدیمی پوسیده

فشار دائمی ناشی از جویدن و خرد کردن مواد خوراکی با دندان باعث می گردد که پرکردگی های دندان به تدریج فرسوده و خرد شوند یا ترک بردارند؛ در این صورت دندانپزشک باید شرایط بد این مواد را در معاینه های منظم دندان هایتان تشخیص دهد.

یکی از مسائلی که ممکن است به وجود بیاید، از بین رفتن شکاف بین مینای دندان و پرکردگی ها، به مرور زمان است؛ در نتیجه ذرات غذا و باکتری های عامل پوسیدگی دندان می توانند به زیر مواد پر شده دندان نفوذ نمایند و موجب پوسیدگی بیشتر دندان شوند. معمولا این نوع پوسیدگی، که دور از چشم است، بدون درمان باقی می ماند و در نهایت، با پیشرفت آسیبی که به دندان وارد می گردد، مغز دندان کاملا عفونی می گردد. این پوسیدگی ها حتی ممکن است دندان را گرفتار آبسه نمایند.

کلام آخر

پر کردن دندان به حفظ دندان در برابر پوسیدگی بیشتر و احتمال عفونت یاری می نماید؛ هر چند همان طور که گفتیم عوارضی هم در پی دارد. همچنین پرکردگی های دندان ها هم زمانی از بین می فرایند و ضروری است جایگزین شوند؛ البته بیشتر پرکردگی ها سال ها دوام می آورند و نیازی به تعویض آن ها نیست. برای اینکه خیالتان از بابت بروز مسائل احتمالی راحت گردد، باید به طور مرتب و هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید و از سلامت پرکردگی دندان تان مطمئن شوید. ضمناً، بهداشت دهان و دندان را هم نباید فراموش کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با علائم پوسیدگی دندان 7 نشانه پوسیدگی دندان را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 794

به "عوارض پر کردن دندان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض پر کردن دندان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید