مقاله: روده بزرگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟!

به گزارش تنها پیامک، کولون عرضی در زیر طحال با یک زاویه حاد به سمت پایین آمده و کولون نزولی را تشکیل می دهد.

مقاله: روده بزرگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟!

روده بزرگ، بخشی از لوله گوارش محسوب می شود که حدود 1.5 متر طول دارد و قطر آن بیشتر از روده کوچک است. از سکوم که به ایلئوم روده باریک متصل است، آغاز شده و به مقعد ختم می شود. وظیفه روده بزرگ، راهنمایی مواد هضم نشده به خارج از بدن است. روده بزرگ شامل کولون (Colon)، راست روده (Rectum) و مقعد است و طول آن به حدود یک متر می رسد.

رگ های خونی تغذیه نماینده روده با عبور از طبقه عضلانی به زیر مخاط رسیده و شبکه عروق بزرگی را بوجود می آورند که انشعابات آن به آستر محور پرز های در روده باریک، نفوذ می نماید. شریانچه های خاتمهیی، پس از تشکیل شبکه مویرگی در درون پرز ها به وریدچه ها، منتهی می شوند که وریدچه ها نیز به ورید زیر مخاطی و آن ها نیز پس از ترک روده به ورید جمع آوری نماینده مزانتری تخلیه می گردند.

اسفنکتر های مقعد، ماهیچه های حلقوی شکلی است که کنترل باز شدن و بسته شدن مقعد را در اختیار دارند. معمولاً حدود یک تا سه روز طول می کشد که غذا از دهان تا مقعد برسد. برخی از افراد روزی دو یا سه بار مدفوع می نمایند، در حالیکه سایرین روزی یک بار و برخی ها نیز هر دو یا سه روز یک بار مدفوع می نمایند که تمام این موارد طبیعی هستند.

منبع مقاله: روده بزرگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟!

انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1845

به "مقاله: روده بزرگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: روده بزرگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید