با این رژیم غذایی مفید از سرطان پروستات پیشگیری کنید

به گزارش تنها پیامک، برخی از تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از سرطان پروستات یاری کند اما غذاهایی که خورده می گردد چه تاثیری بر کسانی دارد که همین حالا هم با سرطان پروستات زندگی می نمایند؟

با این رژیم غذایی مفید از سرطان پروستات پیشگیری کنید

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در میان مردان است. هنگامی که به خاطر ابتلا به سرطان تحت درمان قرار می گیرید، بیش از هر زمانی مهم است که غذای مناسبی میل کنید.

غذایی که می خورید می تواند منظره این بیماری سخت را تحت تاثیر قرار دهد اما رعایت رژیم غذایی متعادل هنگام ابتلا به بیماری می تواند بیش از همواره سخت باشد.

بدن شما تمام وقت در حال مبارزه با سرطان و ترمیم سلول هایی است که ممکن است بر اثر عوارض جانبی درمان هایی نظیر شیمی درمانی یا پرتودرمانی آسیب دیده باشند. در عین حال، بسیاری از درمان هایی که برای سرطان به کار گرفته می شوند، به ویژه شیمی درمانی، با عوارض جانبی همراه اند که توان و اشتهای شما را می گیرند.

پس چطور می توانید مطمئن شوید که تمام مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای یک رژیم غذایی متعادل را دریافت می کنید؟ ما به شما یاری می کنیم.

چه غذاهایی بخوریم؟

شواهد در این زمینه چندان قوی نیستند، به این معنی که نمی توان با اطمینان گفت غذاهایی که در ادامه معرفی می کنیم کاملا تاثیرگذار خواهند بود اما از سوی دیگر بعضی تحقیقات نشان داده اند که این غذاها می توانند به کند شدن رشد سرطان پروستات و جلوگیری از بازگشت آن یاری نمایند.

سویا و دیگر حبوبات

سویا متعلق به گروهی از گیاهان است که حبوبات نامیده می شوند. بعضی موادشیمیایی موجود در دانه های سویا در دیگر حبوبات نظیر نخود، لوبیا قرمز و عدس نیز یافت می شوند.

حبوبات منبع خوبی از پروتئین و دیگر مواد مغذی هستند که برای سلامت عمومی بدن لازم اند. اندازه چربی این دسته از گیاهان پایین است و سه قاشق غذاخوری حبوبات پخته شده می تواند یک وعده از پنج وعده سبزیجاتی باشد که باید روزانه میل کنید.

چای سبز

نتایج بعضی تحقیقات حاکی از آن است که مواد شیمیایی موجود در چای سبز می توانند از رشد و پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری نمایند. اگر تصمیم دارید چای سبز بنوشید باید به مدت پنج دقیقه آن را دم کنید تا مطمئن شوید موادمغذی آن آزاد شده و طعمی کاملا قوی پیدا نموده باشد. اگر مشکل ادراری دارید از نوع بدون کافئین آن بهره ببرید زیرا کافئین می تواند باعث تحریک مثانه گردد.

گوجه فرنگی و لیکوپن

گوجه فرنگی حاوی یک ماده شیمیایی گیاهی به نام لیکوپن است. بعضی مطالعات نشان داده اند که خوردن گوجه فرنگی می تواند به محافظت در برابر رشد سرطان پروستات و سرطان پروستات تهاجمی یاری کند. گوجه فرنگی پخته شده و محصولات فرآوری شده آن نظیر سس، سوپ، پوره و رب گوجه فرنگی به نسبت گوجه فرنگی تازه، منبع بهتری از لیکوپن هستند. به این علت که بدن لیکوپن گوجه فرنگی پخته یا فرآوری شده را راحت تر جذب می نماید. سعی کنید از گزینه های کم نمک و کم شکر بهره ببرید، زیرا بعضی از کچاپ ها اندازه زیادی نمک و شکر در خود دارند.

لیکوپن بعلاوه در هندوانه، گریپ فروت صورتی و پاپایا یافت می گردد. از آن جا که لیکوپن برای مدت طولانی در بدن ذخیره نمی ماند، باید غذاهای حاوی این ماده را به طور مرتب مصرف کنید.

کلم سانان

سبزیجات این گروه شامل کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ و شلغم هستند. این سبزیجات سرشار از ایزوتیوسیانات ها هستند که می تواند از بدن در برابر سرطان محافظت کند.

انار

بعضی مطالعات حاکی از آن است که آب انار می تواند برای مردان مبتلا به سرطان پروستات خوب باشد. اگر می خواهید آب انار مصرف کنید، نوع بدون شکر آن را امتحان کنید.

چه غذاهایی را کمتر بخوریم؟

شواهدی وجود دارد مبنی بر این که خوردن بعضی غذاهای خاص ممکن است برای آقایان مبتلا به سرطان پروستات مضر باشد. احتیاجی نیست که این غذاها را به کل از رژیم غذایی تان کنار بگذارید. اگرچه برای دانستن تاثیر آن ها بر سرطان پروستات به تحقیقات بیشتری احتیاج است اما حداقل می توانید آن ها را به اندازه متعادل مصرف کنید.

لبنیات و کلسیم

غذاهای لبنی اندازه کلسیم بالایی دارند. کلسیم برای قوی شدن استخوان ها و سلامت کلی بدن بسیار مهم است، بنابراین در رژیم غذایی تان روزانه به حدود 700 میلی گرم کلسیم یا اگر تحت هورمون درمانی هستید به هزارو 200 تا هزار و 500 میلی گرم کلسیم احتیاج دارید. مقادیر متعادلی از کلسیم و غذاهای لبنی ریسک ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته را افزایش نمی دهند اما بعضی مطالعات نشان داده که مصرف اندازه زیاد کلسیم می تواند با رشد و توسعه سرطان پروستات همراه باشد.

گوشت

بعضی تحقیقات حاکی از آن هستند که خوردن بیش از حد گوشت قرمز ممکن است ریسک ابتلا به سرطان تهاجمی و پیشرفته پروستات را افزایش دهد، در حالی که تحقیقات دیگر هیچ ارتباطی میان این دو پیدا ننموده اند. با این حال رعایت رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز کم و میوه و سبزیجات زیاد می تواند به کاهش رشد سرطان پروستات یاری کند.

سعی کنید در هفته بیش از 500 گرم گوشت قرمز پخته شامل گوشت گاو و گوسفند نخورید. بعلاوه بهتر است از گوشت های فرآوری شده نظیر سوسیس، کالباس و بیکن دوری کنید.

مصرف مقادیر زیاد گوشت که در دمای بسیار بالا پخته شده مانند گوشت کبابی، سرخ یا گریل شده نیز می تواند خطر پیشرفت سرطان را افزایش دهد. این موضوع ممکن است به علت به وجود آمدن مواد شیمیایی ناشی از سوختن گوشت باشد که می تواند به سلول ها آسیب برساند. درنتیجه از خوردن اندازه زیاد گوشت که در دمای بالا پخته شده خودداری کنید.

چربی

برای کارکرد درست بدن احتیاج به اندازهی چربی دارید اما مصرف اندازه بالای چربی می تواند باعث افزایش وزن شده و در نهایت منجر به بروز پروستات بدخیم و پیشرفته گردد. انواع مختلفی از چربی وجود دارد. جایگزین کردن چربی های حیوانی با روغن های گیاهی می تواند به مردان مبتلا به سرطان پروستات یاری کند که زندگی طولانی تری داشته باشند.

بعلاوه بعضی از تحقیقات نشان می دهند که مصرف اندازه بالای چربی اشباع شده ممکن است با افزایش خطر بازگشت بیماری پس از جراحی و بعلاوه توسعه سرطان پروستات پیشرفته مرتبط باشد.

تخم مرغ

نتایج تحقیقات نشان داده مردانی در هفته دو و نیم تخم مرغ یا بیشتر مصرف می نمایند، 81درصد بیشتر در معرض سرطان پروستات کشنده قرار دارند تا آن هایی که در هفته کمتر از نصف تخم مرغ مصرف می نمایند.

رژیم غذایی و سبک زندگی در طول درمان

درمان سرطان پروستات می تواند شامل نظارت فعال یا انتظار هشیارانه، هورمون درمانی، جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و دیگر روش ها باشد. بعضی از این درمان ها ممکن است با عوارض جانبی نظیر خستگی، حالت تهوع یا از بین رفتن اشتها همراه شوند. حفظ یک سبک زندگی سالم و فعال در طول درمان گاهی می تواند چالش برانگیز باشد اما قابل دستیابی است و می تواند به جلوگیری از عود بیماری یاری کند.

رژیم غذایی تنها بخشی از سبک زندگی سالم است. در این جا چند مورد دیگر را آورده ایم که باید به خاطر بسپارید:

با شرکت در فعالیت های اجتماعی یا حضور در یک گروه پشتیبانی فعال بمانید.

وزن متعادل تان را حفظ کنید. چاقی با نتایج منفی در مردان مبتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

ورزشی که از آن لذت می برید را انتخاب نموده و آن را به بخشی از برنامه روزانه خود تبدیل کنید. پیاده روی، شنا و بسیاری از ورزش های دیگر گزینه های خوبی برای شما هستند.

مصرف الکل و محصولات دخانی نظیر سیگار را کاهش دهید یا متوقف کنید.

نکاتی برای تغذیه در طول درمان سرطان پروستات

وزن خود را در حالت متعادل حفظ کنید. برای بسیاری از مردان این موضوع به معنی جلوگیری از کاهش وزن با دریافت کالری کافی روزانه است و برای مردان دارای اضافه وزن، به معنی کاهش وزن. اگر سعی در کاهش وزن دارید، باید این کار را در حد متعادل انجام دهید.

مواد مغذی ضروری مورد احتیاج بدن نظیر پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین ها، موادمعدنی و بعلاوه آب را به اندازه کافی دریافت کنید. با این کار نه تنها عملکرد بدن بهبود می یابد، بلکه احساس بهتری خواهید داشت.

تا جایی که می توانید فعال باشید. اگر بیش از حد بنشینید یا بخوابید، ممکن است توده عضلانی خود را از دست دهید و چربی بدن تان افزایش پیدا کند. بنابراین فعالیت هایی مانند پیاده روی روزانه می تواند بسیار یاری نماینده باشد.

عوارض جانبی درمان سرطان پروستات و تغذیه

درمان سرطان بیشتر باعث بروز عوارض جانبی نظیر تهوع، ایجاد زخم در دهان و تغییر مزه غذاها شده و خوردن و آشامیدن را سخت می نماید. با دنبال کردن این نکات می توانید مواد غذایی مورد احتیاج بدن را راحت تر به دست آورید.

اگر مزه آب برایتان نامطبوع است، از مواردی نظیر سوپ، چای، شیر یا جایگزین های آن مثل شیر بادام و یا نوشیدنی های ورزشی بهره ببرید. یا به سادگی چند برش میوه تازه به آب اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند.

اگر غذا برایتان بی مزه است سعی کنید از ادویه هایی نظیر سیر، رزماری و شوید بهره ببرید.

سعی کنید در طول روز به جای وعده های غذایی بزرگ، تعداد وعده های بیشتر و اندازه کمتری میل کنید.

اگر در دهان تان طعم فلز احساس می کنید می توانید قرص نعنا بمکید، آدامس بجوید یا میوه های تازه از خانواده مرکبات را امتحان کنید.

اگر دهان تان زخم شده یا عفونت لثه دارید، از مخلوط کن برای صاف و نرم کردن سبزیجات و گوشت ها بهره ببرید. بعلاوه می توانید میوه ها را آبگیری کنید یا اسموتی درست کنید.

بعضی عوارض جانبی با دارو قابل درمان اند، درنتیجه با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 خرداد 1402 بروزرسانی: 9 خرداد 1402 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3197

به "با این رژیم غذایی مفید از سرطان پروستات پیشگیری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این رژیم غذایی مفید از سرطان پروستات پیشگیری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید