واکنش های متفاوت نویسنده ها به بحران

به گزارش تنها پیامک، لاله جعفری در حالی از شرایط نویسندگان کودک و نوجوان تحت تاثیر بحران اجتماعی می گوید که معتقد است بعضی از آن ها در این شرایط به طور کامل متوقف شده اند.

واکنش های متفاوت نویسنده ها به بحران

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت وگو با خبرنگاران، درباره شرایط ادبیات کودک و نوجوان در سال 98 و تاثیر وقایع اجتماعی بر آن اظهار کرد: در سال 98 وقایع اجتماعی باعث وقفه ای در فراوری آثار شد که این درباره آثار کودک و نوجوان هم صدق می نماید. زمان فراوری خیلی از کارهای من گذشته است، اما ناشران نمی توانند آن ها را چاپ نمایند.

او اضافه کرد: این وقایع بر نویسنده ها هم تاثیر گذاشته؛ بر اثر مسائل اجتماعی برای خیلی از نویسندگان کودک و نوجوان به هم ریختگی هایی ایجاد شد که این در قلم نویسنده ها متجلی شد، چون آن ها به لحاظ روحی خیلی تحت تاثیر قرار می گیرند. روال منطقی ای که از قبل برای نوشتن وجود داشت در بسیاری از نویسندگان به هم خورد و انگار اولویت جدیدی برای شان مطرح شد، چون شاید ذهن نویسنده نسبت به خیلی از مشاغل دیگر، ذهن مسئول تری است و نمی تواند فارغ از وقایع باشد.

جعفری با بیان این که وقایع اجتماعی باعث شد خیلی از نویسنده ها کارهایی را که داشتند متوقف نمایند گفت: این توقف به دو صورت بود؛ در خیلی ها باعث شد مشغله های جدید ایجادشده را در کتاب های شان مطرح نمایند و سراغ کارهای جدید با مضامین جدید از مسائل پیش آمده در جامعه بفرایند. یک عده هم آن قدر تحت تاثیر قرار گرفتند که نه تنها آن سیر قبلی شان متوقف شد بلکه به طور کلی متوقف شدند، این توقف به دلیل درگیری هایی جدیدی است که برای شان ایجاد شد که با این مسائل جدید چطور بتوانند خودشان را وفق بدهند و چطور بتوانند به آرامشی برسند که دریافت های جدیدشان را بنویسند.

او همچنین اظهار کرد: یک عده هم ممکن است نسبت به اتفاقات پیرامون شان خیلی بی تفاوت باشند و به همان فرایند قبلی و به همان شکل ادامه دهند. عده ای دیگر هم هستند که آن قدر قدرت تسلط بر خویشتن دارند که توانستند با فراز و نشیب بیشتر کارهای قبلی را ادامه دهند و احیانا گوشه ذهن شان پفراینده های جدیدی را هم برای کارهایی که در آینده می خواهند انجام دهند که متناسب با شرایط اطراف شان است باز کردند.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درباره نقش نویسندگان برای یاری به بچه ها در مواجهه با شرایط ویروس کرونا گفت: نویسنده کارش معلوم است؛ نوشتن. پس از همین راه هم می تواند نسبت به این بحران بزرگ ادای وظیفه کند. من می دانم که یک عده از نویسندگان اکنون به طور مستقیم کارهایی درباره این بحران جدید می نویسند؛ مثلا خانم ریحانه جعفری پویشی را به نام کرونانویسی آغاز کرد که مطالب شان در اینستاگرام درج شد و از بقیه نویسندگان و بچه ها به عنوان کسانی که الان در خانه هستند و نمی دانند چه کار نمایند خواسته تا اتفاقاتی را که در پیرامون شان درباره این مشکل به وجود آمده بنویسند، لایوی هم در این زمینه گذاشت. عده ای دیگر هم در این ایام در فضای مجازی کتاب خوانی می نمایند. چون الان تنها راه ارتباطی با بچه ها همان فضای مجازی است.

لاله جعفری همچنین درباره مجموعه ای که این روزها مشغول نوشتنش است شرح داد: نوشتن این مجموعه را قبل از رسیدن ویروس کرونا به ایران آغاز کردم. من در این کتاب دقیقا مسئله کرونا را مطرح ننموده ام اما سعی نموده ام در خلال داستانم کاراکترهای داستان را دچار مسائلی کنم که به نحوی در ذهن بچه ها با مشکل فعلی شبیه سازی گردد. این کتاب راهکارهایی را که کاراکترها برای حل مسائل شات پیدا می نمایند به طور غیرمستقیم به بچه ها یاد می دهد که با این مسئله ای که به وجود آمده چطور کنار بیایند. من این روزها گاهی در اینستاگرام کتاب خوانی و لایو هم گذاشته ام و درباره مواجهه با این بحران با بچه ها صحبت نموده ام.

او در انتها نوجوانان را به خواندن یکی از کتاب هایش دعوت و بیان نمود: من رمانی دارم که آن را انتشارات کانون پرورش فکری چاپ نموده که اسمش ناروال؛ نهنگ تک شاخ است. در این کتاب بحرانی برای کل دنیا که البته آن جا دنیا زیر اقیانوس است به وجود می آید و همه به هم یاری می نمایند تا اقیانوس شان را از این بحران نجات دهند. این داستان با بحرانی که در آن هستیم خیلی قابل شبیه سازی است و چون ماجراجویانه است می تواند در این ایام برای بچه ها که در خانه هستند جذاب باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 950

به "واکنش های متفاوت نویسنده ها به بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش های متفاوت نویسنده ها به بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید