کارگاه فرآیند فراوری کتاب به صورت آنلاین در هشت جلسه

به گزارش تنها پیامک، مهدی قنوانی، مدیر کمیسیون آموزش انجمن صنفی ویراستاران در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به برگزاری دوره جامع نگارش و ویرایش، گفت: این دوره شامل 140 جلسه آموزشی و 280 ساعت درسی است که در آن شرکت کنندگان با مباحث مختلف حوزه نگارش و ویرایش آشنا می شوند.

کارگاه فرآیند فراوری کتاب به صورت آنلاین در هشت جلسه

وی با اشاره به بعضی از این مباحث، شرح داد: ویرایش زبانی، ویرایش صوری، ویرایش استنادی و مرجع شناسی، کارگاه ویرایش ترجمه ، عربی در فارسی و .. بعضی از عناوین این دوره ها هستند.

قنواتی ادامه داد: کسانی که در این دوره ها شرکت می نمایند کسانی هستند که می خواهند ویراستار شوند، ویرایش هیچ وقت جدای از نشر نیست و جزئی از بدنه و صنعت نشر است و هر کسی که می خواهد در حوزه ویرایش قدم بردارد باید با فراوری کتاب و فرایند فراوری آن آشنا باشد.

وی با بیان اینکه آشنایی با فرایند فراوری کتاب یکی از این درس ها است، اعلام کرد: این دوره علاوه بر اینکه به مهمترین سوالات و نکات ویراستاران در حوزه صنعت نشر پاسخ می دهد برای ناشران تازه کار نیز کاربرد دارد و مواردی مثل موضوع فیپا، شابک، کالبدشناسی کتاب و .. در این دوره ها آموزش داده می گردد.

قنواتی با طرح این موضوع که مباحث دوره شامل تمام مسائل حوزۀ نشر با تأکید بر فراوری محتوا است، تاکید نمود: اکنون می توان گفت که این دوره تنها دوره تخصصی در حال حاضر در ایران است، چون اتحادیه ناشران هم مدتی است کلاس برگزار نکرده و ناشران زیادی هستند که نوناشرند و تازه پروانه تأسیس گرفته اند یا خودشان و یا کارکنانشان احتیاج به آموزش دارند.

وی بعلاوه درباره اهداف کلی دوره شرح داد: آشنایی دانشجویان با مفاهیم و بایسته های مرحله نشرکتاب (فراوری فرهنگی)، آشنایی با مفاهیم، مراحل و بایسته های نشر کتاب (از فراوری محتوا تا توزیع)، آشنایی و توانایی تشخیص و به گزینی کنش مناسب در فراوری فرهنگی و آشنایی و توانایی تشخیص و به گزینی کنش مناسب در آماده سازی از جمله مباحث این دوره است.

قنواتی گفت: آشنایی و توانایی تشخیص و به گزینی کنش مناسب در فراوری چاپی، توانایی آفت شناسی مراحل مورد نظر و آشنایی و کسب مهارت کارکرد مناسب به عنوان ویراستار در جایگاه های مرتبط با این حرفه در صنعت نشر از دیگر اهداف این دوره به شمار می آیند.

وی بعلاوه درباره مطالبی که برای این دوره پیش بینی شده است، اعلام کرد: کوشش شده مطالب متنوعی برای دوره در نظر گرفته گردد از فراوری محتوا، چرخه فراوری فرهنگی، معرفی چهار مرحله نشر کتاب شامل آفرینش محتوا، آماده سازی، فراوری فنی، توزیع و وابستگی کیفیت هر مرحله به مرحله پیشین، مدیریت بهینه هر مرحله با آینده نگری و تدبیر، معین حوزه و سیاست گذاری حوزه نشر به وسیله ناشر (هدف، استراتژی) تا مخاطب شناسی و فراوری شامل داشتن برنامه.

قنواتی یادآور شد: انواع ناشر، انواع اثر، چرخه کار و شرایط لازم برای پذیرش اثر، ارزیابی های داخلی و بیرونی اثر، بعضی راهکارها برای جلب اثر و فراوری فرهنگی یا همان فراوری محتوا، گونه های ویرایش، جایگاه سرویراستار، ویراستاری در چرخه نشر کتاب، فرم های اداری و سفارش و چک فهرست ها، قرارداد با صاحب اثر، حق انتشار، حق انتشار و ... نیز از دیگر مباحث این دوره هستند.

به گفته وی، این درس در اتحادیه ناشران و کتاب فروشان نیز به وسیله جواد رسولی تدریس می شد و به همین علت مباحث ارائه شده در آن با احتیاجهای ناشران و بازار نشر همخوانی دارد.

قنوانی یادآور شد: این دوره با تفاهم نامه مشترک جهاد دانشگاهی و مرکز نشر دانشگاهی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی در هشت جلسه آنلاین برگزار می گردد و در سرانجام نیز آزمونی بر اساس محتوای درسی گرفته شده و گواهینامه معتبر نیز به افراد داده می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2015

به "کارگاه فرآیند فراوری کتاب به صورت آنلاین در هشت جلسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگاه فرآیند فراوری کتاب به صورت آنلاین در هشت جلسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید