خبرنگاران رفع مشکل آب شرب منطقه کاشان در گرو تحقق سهم انتقالی است

به گزارش تنها پیامک، کاشان - خبرنگاران - نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: آب شرب این منطقه کیفیت مناسب ندارد و رفع این مشکل در گرو تحقق ظرفیت نهایی سهم انتقالی از زاینده رود است.

خبرنگاران رفع مشکل آب شرب منطقه کاشان در گرو تحقق سهم انتقالی است

سیدجواد ساداتی نژاد عصر پنجشنبه در نشست خبری با تاکید بر وابسته بودن شهرستان های کاشان و آران و بیدگل به آب زاینده رود اضافه کرد: اکنون به دلایلی ظرفیت نهایی آب توافق شده در پروژه انتقالی از زاینده رود به کاشان محقق نمی شود و به ناچار، آب مورد نیاز مردم از ترکیب آب انتقالی و چاه های زیرزمینی تامین می شود.

وی ادامه داد: دلیل کیفیت نامناسب آب سفره های زیرزمینی منطقه کاشان و آران و بیدگل، خشکسالی و کاهش 30 متری آب این سفره ها در سال های اخیر است.

به گزارش خبرنگاران، ظرفیت نهایی آب انتقالی زاینده رود به کاشان و آران و بیدگل از سال ها پیش یک هزار و 100 لیتر در ثانیه بوده است که به دلایلی از جمله خشکسالی و طولانی شدن بهره برداری از پروژه خط انتقالی محقق نشد.

اکنون مصرف آشامیدنی مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل با حدود 400 لیتر در ثانیه آب انتقالی از زاینده رود و 80 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق با میزان آبدهی 2 تا 20 لیتر در ثانیه تامین می شود.

اهالی 11 شهر و 66 روستا از توابع شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در حال حاضر از خدمات شرکت آب و فاضلاب کاشان بهره مند هستند.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آب، حیاتی ترین مساله منطقه کویری کاشان و آران و بیدگل است، ادامه داد: باید مساله آب به عنوان یک عامل محدودکننده زیست و حیات منطقه در برنامه ریزی ها اولویت داشته باشد.

ساداتی نژاد شرح داد: کاشان در منطقه خشک قرار گرفته است و باید علاوه بر صرفه جویی، سرانه مصرف آشامیدنی، صنعت و کشاورزی جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای توسعه منطقه کاشان و آران و بیدگل در بخش هایی از جمله صنعت، کشاورزی و سکونت، بدون در نظر دریافت پیوست آب به طور شفاف و دقیق، نباید به رسمیت شناخته شود.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استفاده از فناوری های نو در حوزه های کشاورزی و صنعت، اضافه کرد: صنعت این منطقه باید از بازچرخانی آب بهره ببرد.

مدیریت چرخه تولید نهاده های دامی اصلاح شود

رییس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی علت گرانی مرغ را چرخه معیوب در تولید نهاده های دامی دانست و گفت: مواردی از جمله سیاست گذاری های اشتباه و وجود رانت در تولید و واردات محصولات کشاورزی و نهاده های دامی نیز در این خصوص اثرگذار بوده که باید اصلاح شود.

ساداتی نژاد، ارز 2 نرخی را عامل کاهش انگیزه برای تولید مرغ و محصولات کشاورزی دانست، اضافه کرد: تک نرخی شدن ارز سبب کاهش مسائل این بخش می شود.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقررات کشاورزی در کشور بر اساس قانون صنعت ارزیابی می شود، گفت: فعالیت شورای واحد قیمت گذاری محصولات کشاورزی که اخیرا از سوی رییس جمهوری ابلاغ شد و تعیین قیمت خرید تضمینی مسائل کمبود مرغ را رفع می کند.

وی خاطر نشان کرد: تمامی قیمت های خرید تضمینی محصولات کشاورزی که توسط شورای اقتصاد تعیین شده باید در نشست شورای قیمت گذاری اصلاح شود.

ساداتی نژاد، نبود هماهنگی سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی و سامانه گمرکی ایران، محدود بودن اختیارات وزارت جهاد کشاورزی و مشکل توزیع نهاده های دامی را از دیگر علت های افزایش قیمت گوشت مرغ در کشور اظهار داشت.

شیوه نامه طرح پایتخت نهج البلاغه نیازمند بازنگری است

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می رفت با توجه به آغاز طرح ملی پایتخت نهج البلاغه از کاشان، شیوه نامه این طرح مورد بازنگری قرار گیرد و شورای هماهنگی با موضوع کاشان برگزار شود.

ساداتی نژاد تاکید کرد: اجرای طرح ملی کاشان پایتخت نهج البلاغه ایران به عنوان رویداد مهم فرهنگی و مذهبی نیازمند مشارکت بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد است تا کاشان الگویی برای دیگر شهرها شود.

وی، با یادآوری کلام مولای متقیان امام علی (ع) با موضوع حکومت اسلامی گفت: الگوبرداری از فرمایشات این امام همام در حکومت اسلامی باید به عنوان نقشه راه مورد استفاده بگیرد.

شهرستان کاشان از 21 مهر امسال به مدت 2 سال به عنوان پایتخت نهج البلاغه ایران نام گذاری شده است.

کرونا، ساخت بیمارستان تامین اجتماعی را به تاخیر انداخت

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساخت بیمارستان تامین اجتماعی کاشان، بدهی این سازمان به کارگران است، گفت: شیوع ویروس کرونا اجرای این طرح را به تاخیر انداخت.

ساداتی نژاد با بیان اینکه چرخه تولید بدون کارگران بی معناست، اضافه کرد: این قشر زحمت کش، عنصر هوشمند، فعال و مهم تولید هستند و نباید فراموش شوند.

وی با یادآوری نگاه مثبت و سازنده مجلس شورای اسلامی به کارگران در موضوع های مختلف یادآور شد: قانون همسان سازی، امسال مورد پذیرش دولت قرار گرفت و مجلس نیز به این موضوع ورود خواهد کرد.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی بر رفع مشکل شرکت های تولیدی و درک شرایط موجود با توجه به هزینه های اجرایی، چند برابری هزینه های تامین مواد اولیه و سرمایه گذاری تاکید کرد.

ساداتی نژاد با یادآوری فعالیت چهار شهرک صنعتی در منطقه کاشان، شرح داد: جلوگیری از توسعه صنایع آلاینده و آب بر با توجه به خشکسالی 2 راه حل اساسی برای حفظ محیط زیست این منطقه است.

وی همچنین با یادآوری موضوع پسماند برای مردم ابوزیدآباد و چالش های زیست محیطی آن تاکید کرد: محیط زیست مساله مهم و حیاتی است و در این موضوع باید علمی و فنی اقدام کرد.

شهرستان کاشان با جمعیت بیش از 368 هزار نفر، در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری و شهرستان آران و بیدگل با جمعیت بیش از 103 هزار نفر، در فاصله نزدیک به 215 کیلومتری شمال اصفهان قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1393

به "خبرنگاران رفع مشکل آب شرب منطقه کاشان در گرو تحقق سهم انتقالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رفع مشکل آب شرب منطقه کاشان در گرو تحقق سهم انتقالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید