خبرنگاران کشت گل گلایول برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری شروع شد

به گزارش تنها پیامک، شهرکرد- خبرنگاران- مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از شروع کشت گل گلایول(Gladiolus) برای نخستین بار در پنج هکتار از سطح اراضی کشاورزی استان اطلاع داد و گفت: با توجه به حاصلخیز بودن اراضی کشاورزی و شرایط آب و هوایی مناسب، این سطح کشت به صورت پایلوت اجرا شده است.

خبرنگاران کشت گل گلایول برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری شروع شد

به گزارش خبرنگاران، ابراهیم شیرانی روز دوشنبه در حاشیه ملاقات از اجرای طرح کاشت گل گلایول توسط یک سرمایه گذار استان گرگان در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه گل گلایول در زمره گل شاخه بریده و از خانواده زنبق و پیازی است، اضافه کرد:با کشت پیاز این گل برای نخستین بار، در صورتی که نتیجه مطلوب باشد در سال های آینده نیز این گیاه به عنوان کشت جایگزین در مناطق مستعد استان فراوری خواهد شد.

وی به رویش انوع گل های وحشی و خودرو از جمله لاله واژگون در استان اشاره نمود و گفت: آب و هوای استان ظرفیت توسعه گل شاخه بریده را دارد.

شیرانی گفت: پیاز این گل در نقاط گرمسیر و جنوب کشور در فصل پاییز و زمستان کشت و اوایل بهار برداشت می گردد اما در این استان بعد از برطرف سرمای بهاره ، در اردیبهشت ماه کشت و پس از یک دوره 80 روزه برداشت می گردد.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در این دوره در هر هکتار 300 هزار پیاز گل گلایول مورد کشت قرار می گیرد که پیش بینی می گردد از این سطح یک میلیون شاخه گل بریده گلایول برداشت گردد.

وی با اشاره به شرایط استان و روزهای خنک تابستان، میزان تابش و ارتفاع بالا ، اضافه کرد: کیفیت این گلها برای صادرات مطلوب خواهد بود.

سرمایه گذار طرح گشت گل گلایول در چهارمحال و بختیاری نیز گفت:برای نخستین بار پنج هکتار از اراضی این استان زیر کشت گل گلایول نهاده شد و برای یک هزار نفر روز اشتغال ایجاد شده است.

حمید گَلَوی زاده اضافه کرد: در این سطح یک میلیون و 500 هزار پیاز گل کشت خواهد شد و پیش بینی می گردد تا 90 درصد بازدهی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زمان کشت تا برداشت هر دوره گل گلایول 85 روزه است، اظهارداشت: بازار فروش این گل ها کشورهای حوزه خلیج فارس و بازار داخلی است.

به گزارش خبرنگاران، هم اکنون 67 هزار بهره بردار با فراوری سالانه 1.5میلیون تن انواع محصولات در استان در حوزه کشاورزی فعال است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1676

به "خبرنگاران کشت گل گلایول برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کشت گل گلایول برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید