راهنمای سفر به جنگل الیمستان

به گزارش تنها پیامک، جاده زیبا و دیدنی الیمستان متعلق به روستایی توریستی است از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل که در کیلومتر 20 جاده هراز از آمل واقع شده است.

راهنمای سفر به جنگل الیمستان

چنانچه علاقه مند به طبیعت گردی هستید و آرامش خود را از تماشا سرسبزی جنگل ها می گیرید، مقصد مجذوب نماینده و مناسب برای شما جنگل الیمستان خواهد بود چرا که یکی از پرطرفدارترین منطقه ها طبیعت گردی ایران به شمار می رود و بخشی از جنگل های هیرکانی ایران می باشد که اخیراً پس از کوشش های فراوان در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

به جرأت می توان گفت این جنگل به عنوان یکی از رویایی ترین جنگل های ایران محسوب می گردد و به شما فرصت تماشای درختان سر به فلک کشیده، به دور از دغدغه های ذهنی ایجاد می نماید، ممکن است بار ها و بار ها از زیبایی های جنگل الیمستان به گوشتان خورده باشد. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره جاذبه ها و زیبایی های این جنگل رمانتیک کسب کنید با ما همراه باشید چرا که بخش گردشگری نمناک میخواهد شما کاربران عزیز را با این جاذبه گردشگری بکر آشنا کند، راه دسترسی آن را در اختیارتان قرار دهد، از جاذبه های زیبای آن رونمایی نموده و توصیه های لازم را جهت سفر به این مقصد رویایی با شما گردشگران خوش ذوق به اشتراک بگذارد.

انبوهی از درختان و منظره زیبای قله دماوند با ورود به این جنگل زیبا توجه شما را جلب می نماید البته کم کم که پیش بروید منظره های حیرت انگیز دیگری نیز نگاه شما را در خود محو می نماید. این جنگل محل رشد گیاهی به نام الیما می باشد، زمان رویش الیما در اردیبهشت ماه می باشد به خاطر همین است که نام الیمستان را برای آن انتخاب نموده اند.

این گیاه بومی شباهت زیادی به پیازچه دارد و محلی ها در پخت خورشت محلی از آن به کار می برند، چنانچه گله اسب های وحشی را بتوانید ببینید شانس با شما یار بوده است فقط این نکته را از قلم نیاندازید که آن اسب ها رام نشده اند بنابراین فاصله خود را با آن ها رعایت کنید تا آسیبی به شما نرساند.

راه دسترسی به جنگل الیمستان

برای اینکه به این روستای زیبا به راحتی دسترسی پیدا کنید با خودروی شخصی یا اتوبوس های محلی می توانید به آنجا بروید. از آمل، کیلومتر 20 و از تهران، کیلومتر 140 جاده هراز، به جاده فرعی سمت راست با تابلوی روبرو می شوید که روی آن عبارت امامزاده قنام نوشته شده است وارد آن جهت شوید، به یک جهت دوراهی در اوایل راه خواهید رسید که بایستی راه سمت چپی را دنبال کنید، حدود 7 کیلومتر جاده فرعی آسفالت پرپیچ و خمی را طی خواهد نمود ابتدا شما را به روستای لهاش می رساند و سپس با سپری کردن پنج کیلومتر جهت خاکی به روستای الیمستان شما را راهنمایی می نماید و شما پس از گذر از آبادی نمای زیبایی از جنگل را پیش روی خود خواهید دید.

جاذبه های گردشگری و تفریحات بیاد ماندنی در الیمستان

جنگل نوردی

برترین و مناسب ترین فضا برای لذت بردن از طبیعت بکر و و پیاده روی، منطقه الیمستان می باشد شما با رفتن به دل این جنگل می توانید از زیبایی های طبیعی تمام نشدنی آن لذت برده و به آرامش برسید.

عکاسی از اسب های زیبا

در اطراف جنگل و دشت روستای الیمستان گله اسب های زیادی را خواهید دید که سوژه بسیار مناسب و خوبی برای عکاسی شما خواهند بود، و شما را برای لحظاتی به فضای متفاوتی منتقل می نمایند فقط حتماً مراقب باشید که آرامش اسب ها را به هم نزنید چراکه آن ها وحشی هستند و ممکن است آسیبی به شما برسانند بنابراین تنها کاری که میکنید این است که فقط از عکاسی منظره لذت ببرید.

بازدید از مقبره امامزاده قنام

در این منطقه جهت کوهنوردی از روستای الیمستان شروع می گردد و پس از عبور از میان دشت ها و درختان می توانید به مقبره امامزاده قنام برسید مکانی که قداست خاصی برای محلی ها دارد و از آن به عنوان یک مکان مذهبی و مقدس یاد می نمایند، برای اینکه کوهنوردان اقامت شبانه در این منطقه داشته باشند در اطراف این مقبره چادر می زنند و شب را به صبح می رسانند.

فتح قله الیمستان

کوهنوردان بسیاری در بهار و زمستان راهی الیمستان می شوند تا قله معروف آن را که 2510 متر ارتفاع دارد، فتح بنمایند. منظرهی که در طول این جهت تجربه خواهید کرد لذت فتح این قله را صد چندان می نماید در تمام این جهت کوهنوردی هر لحظه دورنمای قله دماوند مقابل چشمتان است و از دیدتان خارج نمی گردد این اتفاق باعث می گردد که خستگی احساس نکنید. پس از این که قله را فتح کردید می توانید ساعت ها به تماشای منظره روبرویتان خیره شوید.

بازدید از نقش پای رستم

زیبایی های جهت رسیدن به قله بسیار زیاد است. جالب است بدانید در جهت کوهنوردی الیمستان و نرسیده به قله شما شاهد حفره های 10 متری خواهید بود که گفته می گردد جای دو شهاب سنگ بزرگ هستند. البته افسانه های بومی حاکی از آن دارند که این دو حفره رد زانو های رستم می باشد که در این منطقه برای نوشیدن آب زانو زده و جای زانوهایش به شکل دو حفره به جای مانده است، مجذوب نمایندهیت این حفره ها با وجود این افسانه و روایت چندین برابر شده است و به همین دلیل گردشگران زیادی به سمت آن کشیده می شوند.

دوچرخه سواری

آن دسته از افرادی که علاقمند به دوچرخه سواری هستند این منطقه را جهت متفاوتی برای فعالیت خود برگزیده اند چراکه دوچرخه سواران از دل جنگل با دوچرخه عبور می نمایند و راهی جهت های کوهستانی شده و از این فضا بهره مند می شوند البته باید بدانید که در این منطقه امکاناتی جهت اجاره کردن دوچرخه میسر نیست.

بازدید از منطقه بکر قلاردن

محلی ها در ماه اردیبهشت به طرف دشت گل گاوزبان در منطقه قلادرن راهی می شوند تا گیاهی به نام زی زا و گل گاوزبان بچینند. جهت این منطقه چندان شیبدار نمی باشد و تقریباً یک ساعت و نیم الی دو ساعت از روستای الیمستان تا منطقه قلادرن راه است. در این منطقه یک گاوسرا و بقایایی از یک قطعه قدیمی وجود دارد که برای چوپانان محلی اقامتگاه محسوب می گردد. مرتعی به نام سجمون در فاصله تقریبا یک کیلومتری گاوسرا گسترده شده است که با آب چشمه های آنجا گله دار ها گله های خود را سیراب می نمایند.

رفتن به روستای الیمستان

شما گردشگران خوش ذوق می توانید در حوالی جنگل الیمستان وارد روستای الیمستان شده و از منظره ها بکر ایران لذت ببرید. البته اینجا متذکر شویم که یادتان باشد دست خالی این روستا را ترک نکنید و حتماً جهت یاری به اقتصاد این روستا از محصولات محلی آن ازجمله لبنیات، عسل و غلات بخرید.

چنانچه فرصت زیادی برای گشت و گذار دارید پیشنهاد می کنیم از کوچه باغ های روستا، آبشار شاهاندشت، کتیبه ناصری، روستای نوا، نظامی تسخیرناپذیر ملک بهمن، منظره ها منحصر به فرد کوه دماوند بازدیدی داشته باشید پیاده روی در دره سیالی زرا از قلم نیاندازید چرا که تجربه آن خاطرات دل انگیزی را در زندگی شما سفر خواهد نمود.

توصیه های لازم برای سفر به جنگل الیمستان آمل

بخش گردشگری نمناک چند توصیه برای گردشگران جهت سفر به الیمستان دارد که به توضیح زیر است:

برای سفر به جنگل الیمستان حتما توجه کنید که غذای کافی با خود به همراه داشته باشید، چراکه در این منطقه هیچ خبری از مراکز پخش غذا و رستوران نیست بنابراین بهتر آن است که خوراک مورد احتیاج خود را یکی از ضروریات بدانید.

چنانچه در فصل تابستان راهی این جنگل شدید حتماً لباس خنک، بطری آب، عینک دودی، کلاه نقاب دار، زیرانداز به همراه داشته باشید و برای ثبت لحظات به یادماندنی حتماً دوربین عکاسی با خود ببرید.

چراغ قوه، جعبه یاری های اولیه، جی پی اس از جمله ابزار هایی هستند که وجودشان در سفر شما بسیار کاربردی است و چنانچه این لوازم را در دسترس نداشته باشید پیشنهاد می کنیم از بومیان این منطقه برای جنگل نوردی یاری بگیرید چرا که به خاطر شرایط مه آلود گم شدن در جنگل امکان دارد بنابراین احتیاط شرط عقل است.

برای حفاظت از محیط زیست به هیچ عنوان اقدام به روشن کردن آتش نکنید و یا اینکه در صورت روشن کردن پیش از اینکه محل را ترک کنید با اطمینان کامل آن را خاموش کنید.

اقامت در جنگل الیمستان

برای اینکه در این جنگل چند روز اقامت داشته باشید اگر تجهیزات مناسب به همراه داشتید پیشنهاد می کنیم کمپ به راه بیاندازید، اما چنانچه فاقد تجهیزات مورد احتیاج هستید پیشنهاد می کنیم خانه های محلی اطراف جنگل را برای ماندن اجاره کنید.

برترین زمان سفر به جنگل الیمستان

در هر زمان از سال و در چهار فصل جنگل های الیمستان زیبایی های خاص خودش را دارد و در نظر هر گردشگری بی نهایت دلربا و تماشای است، اما این زیبایی ها و مجذوب نمایندهیت ها در فصل پاییز و اردیبهشت ماه به بیشترین اندازه خود میرسد چرا که در فصل بهار طبیعت این منطقه عمری دوباره گرفته و گیاهان الیما تازه در ماه اردیبهشت رشد و نمو خود را شروع می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 29 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2514

به "راهنمای سفر به جنگل الیمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به جنگل الیمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید