زباله های پلاستیکی جدیدترین تهدید برای صخره های مرجانی

به گزارش تنها پیامک، بر اساس آخرین تحقیقات دانشگاه کورنل آمریکا، شیوع باکتری به وسیله زباله های پلاستیکی رها شده در اقیانوس ها آخرین تهدید جدی برای صخره های مرجانی است.

زباله های پلاستیکی جدیدترین تهدید برای صخره های مرجانی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، گویا سفید شدن صخره های مرجانی دنیا خطر کافی نبوده است، چرا که مطالعه جدید دانشگاه کورنل آمریکا نشان می دهد که زباله های پلاستیکی رها شده در آب نیز آنها را از بین می برد.

با توجه به این مطالعه، زمانی که این زباله ها با مرجان ها تماس برقرار نمایند، احتمال ابتلا به بیماری از 4 درصد به 89 درصد افزایش می یابد.

جولیا لمب، پژوهشگر ارشد این مطالعه و فوق دکترای دانشگاه کورنل که تحقیق خود را از زمانی که در دانشگاه جیمز کوک استرالیا دانشجوی دکتری بود، شروع کرد، می گوید: اقلام پلاستیکی مانند درب های بطری و مسواک ها که معمولا از پلی پروپیلن ساخته شده اند، به شدت دارای باکتری هستند. این مسئله با گروه ویرانگر بیماری های مرجانی در سطح دنیا که به عنوان سندرم سفید شناخته شده، مرتبط است.

لمب و تیمش برای این مطالعه، 159 صخره مرجانی را در اندونزی، استرالیا، میانمار و تایلند مورد آنالیز قرار دادند. آنها به صورت بصری تقریبا 125 هزار مرجان را آنالیز کردند و به دنبال از دست دادن بافت و جراحت گشتند.

هرچه مقدار پلاستیکی که وجود داشت بیشتر بود، شواهد بیماری نیز بیشتر بود.

شیوع پلاستیک ها بسته به موقعیت مکانی بسیار متفاوت است. مثلا در استرالیا 0.4 مورد در هر 100 متر مربع مشاهده می گردد، در حالی که در اندونزی 25.6 مورد در هر 100 متر مربع بود.

دانشمندان بر این باورند که حدود 11.1 میلیارد عدد پلاستیک در صخره های مرجانی سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه وجود دارد که این رقم در هفت سال آینده احتمالا 40 درصد افزایش خواهد یافت.

درو هارول دستیار تحقیق می گوید: کار ما نشان می دهد که آلودگی پلاستیکی باعث کشتن مرجان ها می گردد. هدف ما این است که کمتر روی اندازه گیری میزان از بین رفتن مرجان ها تمرکز کنیم و بیشتر تمرکزمان روی یافتن راهکار باشد.

وی اضافه کرد: در حالی که ما نمی توانیم تاثیر زیاد گرم شدن کره زمین را در سلامت مرجان ها در کوتاه مدت متوقف کنیم، این تحقیق جدید باید سیاست کاهش آلودگی پلاستیک را رواج دهد.

این مقاله اخیرا در مجله Science منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 613

به "زباله های پلاستیکی جدیدترین تهدید برای صخره های مرجانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زباله های پلاستیکی جدیدترین تهدید برای صخره های مرجانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید