سردی دست و پا، دلیل و درمان آن

به گزارش تنها پیامک، آیا تا به حال برای شما پیش آمده که در دست ها و پاهای خود احساس سرما کنید؟ دلایل و دلیل سردی و دست و پا متفاوت اند و باید به دقت آنالیز شوند.

سردی دست و پا، دلیل و درمان آن

شاید برای شما هم پیش آمده که پایین بودن دمای دست ها و پاهای شما برایتان آزاردهنده باشد و از سرد بودن بیش از حد آن ها رنج برده باشید. اگر بخواهیم درباره علت سردی دست و پا سخن بگوییم، نمی توانیم آن را تنها به یک علت محدود کنیم، چراکه دلایل متعددی باعث سرد بودن دست و پا می شوند. ما در این مطلب از مجله اینترنتی خبرنگاران قصد داریم نگاهی به دلایل عمده ای که باعث سرد شدن و افت دمای دست ها و پاها می شوند، بیندازیم و راه درمان هر کدام را آنالیز کنیم.

علت سردی دست و پا چیست؟

3 علت وجود دارد که دست و پاهای شما دچار سردی بگردد، در ادامه بده به معرفی هرکدام می پردازیم.

1. ضعف گردش خون

گاهی ممکن است که شما تنها در ناحیه دست و پا احساس سرما کنید و دیگر نواحی و اندام های بدنتان دمایی نرمال داشته باشند. در این صورت می توان احتمال داد که گردش خون بدن دچار ضعف شده است و نمی تواند خون کافی را به دست و پا منتقل کند. این مشکل می تواند از بیماری های قلب و عروق سرچشمه بگیرد. یعنی قلبی که توان پمپاژ کردن ندارد و در انتقال خون به بخش هایی مثل دست و پا ضعیف است یا گرفتگی سرخرگ هایی که از رسیدن خون به ناحیه هایی مثل دست و پا ممانعت می نماید.

درمان

اگر سردی دست و پا به گردش خون ضعیف و بیماری های قلبی و عروقی مرتبط باشد، برای درمان آن باید به پزشک متخصص رجوع نموده و راهکارها و داروهای لازم جهت کاهش این مشکل را تهیه کنید. مصرف مرتب داروهای مربوطه، در روند افزایش اندازه خون رسانی و کاهش سرد بودن دست و پا موثر خواهد بود.

2. کمبود آهن در بدن

در صورتی که اندازه آهن موجود در بدن کم باشد، می توانید احتمال این را بدهید که علت سردی دست و پا از کمبود آهن بدن شما نشات می گیرد. باید بدانید که گلبول های قرمز به واسطه آهن که یکی از مواد معدنی حائز اهمیت در بدن است، به انتقال اکسیژن در سراسر بدن می پردازند، یعنی آهن مسئول حمل اکسیژن و مواد غذایی و البته گرما به تمام سلول ها و بخش های بدن است.

درمان

در کنار مصرف داروهای مناسب و مکمل هایی که برای آهن استفاده می شوند، مصرف مواد غذایی سالم که حاوی مقادیر زیادی از عنصر آهن است، می تواند برای جبران فقدان این ماده یاری کننده باشد. پس مصرف گوشت قرمز، گوشت ماهی و دیگر خوراک های دریایی، تخم مرغ و گیاهانی مثل اسفناج و حبوباتی مانند نخود و عدس، می تواند برای بالا بردن اندازه آهن در بدن و در نتیجه کاهش سرمای بدن بسیار موثر باشد.

3. کمبود وزن

کمبود وزن ارتباط مستقیمی با کمبود اندازه چربی در بدن دارد. از آنجا که لایه های چربی انباشته شده در پشت پوست، راه نفوذ سرما را تا حد زیادی محدود می نماید، در صورتی که اندازه بافت های چربی بدن کم باشند، سرما بیشتر احساس خواهد شد. از طرف دیگر زمانی که اندازه غذا و مواد خوراکی که می خورید کم باشد، اندازه سوخت و سوز کالری در روند متابولیسمی بدن کاهش پیدا می نماید و این احساس سرما در ناحیه دست و پا تشدید می گردد، چرا که اندازه حرارت فراوری شده در داخل بدن خیلی کم است و دمای بدن پایین می آید.

درمان

باید غذاهایی که دارای مقادیر لازمی از انواع پروتئین و ویتامین و کربوهیدرات و چربی است، مصرف گردد تا علاوه بر بالارفتن اندازه سوخت و ساز و فراوری گرما از این طریق، اندازه لازم از چربی نیز در بدن به وجود بیاید که از نفوذ سرما و سرد شدن دست و پا بکاهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب راز رژیم غذایی درست در چیست؟ را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 23 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1402 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3184

به "سردی دست و پا، دلیل و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردی دست و پا، دلیل و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید