شش هزار شی تاریخی و فرهنگی در خوزستان ساماندهی شد

به گزارش تنها پیامک، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، شش هزار شی تاریخی و فرهنگی در خوزستان ساماندهی شد.

شش هزار شی تاریخی و فرهنگی در خوزستان ساماندهی شد

احمدرضا حسینی بروجنی، معاون میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به وجود محوطه های باستانی و بناهای تاریخی متعدد در خوزستان اعلام کرد:این اشیا شامل انواع دست ساختهای فرهنگی تاریخی هستند که اغلب در اکوسیستم های تاریخی یا بصورت گورنهاده در قبرهای تاریخی کشف شده اند.

وی اضافه کرد: این اشیا متعلق به دوره های پیش از تاریخ ، دوره تاریخی هخامنشی، سلوکی، اشکانی،ساسانی و دوره اسلامی شامل ظروف مختلف از جنس سفال، سنگ، فلز و قیر، مهر و مهره از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی بعلاوه فلزات مختلف از سکه، تندیس، پیکرک، ابزار جنگی، دشنه و خنجر، شمشیر، زوبین و پیکرک های انسانی و حیوانی از جنس مفرغ، مس، قلع، سیم و زر می باشند.

حسینی بروجنی با اشاره به اینکه اشیای تاریخی پس از کشف شرایط ناپایداری از لحاظ ساختاری و ریختاری دارند، اعلام کرد: این اشیا احتیاجمند آسیب شناسی، حفاظت و بازسازی هستند لذا شناسنامه دار کردن اموال و هویت بخشی از مراحل ساماندهی اشیا محسوب می گردد.

وی ادامه داد: اشیای کشف شده پس از ساماندهی محیطی و فیزیکی و مهیا کردن شرایط پایدار حفاظتی امنیتی در موزه های استان نگهداری و نمایش داده می شوند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: هرساله تعداد زیادی آثار تاریخی و فرهنگی به وسیله کاوش های علمی یا توقیف اموال از مبادی ورودی مختلف به موزه تحویل داده می گردد که کم کم در سامانه جام (پرونده الکترونیک آثار تاریخی) ثبت می شوند.

وی اضافه کرد: این اشیا علاوه بر تامین احتیاج موزه های استان برای دانشجویان باستان شناسی، دانشگاهی و پژوهش با طی کردن مراحل و مجاری قانونی قابل دسترس است.

منبع: همگردی
انتشار: 31 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2788

به "شش هزار شی تاریخی و فرهنگی در خوزستان ساماندهی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شش هزار شی تاریخی و فرهنگی در خوزستان ساماندهی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید