شگفتی اروپا از صادرات تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت

به گزارش تنها پیامک، دانش بنیان های ایرانی توانسته اند محصولاتی فراوری نمایند که با شرکت های بزرگی از آلمان، کره جنوبی، آمریکا و انگلیس رقابت و بخشی از بازار آن ها را در دنیا تصاحب نمایند.

شگفتی اروپا از صادرات تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت

در سفر با تور هلند از کشور گلهای لاله دیدن کنید و آسیاب های بادی آمستردام هلند را نظاره گر باشید.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشریه اتریشی یورو پیجز در گزارشی از صادرات 20 میلیون یورویی تجهیزات آزمایشگاهی در ایران اطلاع داد، صادراتی که یک سوم آن را شرکت های دانش بنیان به دوش می کشند و رشد اختراعات فنی در فراوری این تجهیزات نسبت به سه سال قبل حداقل 10 برابر شده است.

متخصصان کشور در حوزه فراوری تجهیزات آزمایشگاهی و درمانی به وسیله برپایی نمایشگاه سالانه در این حوزه کوشش نموده اند تا قابلیت های خود را معرفی نمایند؛ نمایشگاه های سالانه تجهیزات آزمایشگاهی موجب آشنایی کشور های صاحب نام با توانمندی های محققان ایرانی شده و همکاری های متقابل فراورینمایندگان داخلی و شرکت های تجاری خارجی را به ارمغان آورده است.

رقابت با بزرگان دنیا

تحقیقاتی یورو پیجز در سه سال اخیر حداقل 25 شرکت فعال در حوزه دستگاه های آزمایشگاهی و مهندسی پزشکی پیروز شده اند محصولات خود را به کشور های یونان، کرواسی، چین، کره جنوبی، پرتغال، مالزی، اوکراین و کشور های غرب آسیا صادر نمایند.

دانش بنیان های ایرانی توانسته اند محصولاتی فراوری نمایند که با شرکت های بزرگی از آلمان، کره جنوبی، امریکا و انگلیس رقابت و بخشی از بازار آن ها را در دنیا تصاحب نمایند.

در حال حاضر تجهیزات آزمایشگاهی و مهندسی پزشکی ایران به بیش از یکصد کشور دنیا صادر می گردد و ایران صندلی مستقل در چهار نمایشگاه مهم بین المللی را در اروپا و شرق آسیا دارد. این حوزه در ایران به اندازه ای گسترده است که حدود 2 هزار شرکت داخلی و 3 هزار نمایندگی شرکت های خارجی در ایران فعالیت دارند.

بازار 7 میلیارد دلاری ایران

رشد اختراعات مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی در ایران نسبت به رشد دنیای تقریباً دو برابر است. به طوری که رشد اختراعات فنی در فراوری تجهیزات پزشکی نسبت به سه سال قبل حداقل 10 برابر شده است.

هم اکنون ارزش بازار تجهیزات مهندسی پزشکی در دنیا حدود 400 میلیارد دلار و در ایران 7 میلیارد دلار تخمین زده شده است. شرکت های دانش بنیان ایرانی در سال های اخیر رشد چشم گیری داشته اند و از بازار 7 میلیاردی بخش زیادی را به خود اختصاص داده اند. صادرات 20 میلیون یورویی ایران نشان می دهد که در یک دهه اخیر مراکز دانشگاهی ایران در همکاری با شرکت های اقتصادی بزرگ ایرانی سرمایه گذاری زیادی در فراوری تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی داشته اند.

نمایشگاهی برای عرض اندام

یورو پیجز به نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دارو، خدمات و گردشگری سلامت هم که هر سال در ایران برگزار می گردد، نگاهی انداخته و توسعه صادرات تجهیزات را از اهداف برگزاری نمایشگاه ایران هلث دانسته است.

نمایشگاه ایران هلث با هدف ارائه آخرین توانمندی های صنعت مهندسی پزشکی ایران، رونمایی از فناوری ها و پیشرفت های دانش بنیان های دانشگاهی، توسعه صنعت توریسم درمانی، رونمایی از محصولات و خدمات متخصصان دانشگاهی، فراوری نمایندگان و استارت آپ های برتر، ارتباط با مدیران مراکز درمانی و آموزش پزشکی و توسعه صادرات تجهیزات آزمایشگاهی و دعوت از تجار و بازرگانان خارجی از کشور های دیگر هر سال در ماه می (اردیبهشت ماه) در تهران برگزار می گردد.

فضا رقابتی است

در همین زمینه اخیراً مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت کمبود ها در حوزه تجهیزات پزشکی را شامل سه گروه ذکر نموده و گفت: گروه نخست مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه آن ها و قرار است با اختصاص ارز دولتی، این نرخ اصلاح گردد؛ گروه دوم مربوط به فراورینمایندگانی است که در فراوری بعضی اقلام دچار مشکل هستند، بنابراین فراخوانی در بازار داده می گردد تا فراورینمایندگان دیگر در یک فضای رقابتی بتوانند فراوری آن وسیله را برعهده گیرند.

رضا مسائلی اضافه نمود: گروه سوم مربوط به تجهیزات پزشکی می گردد که دانشگاه علوم پزشکی برای آن اقدام ننموده اند. در این خصوص قرار است با موضوع دانشگاه های قطب در خصوص موضوع برنامه ریزی گردد. مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت همچنین تأکید کرد: تحریم ها خللی در فراوری تجهیزات پزشکی ایران ایجاد نمی کند، زیرا فضا رقابتی است و اگر کشوری حاضر نباشد با ایران تجارتی داشته باشد سایر رقبا با طیب خاطر وارد این عرصه می شوند و جای آن ها را می گیرند.

صندلی درخشان در مهندسی پزشکی

در حال حاضر ایران رتبه شانزدهم فراوری مقالات مهندسی پزشکی در دنیا را به خود اختصاص داده است که حدود 40 درصد مقالات فراوری شده در این زمینه، مربوط به دانش بنیان های زیرنظر دانشگاه های کشور است.

جالب اینکه هم اکنون فرایند پذیرش مقاله در بیش از 90 درصد همایش های خارج از کشور آسان تر از همایش های داخلی است و این امر نشان دهنده سطح مطلوب کیفی همایش ها در کشور است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 614

به "شگفتی اروپا از صادرات تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفتی اروپا از صادرات تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید