نکاتی برای مراقبت از پوستتان در فصل سرما

به گزارش تنها پیامک، سرمای زمستان می تواند پوست شما را دچار آسیب نموده و باعث خشک، خارش و تحریک آن گردد. به گفته آموزشگاه پوست آمریکا (AAD)، حتی نشستن در کنار گرمای دلچسب شعله های خروشان شومینه هم می تواند پوست شما را خشک کند. با وجود اینکه گرفتن دوش آب گرم در فصل زمستان روش خوبی برای بالا بردن دمای بدن است، اما آب گرم با از بین بردن روغن های طبیعی، پوست شما را خشک می نماید. با این حال، نکاتی برای مراقبت از پوست صورت در فصل سرما وجود دارد که به شما یاری می نمایند تا در تمام طول فصل زمستان رطوبت و لطافت پوستتان را حفظ کنید.

نکاتی برای مراقبت از پوستتان در فصل سرما

با توجه به کمبود رطوبت و خشک بودن هوای زمستان، اگر اقدامات لازم را برای محافظت از پوست خود در برابر شرایط سخت زمستان انجام ندهید، با فرا رسیدن روزهای گرم و آفتابی تابستان، پوستی خشن و تحریک پذیر خواهید داشت. برای جلوگیری از بروز این مشکل، در ادامه راه کارهایی را برای مراقبت از پوست صورت در فصل سرما معرفی می کنیم.

استفاده از ضد آفتاب

یک تصور غلط رایج این است که ضد آفتاب فقط در روزهای آفتابی و تابستانی و هنگامی که در ساحل یا کنار استخر نشسته اید باید استفاده گردد. اما اگر قصد دارید در فعالیت های زمستانی مانند اسکی یا اسنوبورد شرکت کنید، استفاده از ضد آفتاب لازم است. نور خورشید بزرگترین منبع اشعه ماورا بنفش (UV)، عامل اصلی سرطان پوست است. اگر نور خورشید از روی یک سطح بازگردد، می تواند باعث افزایش اشعه ماورا بنفش گردد. طبق انجمن سرطان پوست آمریکا، برف تا 80٪ از نور ماورا بنفش خورشید را منعکس می نماید، و این امر باعث می گردد که ضرر آن دو برابر شده و خطر آسیب به پوست شما افزایش یابد. بنابراین، برای محافظت از پوست خود از کرم ضد آفتاب با اس پی اف (SPF) بالا بهره ببرید.

پوشیدن لباس مناسب

برترین راه برای محافظت از پوست در ماه های سرد پوشیدن لباس مناسب است. با کاهش دما، پوشش های محافظتی شما باید افزایش یابد. پوشیدن دو تا سه لایه لباس گرم، یک کلاه بافتنی و چکمه های ضد آب در یک روز سرد امری لازم است.

اجتناب از دوش آب گرم برای مدت طولانی

پس از سپری کردن یک روز طولانی خارج از منزل، گرفتن دوش آب گرم می تواند بسیار لذت بخش باشد. اما باید بدانید که دوش رویایی شما می تواند به پوستتان آسیب وارد کنید. یکی از دلایل خشکی پوست، گرفتن دوش آب گرم است. سعی کنید دمای آب را روی گرم، نه داغ تنظیم کنید. آموزشگاه پوست آمریکا توصیه می نماید که زمان دوش گرفتن را به 10 دقیقه یا کمتر برسانید. بعلاوه، بعد از بیرون آمدن، بدن خود را خوب خشک کنید.

استفاده از کرم و پماد بدن

هوای سرد پوست را به طور طبیعی خشک می نماید. اما شما می توانید با یاری گرفتن از کرم و پمادها مغذی و مرطوب نماینده از زبر و پوسته پوسته شدن پوستتان جلوگیری کنید. طبق توصیه انجمن پوست آمریکا، کرم ها و پمادها مدافع بزرگی در برابر اثرات منفی هوای زمستان هستند، زیرا رطوبت موجود در پوست را به دام می اندازند و کمتر از لوسیون ها باعث تحریک پوست می شوند. برای رسیدن به برترین نتیجه، بلافاصله پس از دوش گرفتن کرم را به کل بدن خود بمالید. و اگر به طور طبیعی مستعد خشکی پوست هستید، برای ایجاد یک لایه اضافی، کرم خود را با روغن (مثلا روغن زیتون) مخلوط کنید.

استفاده از کرم دست

فصل اوج آنفلوآنزا در ماه های زمستان است. اگرچه هوای سرد باعث ورود ویروس به بدن نمی گردد، اما لمس سطوح آلوده می تواند باعث ورود ویروس به بدن شما گردد. شستن منظم دست ها باید در اولویت باشد، اما استفاده از کرم دست نیز نباید فراموش گردد. دقیقا مانند بدن، بلافاصله بعد از شستن دستانتان از کرم دست بهره ببرید تا رطوبت در پوست باقی بماند.

پوشیدن دستکش

علاوه بر کرم، پوشیدن دستکش در روزهای سرد می تواند از دستان شما در برابر اثرات منفی هوای سرد و زمستانی محافظت کند. دستان ما اولین عضوی هستند که خشکی پوست را نشان می دهند. دستکش از ترک خوردگی پوست و شنمایندگی ناخن جلوگیری می نماید.

انتخاب یک کرم ترک پای مناسب

پاهای شما در تمام طول زمستان در جوراب ها و چکمه های ضخیم قرار دارند. این امر می تواند منجر به ترک خوردگی و خشن شدن پوست گردد و در صورت بی توجهی به این نکته ممکن است شرایط پاهایتان وخیم تر گردد. اگر می خواهید در تمام طول سال پاهایتان صاف و بدون ترک باشد، بعد از دوش گرفتن و قبل از خواب از کرم ضد ترک پا بهره ببرید.

استفاده از بالم لب

اگر هنگام بیرون آمدن، صورت شما در معرض آب و هوای سرد قرار می گیرد، این احتمال وجود دارد که لب هایتان آسیب ببینند. باد شدید می تواند لب ها را خشک نموده و آن ها را دچار ترک و پوسته پوسته کند. پس بهتر است برای نرم و مرطوب نگه داشتن لب هایتان از بالم یا نرم نماینده لب بهره ببرید.

کاهش دمای وسایل گرمایشی

در روزهای سرد زمستان، همه ما تمایل داریم گرم ترین لباس خود را بپوشیم و در کنار شومینه یا بخاری بنشینیم. اما نشستن در مجاورت این منابع گرما می تواند پوست شما را خشک کند. پوست ما به طور طبیعی در زمستان رطوبت خود را از دست می دهد، و قرار داشتن در کنار منابع گرمایش مرکزی مقدار خشکی پوست را افزایش می دهد. بنابراین، گرما محیط خانه را متعادل کنید و در صورت سرد شدن خانه جوراب، اسلیپر یا چند لایه اضافی لباس گرم بپوشید.

تغییر رژیم غذایی

یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی برای حفظ زیبایی پوست لازم است. این امر خصوصا در زمستان که پوست ما در معرض خشکی قرار گرفته است، لزوم بیشتری پیدا می نماید. توت فرنگی، کرفس و خیار پر از آب بوده و در آبرسانی به بدن ما مفید هستند. پروتئین، ویتامین A، ویتامین C و اسیدهای چرب امگا 3 همه مواد مغذی هستند که با خشکی پوست زمستان مقابله می نمایند.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب، یکی از راه های مراقبت از پوست صورت در فصل سرما است. اگر به مقدار کافی آب نمی نوشید، بدن شما علائمی از خشکی را نشان خواهد داد. اما عده ای به غلط تصور می نمایند که تنها باید در فصل تابستان و به علت تعریق زیاد آب مصرف گردد. طبق اظهارات وزارت کشاورزی ایالات متحده، نوشیدن آب برای حفظ رژیم غذایی سالم در زمستان و داشتن پوستی پرطراوت لازم است. هنگامی که هوای سرد و باد شدید با گرمایش محیط داخلی ترکیب شوند، فضای بسیار خشکی پدید می آید که منجر به از دست رفتن مداوم رطوبت بدن و خشک شدن پوست می گردد.

منبع: https://www.theactivetimes.com/healthy-living/winter-skin-care-tips/slide-10

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3019

به "نکاتی برای مراقبت از پوستتان در فصل سرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای مراقبت از پوستتان در فصل سرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید