چند حقیقت جالب درباره جغدها که شما نمی دانستید!

به گزارش تنها پیامک، جغدها یکی از اسرار آمیزترین و باشکوه ترین حیوانات روی کره زمین هستند. بعضی از حقایقی که در ادامه به شما خواهیم گفت، حتی پرورش دهندگان این پرنده را هم شگفت زده خواهد کرد!

چند حقیقت جالب درباره جغدها که شما نمی دانستید!

1- بیش از 150 گونه جغد در سر تاسر دنیا وجود دارد! نوع دیگری از طبقه بندی این عدد را به 220 گونه افزایش می دهد! بیشترین تنوع جغد در آسیا دیده شده است و تنها 19 گونه جغد در استان متحده و کانادا وجود دارد.

2- جغدها در تمام اقلیم ها یافت می شوند. در تمام منطقه ها، غیر از قطب جنوب، گونه های مختلفی از جغد زندگی می کنند. بیشترین گونه جغد در جنگل ها ساکن هستند. این پرنده اسرار آمیز حتی در شهرها هم یافت می شود.

3- تمام جغد ها راست قامت می ایستند و چشم هایی مستقیم دارند که دیدی دو چشمی به آنها می هد، درست مانند دیدی که انسان دارد. چشم جغدها بر خلاف چیزی که به نظر می رسد کروی نیست، بلکه استوانه ای شکل است که این ساختار منحصر به فرد عمق دید آنها را افزایش داده و اجازه می دهد طعمه را از فاصله خیلی دور ببینند. اما دیده نزدیک آنها به خوبی دید دورشان نیست.

4- بسکمک از گونه های جغد گوش هایی نامتقارن دارند که اندازه مختلفی دارند و در ارتفاعی متفاوتی از سر قرار گرفته اند! این مدل قرار گیری گوش قدرت شنوایی خارق العاده ای به جغد بخشیده و باعث شده جغد بتواند محل دقیق طعمه را شناسایی کند، حتی اگر نتواند آن را ببیند.

5- چند گونه از جغدها بر روی سر خود کاکل دارند که نباید این کاکل ها را با گوش اشتباه گرفت. این کاکل به جغد این امکان را می دهد که خود را استتار کند و یا برای نشان دادن خشمش از آنها استفاده کند.

6- چهره صاف و قیف مانند جغد این امکان را برای او فراهم می آورد که صداها را 10ها بار شدید تر بشنود و صداهایی را تشخیص دهد که انسان حتی قادر به شنیدن آنها نیست. جغدهای مختلف، صفحه صورت متفاوتی هم دارند که می تواند برای شناخت جغدها به کار رود.

7- چشم های جغد به وسیله حدقه چشمی پر از استخوان محافظت می شوند و آنها نمی توانند چشم هاشان را بگردانند. به جای آن جغد می تواند سر خود را تا 270 درجه بگرداند (135 درجه به هر طرف). اما آنها نمی توانند سرشان را یک دور کامل بگردانند.

8- جغد سه پلک دارد! یکی برای پلک زدن، یکی برای خوابیدن و یکی برای تمیز و سالم نگه داشتن چشم! بسکمک از پرندگان دیگر هم پلک نوع سوم را دارند.

9- یک جغد قهوه ای می تواند تا 1000 موش را در سال بخورد. جغد معمولا یک موش را به صورت درسته قورت می دهد! بسکمک از کشاورزان برای مبارزه با موش ها و جلوگیری از آسیب رساندن آنها به محصولات غذایی، تعدادی جغد قهوه ای را در مزرعه شان رها می کنند تا موش ها را بگیرند.

10- جغدها گوشت خوارند و جوندگان، پستانداران کوچک یا میانه، حشرات شب زی، ماهی یا دیگر پرندگان را می خورند. جغدها حتی گاهی جغدهای کوچکتر را هم می خورند! بعد از هضم غذا، جغدها چیزهایی مانند استخوان، پر، دندان و دیگر عضوهای بدن طعمه که نمی توانند هضم کنند را بالا می آورند.

11- جغدها پرهایی تخصصی دارند. مانند پرهایی که در هنگام پروازشان مثل صدا خفه کن عمل می کند. بال های پهن و بدن سبک شان هم باعث می شود پروازی بی صدا داشته باشند. این پرواز بی صدا به شکار راحت تر طعمه کمک می کند.

12- در بیشتر گونه های جغد، جغدهای ماده بزرگ تر، سنگین تر و عصبی تر از جغدهای نر هستند. اگر پرنده دو شکلی باشند، ماده ها معمولا رنگ بیشتری نسبت به نرها دارند.

13- همه جفدها هوهو نمی کنند و می توانند صداهای مختلفی داشته باشند.

14- برخلاف تصور عمومی همه گونه های جغد شبزی نیستند. شب زی بودن به طول روز، فصل، عادت پرنده و اندازه غذا هم بستگی دارد. هنگامی که غذا کم است ممکن است جغدها در هر هنگام از روز شکار انجام دهند تا غذای مورد نیازشان را فراهم کنند.

15- فسیل های پیدا شده حاکی از آن است که جغدها از 58 میلیون سال پیش بر روی زمین بوده اند و بزرگ ترین فسیل جغدی که تا الان پیدا شده مربوط به جغدی به طول 90 سانتی متر بوده است!

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 3057

به "چند حقیقت جالب درباره جغدها که شما نمی دانستید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند حقیقت جالب درباره جغدها که شما نمی دانستید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید