کجا خارپشت ببینیم؟

به گزارش تنها پیامک، خارپشت ها، جوندگان بزرگی هستند که گردشگران در گردشگری حیات وحش تمایل زیادی به دیدنشان از نزدیک دارند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

کجا خارپشت ببینیم؟

خارپشت جونده بزرگی است که نسبتا آهسته حرکت می نماید و تیغ های تیزی بر پشت خود دارد. در زبان انگلیسی این جونده را با نام Porcupine می شناسند و در زبان فارسی به آن خارپشت کوهی یا تشی می گویند. این جانوران در تمام قاره ها به جز قطب جنوب یافت می شوند. به طور کلی دانشمندان خارپشت ها را به دو گروه تقسیم می نمایند.

تمامی خارپشت ها یک سری ویژگی ها و صفات مشترک با یکدیگر دارند که از بارزترین آن ها می توان به به خارهای بلند و تیزی اشاره نمود که بدن این جوندگان را پوشانده است و نقش حفاظتی دارند. خارپشت ها از تیغ های بدن خود بر علیه شکارچیان استفاده می نمایند. قدم اول ترساندن شکارچی است اما اگر این روش برای دفاع در مقابل شکارچیان جوابگو نبود، خارپشت ها از روش دوم دفاعی خود استفاده می نمایند؛ روش دوم اینگونه است که خارپشت جلوی شکارچی می ایستد و با سرعت به عقب می رود تا خارها به شکارچی اصابت کند و همانطور که پیش تر گفته شد از آنجایی که تیغ های خارپشت بسیار سست هستند، به محض برخورد با شکارچی سریعا از بدن خارپشت جدا می شوند و به بدن شکارچی می چسبند. این اتفاق را به صورتی تصور کنید که تعداد بسیار زیادی از خارهای یک خارپشت با یک حرکت به صورت شکارچی گیر می نماید!

نکته جالب در خصوص خارپشت ها این است که برخی از آن ها تیغ های بسیار منحصر به فردی دارند به این شکل که بر روی خود تیغ پولک هایی وجود دارد که باعث می شوند تا درآمدن تیغ از بدن شکارچی بسیار سخت و دردناک باشد! هنگامی که یک یا چند تیغ از بدن خارپشتی جدا می گردد، جانور برای همواره تیغ را از دست نمی دهد. تیغ های این جانوران در صورت جدا شدن با گذشت زمان مجدا رشد می نمایند. خارپشت ها گونه های متفاوتی دارند و تعداد تیغ های این جانوران بسته به گونه شان فرق دارد. یک خارپشت آمریکایی تقریبا حدود 30.000 عدد تیغ بر روی بدن خود دارد!

خارپشت ها گیاهخوار هستند. این جانوران معمولا از گیاهان تغذیه می نمایند و گاهی اوقات مشاهده شده است که برخی ا این جانوران خوردن چوب و شاخه درختان را ترجیح می دهند. خارپشت ها از مغزها، دانه ها، برگ، علف و میوه هم تغذیه می نمایند. خارپشت ها هیچ وقت از گوشت تغذیه نمی نمایند اما اگر استخوان جسدی را پیدا نمایند آن را می جوند و دندان های خود را بر روی آن می کشند تا دندان هایشان تیز شوند. از طرفی دیگر جویدن استخوان به خارپشت ها یاری می نماید تا مواد معدنی همانند نمک و کلسیم را بدست آورند و این مسئله به سلامتی این جانوران یاری می نماید. به ندرت مشاهده شده است که خارپشت ها از حشرات کوچک و مارمولک های کوچک جثه نیز تغذیه می نمایند.

خارپشت ها جانورانی هستند که عادت دارند روزها بخوابند و شب ها بیرون بیایند. پس اگر می خواهید خارپشت ها را از نزدیکمشاهده کنید، شانس موفقیت شما در شب بیشتر است. در طول شب خارپشت ها در پی غذا می فرایند. خارپشت ها جانورانی اجتماعی نیستند و معمولا به صورت منزوی زندگی می نمایند اما برخی از گونه های خارپشت به صورت خانوادگی در گوره های کوچک زندگی می نمایند.

شرایط بقای خارپشت ها نسبت به گونه شان فرق دارد اما به طور کلی بیشتر گونه های خارپشت ها شرایط بقای کمترین نگرانی را به خود اختصاص داده اند و برخی از گونه های دیگر در شرایط بقای آسیب پذیر قرار دارند. به طور کلی خارپشت ها در شرایط بقای معمولی و نرمالی قرار دارند و تنها چند گونه از این جانوران شرایطی آسیب پذیر دارند اما هیچ کدام از گونه های خارپشت در خطر انقراض نیستند.

خارپشت ها جانورانی هستند که خود را با محیط های زیادی وفق می دهند و در طیف گسترده ای از موقعیت های متفاوت آب و هوایی زندگی می نمایند. خارپشت ها در منطقه ها بیابانی، علفزارها، نقاط کوهستانی، جنگل های بارانی و سایر جنگل ها زندگی می نمایند. این جانوران در بیشتر قاره ها و کشورها از جمله کشور خودمان یافت می شوند و مکان هایی از قبیل بوته ها، زیر تخته سنگ ها و شکاف بین درختان را به عنوان خانه خود انتخاب می نمایند.

نظر شما در خصوص خارپشتها چیست؟ آیا تا به حال آن ها را از نزدیک دیده اید؟ نظرات خود را با خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: کجارو / livescience.com
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2018

به "کجا خارپشت ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کجا خارپشت ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید