96 هزار کودک ایرانی و اتباع باسواد شدند

به گزارش تنها پیامک، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی پیرامون برنامه های این سازمان برای باسواد کردن بچه ها کار، دامداران و عشایران توضیحاتی ارائه داد و گفت در قالب طرح آموزش بچه ها بی سواد؛ 96 هزار کودک ایرانی و اتباع باسواد شدند.

96 هزار کودک ایرانی و اتباع باسواد شدند

شاپور محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص آموزش بچه ها کار و بی سوادان و کم سوادان جامعه عشایری و روستایی گفت: براساس اساسنامه نهضت سوادآموزی و آیین نامه اجرایی آن این سازمان موظف است افراد بی سواد گروه سنی 10 ساله و بالاتر جامعه را تا پایان دوره ابتدایی آموزش دهد. به همین دلیل در ساختار امور آموزشی فعلی سازمان دو دوره تعریف شده است؛ یکی دوره سوادآموزی است که معادل سوم ابتدایی را آموزش می دهد و دومی دوره انتقال است که معادل ششم ابتدایی را آموزش خواهد داد.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مطرح نمود: البته یک دوره سومی هم در ساختار آموزشی به نام دوره تحکیم سواد پیش بینی شده که هدف این دوره صرفا برای اشاعه مطالعه کتاب و کتابخوانی در بین کم سوادان جامعه و تثبیت سواد در سوادآموزان دوره سوادآموزی است.

محمدزاده مطرح نمود: بنابراین نهضت سوادآموزی هر کودکی (بد سرپرست، بی سرپرست، بچه ها کار و...) که به هر دلیلی فرصت اول یادگیری در مدرسه را از دست دهد شناسایی کرده و در دوره های سوادآموزی ثبت نام می کند و بر همین اساس نهضت سوادآموزی از سال 1394 یک طرحی به نام طرح آموزش بچه ها بی سواد گروه سنی 19-10 ساله را طراحی و با هدف پوشش تمام بچه ها و نوجوانانی که در سن مذکور قرار دارند (چه ایرانی و چه اتباع خارجی) شناسایی و ثبت نام می کند و متناسب با زمان و مکان آن ها کلاس تشکیل داده و آن ها را تحت پوشش قرار می دهد.

وی افزود: طرح سوادآموزی گروه سنی 19-10 ساله با هدف ارائه آموزش سواد پایه به افراد غیرمحصل این گروه سنی که در سرشماری سال 1395 یا پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد، بی سواد شناخته شده یا فاقد سابقه آموزشی معادل و بالاتر از سوم ابتدایی بودند، به اجرا درآمده است. این طرح از ابتدای آغاز به کار خود (سال 1394) تا به امروز توانسته است، 96823 فرد بی سواد و کم سواد ایرانی و خارجی را در این گروه سنی تحت پوشش ببرد.

معاون وزیر در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی برای سوادآموزی دامداران و عشایران بی سواد و کم سواد دارید؟ اظهار کرد: براساس نتایج سرشماری های کشور اغلب بی سوادان کشور در منطقه ها روستایی، عشایری و حاشیه شهرها متمرکز شده است و نهضت سوادآموزی هم بالغ بر 70 درصد فعالیت ها و اجرای طرح های خود را در این منطقه ها متمرکز کرده است. اگر بررسی کنید عملکرد سوادآموزی در 42 سال گذشته را قریب به 55 درصد فعالیت سوادآموزی به منطقه ها روستایی و عشایری اختصاص یافته، نهضت سوادآموزی فعالیت در منطقه ها عشایری را از سال 1363 آغاز و طرح های متعددی را در این منطقه ها اجرا کرده است و در چند سال اخیر علاوه بر طرح سوادآموزی یک طرح ویژه با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری طرح آموزش زنان و دختران منطقه ها عشایری و روستایی را آغاز کرده ایم و بسیار در فرآیند آموزش موثر بوده است.

محمدزاده بیان نمود: طرح سواد آموزی عشایر با هدف ارتقای شاخص باسوادی و بالابردن سطح آگاهی جامعه عشایری کشور با هماهنگی سازمان امور عشایری ایران در حال اجرا است. این طرح از آغاز به کار خود، تا به امروز با توانمند سازی هزاران نفر از آموزش دهندگان با سواد جامعه عشایری و روستایی توانسته است بیش از 326 هزار نفر از زنان و دختران عشایری را تحت پوشش دوره سوادآموزی برده و آموزش دهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2143

به "96 هزار کودک ایرانی و اتباع باسواد شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "96 هزار کودک ایرانی و اتباع باسواد شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید