اعلام نحوه رسیدگی به اظهارنامه های مالیاتی

به گزارش تنها پیامک، تهران (پانا) - سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه ای نحوه رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی را خاطرنشان کرد.

اعلام نحوه رسیدگی به اظهارنامه های مالیاتی

سازمان امور اقتصادیاتی در اطلاعیه ای درباره نحوه رسیدگی به اظهارنامه های اقتصادیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی گفت: بر اساس مواد 97 و 106 قانون اقتصادیات های مستقیم؛ عایدی مشمول اقتصادیات اشخاص حقیقی و حقوقی که مکلف به تسلیم اظهارنامه اقتصادیاتی هستند، به استناد اظهارنامه اقتصادیاتی که با رعایت قوانین و مقررات مربوط تنظیم و ارائه شده و بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه های اطلاعاتی سازمان امور اقتصادیاتی کشور مورد تائید قرار گرفته باشد، معین خواهد شد.

سازمان امور اقتصادیاتی کشور می تواند اظهارنامه های اقتصادیاتی دریافتی را بدون حسابرسی؛ قبول و صرفاً تعدادی از آنها را که بر اساس معیارها و شاخص های معین شده و یا بطور نمونه انتخاب می نماید، مورد رسیدگی قرار دهد.

در این مورد توجه به نکات ذیل لازم است:

چنانچه مؤدیان از ارائه اظهارنامه اقتصادیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خودداری نمایند، سازمان امور اقتصادیاتی نسبت به تهیه اظهارنامه اقتصادیاتی برآوردی براساس فعالیت یا اطلاعات اقتصادی مؤدیان در پایگاه اطلاعاتی مربوط (اطلاعات فروش و عایدیها، هزینه ها، معافیت ها و ...) اقدام و اقتصادیات متعلق را با صدور برگ تشخیص اقتصادیات، مطالبه می نماید.

ارائه نکردن ترازنامه و یا حساب سود و زیان یا صورت عایدی و هزینه یا خلاصه عایدی و هزینه به همراه اظهارنامه اقتصادیاتی و یا ابراز مبلغ صفر در تمامی بخش ها و اقلام عایدیی و هزینه ای صورت های اقتصادی مذکور، به منزله تسلیم اظهارنامه اقتصادیاتی مطابق مقررات تلقی نمی گردد.

برای صاحبان مشاغلی که نسبت به تکمیل و ارسال فرم مربوط به معین اقتصادیات مقطوع (موضوع تبصره ماده (100) قانون اقتصادیات­ های مستقیم) اقدام نموده اند لیکن بر اساس مقررات مربوط، مشمول استفاده از تسهیلات این مقررات نیستند، اظهارنامه برآوردی تهیه و اقتصادیات مربوط مطالبه خواهد شد.

چنانچه مؤدیان اقتصادیاتی نسبت به برگ تشخیص صادره به موجب اظهارنامه برآوردی، معترض باشند، می ­بایست همزمان با تسلیم اعتراض خود، مطابق با مقررات نسبت به ارائه اظهارنامه اقتصادیاتی منطبق با فعالیت اقتصادی واقعی خود به اداره امور اقتصادیاتی مربوط اقدام نمایند. در غیر اینصورت، اعتراض ایشان در مراجع مختلف حل اختلاف اقتصادیاتی قابل رسیدگی نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 2508

به "اعلام نحوه رسیدگی به اظهارنامه های مالیاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام نحوه رسیدگی به اظهارنامه های مالیاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید