چای گیاهی را بیشتر بشناسید؛ طرز تهیه چای های گیاهی

به گزارش تنها پیامک، چای گیاهی به نوعی از چای گفته می گردد که از جوشاندن انواع گیاهان و برگ ها و ریشه های آن ها به دست می آید و می توان آن را به صورت داغ یا سرد مصرف کرد. چای گیاهی در اروپا و سایر نقاط جهان هواداران بسیاری دارد. چای های گیاهی در طول تاریخ همراه بشر بوده اند. اما در دهه های اخیر به علت اثبات شدن تاثیرات مثبت چای گیاهی بر سلامت انسان، مصرف انواع چای گیاهی افزایش پیدا نموده است. چای گیاهی علاوه بر سلامت جسم بر سلامت روان نیز تاثیرگذار است. برای مثال نقش آن در کنترل استرس ثابت شده است. از انواع چای گیاهی برای مراسم مذهبی نیز در نقاط مختلف جهان استفاده می گردد. سایر انواع برترین چای را در این مقاله مهمان خبرنگاران بلاگ باشید.

چای گیاهی را بیشتر بشناسید؛ طرز تهیه چای های گیاهی

انواع چای گیاهی

چای گیاهی را می توان تقریبا از ترکیب همه گیاهانی که خوراکی هستند به دست آورد. انواع مختلفی از چای گیاهی وجود دارد که هر کدام خواص ویژه ای دارند. رایج ترین چای های گیاهی عبارت اند از:

  • چای بابونه
  • چای هیبیسکوس
  • چای نعناع
  • چای بوته قرمز (رویبوس)
  • چای زردچوبه
  • چای زنجبیل
  • چای گل محمدی (گل سرخ)
  • چای مریم گلی
  • چای گل گاو زبان

یکی دیگر از انواع چای که امروزه مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است، استفاده از میوه های خشک برای درست کردن چای است.

یکی از دلایل معروف شدن چای میوه ای این است که افراد می توانند این نوشیدنی را تقریبا از هر میوه ای که می خواهند تهیه نمایند.

منشا چای گیاهی

چای های گیاهی از دیرباز در زندگی انسان حضور داشته اند. انسان ها از ابتدا غذاهای ترکیبی از برگ ها و ریشه گیاهان تهیه می کردند. شواهد نشان از قدمت انواع چای گیاهی از دوران مصر و چین باستان دارد.

در آن روزگار از این چای های گیاهی که به آن ها جوشانده می گفتند، برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است.

در قرن اول پس از میلاد، یک دانشمند یونانی 600 گیاه مختلف را که تا آن موقع برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته، دسته بندی و معرفی کرد. بسیاری از این مواد احتیاج داشتند تا در آب جوشانده شوند تا به خاصیت مورد نظر رسیده و استفاده شوند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که در اهرام مصر اثراتی از نعناع کشف شده است. این آثار مربوط به هزار سال قبل از میلاد مسیح هستند و محققان بر این باورند که از نعناع برای بهبود هاضمه استفاده می شده است.

بر اساس اسناد تاریخی به دست آمده، این ترکیبات گیاهی در ابتدا صرفا جهت سلامتی مورد استفاده قرار می گرفته اند. اما امروزه مردم از چای های گیاهی به علت طعم و مزه آن ها نیز استفاده می نمایند.

آیا چای گیاهی کافئین دارد؟

بسیاری از انواع چای های گیاهی مانند چای بابونه و چای نعناع فاقد کافئین هستند. این مسئله باعث می گردد افرادی که به کافئین حساسیت دارند بتوانند به راحتی از این نوع چای ها استفاده نمایند.

افرادی که عادت دارند قبل از خواب نوشیدنی میل نمایند بهتر است از این نوع چای ها استفاده نمایند. چون فاقد کافئین بوده و سبب خواب راحت تر می گردد.

محتوای کافئین چای گیاهی بسته به گیاهی دارد که چای از آن تهیه می گردد. بعضی از انواع چای گیاهی وجود دارند که کافئین زیادی دارند.

خواص چای های گیاهی برای سلامتی

خواص چای گیاهی بی شمار است و با توجه به گیاهی که در تهیه چای مورد استفاده قرار گرفته می تواند متفاوت باشد.

بسته به هدفی که از نوشیدن چای گیاهی دارید، برای مثال راحت تر خوابیدن، یا کنترل خشم و استرس، می توانید چای گیاهی مناسب با آن هدف را انتخاب و مصرف کنید.

می توانید بعضی از گیاهان برای اعصاب و استرس مناسب اند و بعضی دیگر برای بهبود هاضمه مورد استفاده قرار می گیرند.

بسیاری از گیاهان دارویی به صورت خام غیرقابل مصرف هستند و طعم و عطر خوبی ندارند. برای همین می توان آن ها را به صورت چای گیاهی تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد و از خواص آن بهره برد.

بعضی از انواع چای های گیاهی می توانند عوارض سرماخوردگی را کاهش دهند.

به عبارت دیگر برای هر نوع سبک زندگی می توانید نوشیدنی گیاهی مناسب خود را تهیه و مصرف کنید.

اگر دچار مسائل سلامتی هستید و قصد دارید از چای ها و جوشانده های گیاهی بهره ببرید بهتر است قبل از مصرف با متخصص خود مشورت کنید.

طرز تهیه چای گیاهی

  1. دم کردن چای گیاهی کار بسیار آسانی است. مقداری آب را بجوشانید و به مقدار یک قاشق چای خوری از چای گیاهی مورد نظر خود را برای هر فنجان میانه داخل قوری بریزید.
  2. آب جوش را روی چای ریخته و بین 5 الی 7 دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد.
  3. بعد از آن می توانید آن را شیرین نموده و یا ساده میل کنید. زمانی که برای آماده شدن کامل چای بایستی صبر کنید با توجه به گیاه مورد نظر می تواند متفاوت باشد.
  4. چای گیاهی معمولا به صورت داغ صرف می گردد. اما بسته به سلیقه امکان مصرف آن به صورت سرد شده و با یخ هم وجود دارد.
منبع: اُکالا
انتشار: 30 آذر 1400 بروزرسانی: 30 آذر 1400 گردآورنده: 0nlysms.ir شناسه مطلب: 1918

به "چای گیاهی را بیشتر بشناسید؛ طرز تهیه چای های گیاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای گیاهی را بیشتر بشناسید؛ طرز تهیه چای های گیاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید